گزارش تصویری سی و یکمین یادواره شهدای منطقه دوسرشمار/  نقل از وبلاگ «واوسر سلام»/ سی و یکمین یادواره ۳۴ شهید منطقه دوسرشمار (روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه، میرافضل و واوسرنو)  موسوم به یادواره شهدای امام زاده میرافضل (ع) بخش چهاردانگه ساری، روز پنج شنبه ۹ مرداد ۹۳ و از ساعت ۱۱ صبح در آستان مبارک امامزاده میرافضل روستای تیله بن در فضای حماسی و در حضور خانواده های محترم شهدا، مردم فهیم و ولایت مدار، مهمانان گرامی، جمع کثیری از فرماندهان، بسیجیان پایگاه های مقاومت، مسئولین ادارات و ارگان های دولتی برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط آقای محمدرضا مسلمی و نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. سپس نوای دلنشین برادر بسیجی و جانباز حاج محمد بخشی بود که شور و حال حماسی و معنوی خاصی بر فضای برگزاری یادواره حاکم کرد و همه را به یاد دوران جبهه و جنگ انداخت و ایام حماسی و به یاد ماندنی آن دوران را زنده کرد و مردم و مدعوین را تحت تاثیر قرار داد.

در ادامه مراسم، حجـت الاسلام علیزاده مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران سخنران یادواره، بیعت با شهدا را بیعت با اسلام و دین و ارزشهای اسلامی دانستند و خاطر نشان کردند که: در واقع حضور من و شما در این جلسه نورانی بیعت با ۳۴ شهید منطقه است و به شهدا می گوییم که ما آمده ایم با شما بیعت کنیم، همان چیزی که جان شما در آن مسیر فدا شد. در وصیت نامه هایشان و در مجالس مهمی که حضور پیدا می کردند می گفتند که ما می رویم تا اسلام و احکام اسلامی در دین جاری شود. 

ایشان زنده بودن اسلام را در دینداری دانستند و افزودند: اساساً زندگی بدون دین معنا ندارد و چنین زندگی برابر مرگ است، شهدای اسلام در یک جمله رفتند تا دین اسلام زنده بماند و برای دین به شهادت رسیدند. اگر پدر و مادران شهدا این همه سختی ها، مرارت ها و نامردمی ها را تحمل میکنند فقط به عشق دین و اسلام است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، وظیفه ما نسبت به شهدا را وظیفه اخلاقی و اسلامی دانستند و ادامه دادند: خدای ناکرده ما نباید این همه ایثار و گذشت شهدا را به فراموشی بساریم، چرا که شهدا در قیامت از ما سوال می کنند ما رفتیم و شما مدیر شدید و به مقام رسیدید بعد از ما چه کردید؟ با خانواده های ما، با مکتب ما چه کردید؟ ما هنوز هم مدیون شهدا هستیم. حجـت الاسلام علیزاده در پایان از دست اندرکاران و اعضای ستاد برگزاری یادواره شهدا تشکر کردند.

 حاج ناصر فتح الهی مجری مراسم

حاج محمد بخشی مداح مراسم

آقای نظری مدیر سایت دوسرشمار

لوح یادبود جهت اهدا به خانواده های معظم شهدا

لازم به ذکر است که یادواره ۳۴ شهید امامزاده میرافضل (ع) چهاردانگه ساری هر سال در یکی از روستاهای واوسر، تیله بن، بالاده و قلعه برگزار می شود که سال بعد روستای بالاده میزبان یادواره می باشد.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
سیداسماعیل ساداتی گفت

سلام.از همه دست اندرکاران یادواره امسال کمال تشکر و قدر دانی رو دارم.

میرزاعلی درخشانی ازنکا گفت

ضمن تشکر از همه عزیزانی که این مراسم باشکوه و بیاد ماندنی را در دورترین نقاط کوهستانی هر ساله برگزار میکنند ولی متاسفانه انعکاس و پوشش خبری و تصویربرداری از فضاسازی بسیار زیبای تبلیغات فیزیکی و محیطی مراسم خیلی ضعیف بود.

… ولی متأسفانه فضای نشستن بانوان بسیار کوچک بود و بسیاری از آنان زیر آفتاب گرم و سوزان نشستند. دلیل این بی توجهی چیست؟ آیا بخاطر اینست که مسئولین ستاد یادواره بعد از ۳۱ سال تجربه برگزاری مراسم، هنوز قادر نیستند که تعداد مهمانان را تخمین بزنند؟ و یا اینکه آقایان ارزش بالاتری دارند؟ بهر حال من در جمع بانوان بودم و شاهد این بی توجهی ها.
حتی زمان سرو غذا یکی از خادمین الشهدا (به جای پوزش و عذرخواهی) با کنایه و لحن تمسخر آمیز خطاب به خانم ها می گفت ما خیلی راحت و سریع از آقایان پذیرایی کردیم ولی برای شما خانم ها همیشه باید مشکل داشته باشیم. این در حالی بود که مخاطبانش بدلیل کوچک بودن موکت و کم بودن سطح سایه درخت بصورت خیلی متراکم و فشرده آن هم روی زمین شیبدار نشسته بودند…
شاید سکوت همراه با لبخند این مادران که از تبار ایثار بودند مشکل را حل نمی کرد…!

آقای کاردگر متاسفانه همچین مشکلاتی برای خانمها همیشه موجود بوده به خصوص از نظر مکان استقرار و چگونگی و زمان سرو غذا که شما به هر دو اشاره کردید. این مشکلات در مراسم های مذهبی بیشتر نمود پیدا میکند. مثلا روحانی‌ای که منبر می‌رود از خانمها گله‌های کنایه‌دار می‌کند که چرا سر و صدا می‌کنید در صورتی که اگر مستمع نتواند سخن‌گو را ببیند خیلی طبیعی‌ست که به حاشیه برود… مرسی از تذکرتان

اسماعیل توبه بالادهی گفت

سردار شهید رسول علی نژاد: 
مراسم شهدا منطقه بایدمثل نهضت عاشورازنده باشد

سلام بر شهیدان گلگون کفن جمهوری اسلامی ایران

سلام بر شهیدان ایران زمین که خون پاکشان حافظ انقلاب شد

سلام بر شهیدان چهاردانگه

سلام بر شهیدان پنج پاره ده که آبروی نظام اسلامی شدند

سلام بر سفیر شهیدان پنج پاره ده شهید میریحیی ساداتی که مقبره اش نگین پنج پاره ده می باشد

سلام بر کسانی که یاد و خاطره شهیدان را در پنج پاره ده همچون سردار شهید رسول علی نژاد زنده نگه میدارند
خداوند نگهدار شما باشد. دست مریزاد که زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان کمتر از یاد شهیدان نیست

با سلام به همه دوستداران راه ایثار و شهادت!
یادواره امسال در جوار آقا میرافضل بسیار زیبا بود و اگر چه نبودم ولی می توانم تصور کنم که در جوار این امامزاده جلیل القدر چه صفائی دارد که یاد و خاطره ایثار و شهادت نیز تداعی شود، اگرچه در کنار همه اقدامات فرهنگی، تلاشهای زیاد و شبانه روزی انجام می شود ولی وجود اندکی ضعف پذیرفتنی است به خصوص زمانی که اینگونه مراسم ها در فضایی دور دست باشد، ای کاش مدیران ارشد استان نیز حضور داشتند تا نه تنها از پتانسیل های منطقه از نزدیک آشنا شوند بلکه مشکلاتی چون، نبود جاده مناسب، عدم وجود مراکز درمانی و بهداشتی، زمینهایی که زمانی کشاورزی در آن می شد ولی الان کم کم قارچ گونه محلی برای خودنمائی ساختمانها شده مشاهده می شد، همه می توانیم تصور کنیم که تا چند سال آتی زیبائی منطقه در پس آهن و فلزات محو می شود. آخه چند روز ماندن توی ییلاق که اینهمه ضربه به طبیعت رو نمی خواد!
عزیز همولایتی! پول داری خیرت باشه ولی منظره ده زیبای ما رو مفروش و این ولخرجیها را نکن!!!!! ما حسود نیستیم ولی به دنبال جائی برای آسودن و یاد گذشته می گردیم، و چه جائی بهتر از ییلاق که در بوی کاهگل کوچه هایش خاطرات طلائی داریم. باز هم از همه تلاشگران برگزاری این مراسم قدردانی می کنم و ای کاش با توسعه صحن مقدس آقا میرافضل همه مراسم ها منطقه هر ساله در همین مکان برگزار شود و این امامزاده جلیل القدر مأمنی برای آرامش و مرکز اقدامات فرهنگی منطقه شود. به امید آن روز

با سلام و خسته نباشید
مراسم شهدا هر ساله عالی و محترمانه برگزار میشود. کمبود جا و یا هر عیب و ایرادی در بهترین جا هم باشه به علت جمعیت زیاد پیش میاد. یه مقداری گذشت داشته باشیم. به خاطر شهدا تحمل کنیم. همش میخ,اییم به همدیگه خورده بگیریم. ۳۶۴ روز تو خونه بهتون خوش میگذره یه روز میخاد بهتون سخت بگذره. کار خیلی سختیه? من به نوبه ی خودم و اهالی بالاده از همه دست اندرکاران تشکر میکنم. اجرکم الله خیرا

حرف شما متین اما
۱- گذشت و ایثار بوده والا …
۲- یادداشت، خرده نبود بلکه انتقاد منصفانه و سازنده بود!!!!!!!!!!!!!!!!!
۳- چرا همیشه باید به خانم ها سخت بگذره و آقایون در مراسمات در کمال آرامش بسر ببرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام. خسته نباشین آقای آزموده
یه سوالی برام پیش اومده که مگر در این ۵ تا روستا مجری و شاعر و مداح وجود نداره که افراد غریبه رو میارن؟ تا اونجایی که من میدونم توی همین روستاها شاعران و مداحان و مجریان توانمندی که از افراد مومن و متدین و خانواده شهدا هم هستن، وجود دارن.
……………………………………………………………..
سادوا: سلام. شما هم خسته نباشید. در منطقه ما این افرادی که خود بدانها اشاره فرمودید وجود دارند. با این حال هر ستادی برای خود تصمیم می گیرد و ما هم به عنوان نماینده افکار عمومی منطقه انتظار داریم مدیران محترم ستادها نسبت به انتقادهای مردمی و برای احترام به افکار عمومی جوابیه ای بدهند.

سلام و درود بر همه شهیدان که مجالس نورانی شون همه ما رو بخود میاره تا لحظه هایی هر چند کوتاه به یاد فداکاری شون باشیم.
از روحانیون محترم منطقه علی الخصوص حاج آقا توبه و حاج سیدیوسف ساداتی درخواست دارم در منبرهاشون به موضوع تکریم مادران و بانوان توجه بیشتری بنمایند.
- روحانیون محترم موقع روضه خوانی مدام میگن برای ساکت شدن خانمها صلوات بفرستین.
- موقع غذا دادن همیشه بعد از آقایون بهشون ناهار میدن.
- توی یادواره ها باید فشرده در کنار همدیگه توی آفتاب بشینن.
- در عزاداری های ائمه (ع) خانمها جایگاهی ندارن.
- نگاه مردان به زنان روستا که بر حسب اتفاق مادر یا خواهر یا همسرشون هم هستیم خیلی خوشایند نیست.
- گاهی هم با خانمها توهین آمیز و تبعیض آمیز برخورد می کنن.
یادتون نره که این شهدا رو همین مادران زائیدند و در دامنشون پرورش دادند و تقدیم اسلام کردند.
……………………………………………………………………..
سادوا: سرکار خانم ساداتی سلام. ما هم بر روان پاک شهدا و مادران شهدا درود میفرستیم.
مواردی که برشمردید در سالهای گذشته به ویژه در بالاده در حال بهبود است.
در یادواره هایی که در بالاده برگزار می شود، بانوان محترم زیر سقف مسجد هستند و ناهارشان قبل از آقایان داده می شود. در سال های گذشته نیز خیلی از ما مردان از جمله روحانیون محترم بالاده تلاش نمودیم جایگاه و شأن مادران و بانوان عزیز بالادهی را یادآوری کنیم که حضور آنان در مراسم راهپیمایی خانوادگی، کوهنوردی و مراسم فرهنگی انجمن فرهنگی سادوا (به عنوان شاعر، مجری و … )، تجلیل از آنها در مراسم و …. گواه این مدعای ما می باشد.

میرزاعلی درخشانی ازنکا گفت

بر کسی خرده نگیریم این کم و کاستی در اکثر مراسمات حتی در شهرها وجود دارد. جای تقدیر و تشکر است از اهالی خوب و پاک سرشت که در دورترین نقاط کوهستانی چنین مراسمات باشکوهی حتی از شهرها با وجودامکانات فراوان ” بهتر برگزار می کنند. من خودم در مراسم حضور داشتم. تا ۲۴ ساعت قبل از مراسم هیچگونه اقدام فرهنگی نشده بود. اکثراً نگران بودند ولی خودمان به عزیزان می گفتیم ناراحت نباشید خود شهدا درست می کنند. خدا را شکر دیدید چقدر زیبا فضاسازی و برنامه هااجراشد.
اجرکم عندا… و شهدا.

سیده مریم ساداتی گفت

آقای درخشانی سلام. حرفتون رو قبول ندارم. پس از سی و یک سال یادواره و تجربه هنوزم باید کاستی ها رو تحمل کنیم؟ چرا فقط ما زنان باید تحمل کنیم؟ چرا شما آقایون زیر سایه می شینین ولی مادران و خواهرانتون توی آفتاب؟ این تبعیض نیست؟
اگه یه چادر مشکی دور خودتون بپیچید و فقط ۱۰ دقیقه توی آفتاب ظل تابستون کوهپایه بشینی و نق نزنی اون وقت درد ما خانمها رو می فهمی.
در ضمن بی مدیریتی و ندونم کاری یا از افراد متخصص استفاده نکردن و تا ۲۴ ساعت قبل از مراسم هیچگونه اقدام فرهنگی انجام ندادن یا ضعف تبلیغات رو به حساب کرامت شهدا نذارین. اگه مدیریت یادواره درست باشه هیچوقت نباید شب امتحانی باشین. سی سال دیگه هم همین حرفا رو خواهید گفت و باز هم فرافکنی می کنین!!! این درست نیست!!

تعجب می کنم:
سخنران از بیرون
مداح از بیرون
مجری از بیرون
احتمالا آشپز هم از بیرون
احتمالا فیلمبردار و اکو هم از بیرون
احتمالا …..
پس دوسرشمار در این سی و یک سال یادواره چه کاری انجام داده؟
یه مجری و مداح و سخنران ندارین تا از خودتون باشه؟
بعید میدونم اون منطقه این آدمها و حتی بهتر از اینا رو نداشته باشه!!!

تا زمانی که انتقاد مترادف با خرده گیری باشد، مشکلات از بین نخواهد رفت.

احتمالا این خانم زیاد بهش بد گذشت، به احترام شهدایی که در گرما و سرما، خاک و باروت و آتش در خون غلتیدند و شاید و حتما گرسنه و تشنه شهید شدند تحمل کمی سختی تو یادواره این دسته گلای پرپر شده نمی ارزه؟؟!!! خانم محترم شما داری زیاده از حد شانتاژ میکنی؟؟؟؟!!! ادعا نکنید رهرو شهیدانید!!! سادوا تو رو به هرکی که قبول داری بذار. با احترام به ساحت همه پرپر شده های منطقه و آرزوی صبر برای پدر و مادرشان، هم آنهایی که هستند و هم آنهایی که به دیار حق شتافتند.
……………………………………………
سادوا: با سلام. به نظر می رسد بعضی از دوستان که خود را معرفی نمی کنند، تحمل شنیدن یک انتقاد کوچک و برحق بانوان در باره شرایط سخت نشستن زیر آفتاب را هم ندارند و برای فرار از پاسخگویی و مسئولیت پذیری و یا حتی یک عذرخواهی کوچک (به احترام شهدا هم شده)، به موضوعاتی حواله می دهند که شایسته جایگاه معنوی شهدای عزیز نیست.
تقاضا داریم یکی از مسئولان محترم ستاد یادواره در باره انتقادات بانوان محترم نسبت به فضای نشستن توضیحاتی بدهد.

باستحضار برسانم اینجانب ارتباطی با ستاد یادواره و یا خود برنامه ندارم و یکی از مخاطبین اکثر سایت های روستاهای بخش چهاردانگه ام. وقتی در برنامه و مجلسی که به نام مقدس جوانان است که در راه مام میهن جانشان را نثار کردند اینقدر انتقاد باشه بی انصافیه! چرا که بعد مسافت و گرمی هوا و … می تواند مشکلاتی از این دست ایجاد کند. احترام و ارج نهادن به بانوان و مادران از دستآوردهای خون شهداست! بهتر است همه اهالی منطقه تلاش کنند این صحن امامزاده هرچه زودتر توسعه یابد تا مشکلاتی از این دست در اینگونه مراسم های با شکوه و با معنویت نباشد.
با تشکر از سادوا به جهت درج کامنت! بازم عرض میکنم من از مخاطبین هستم و ارتباطی با منطقه و برنامه ها ندارم. یا علی

سلام و خسته نباشید خدمت همه مردم خونگرم و مهمان نواز منطقه شهید پرور. امیدوارم همه ما زیر سایه پرچم امام زمان (عج) و همین شهدا زندگی سالمی داشته باشیم. امیدوارم که در زندگیمان هم رهرو اهداف شهدای عزیزمان باشیم. بالاخره امروز افتخار داشتم که این مطلب و گزارش تصویری رو از یادوراه شهدا ببینم. انشاالله همه دست اندرکاران این مراسم و شما مردم خوب، موفق و موید باشید.
بالاخره انتقادات و پیشنهادات در هر رویدادی چه کوچک چه بزرگ وجود داره و کسی نمیتونه منکر این قضیه باشه و از مسئولین یادوراه شهدا این خواهش و تمنا رو داریم که تا جایی که ممکنه مشکلات برطرف بشه. بالاخره خدمت به مهمانان شهدا، خدمت به خود شهداست.
ولی ما همگی باید یکپارچه باشیم و و جزئیاتی که اصلاً به ما هیچ کمکی نمیکنه رو اینجا مطرح نکنیم و مشخصا میتونم مستقیماً به خود مسئولین یادواره گوشزد کنیم.
از خانم های محترم و عزیزمان که به گفته خواهر عزیزمانم خانم ساداتی که از مادران شهید و خواهران شهید هم هستن و شهدای عزیزمان در دامان همین مادران پرورش یافتن هم پوزش داریم. بالاخره اگر آقایون زیر چادر و فضای خنک تری نشستن چیزی بوده که این چند سال در روستای تیله بن اتفاق افتاده و امسال هم همینطور بود. انشالله اگر سالهای بعد این مشکلات برطرف بشه کمال تشکر رو از مسئولین عزیز یادواره داریم. ولی نکته ای هم که جود داره فضای اطراف امام زاده هستش که مهیا کردن چنین فضایی شاید سخت بوده ولی ما امیدوارم همه مشکلات برطرف بشه.
با عرض پوزش از همه دوستان.
………………………………………………………..
سادوا: دوست عزیز سلام و از بابت نوشتن یادداشت از شما سپاسگزاریم.
امیدواریم مسئولان محترم یادواره یک شماره تلفن، ایمیل و یا حتی فاکسی را اعلام نمایند تا مردم مستقیماً با آنها در ارتباط بوده و پیشنهاها و انتقادهای خود را منتقل کنندو یا ما این نظرات را به آنها منتقل کنیم و جوابشان را دریافت و به اطلاع منقدین و مردم برسانیم./

رزمنده دوسرشمار گفت

برایم بسیار سنگین بود وقتی که گزارش تصویری یادواره شهدا (۱۳۹۳) را ملاحظه کردم. اصلاً تصویری از یکی از رزمندگان منطقه که خود شاهد بودم سالها در هشت سال دفاع مقدس بطور فعال شرکت داشتند و در حال حاضر در کسوت روحانی منطقه در یکی از دانشگاه های بزرگ کشور انجام وظیفه می کنند و وجودش برای همگان منشاء خیر و بعنوان ناجی مردم می باشند. بصورت معنادار ظاهراً برگزارکنندگان یادواره و تصویربرداران دست بدست هم دادند تا هیچگونه تصویری از ایشان در سایتهای منطقه در ارائه گزارشات نشان ندهند.
امید است مردم منطقه به اینگونه برخوردهای توهین آمیز گرداندگان مراسم جوابی بدهند. احساس می شود که برخی از اشخاص درصددند تا چهره اینگونه افراد خدوم و بی ادعا را در اذهان مردم بویژه جوانان مخدوش کنند.
…………………………………………..
سادوا: سلام بر رزمنده عزیز دوسرشمار. البته طبیعی است در تعدادی معدود عکس که در این گزارش منتشر شده، نتوان همه عزیزان را نشان داد.
از انتقاداتی که بنده سال ۱۳۸۸ در قالب مقاله « یادی از مردان با صفای کوهستان البرز » مطرح کرده بودم و هنوز هم بی جواب مانده، بی توجهی محض به رزمندگان و آزادگان دوران دفاع مقدس در یادواره های شهدا در منطقه دوسرشمار است. شاید بد نباشد بگویم که ما رزمندگان گمنام و مظلوم دوسرشمار و این روحانی عزیز که افتخار همسنگری با ایشان را در عملیات والفجر ۶ داشته ام، واقعاً نیازمند تجلیل نیستیم ولی بی توجهی به رزمندگان و آزادگان در یاداره شهدایی که روزگاری همسنگرانشان بودند، جای بحث و گفت و گو و البته از سوی ستاد یادواره شهدا جای پاسخ دارد. امیدوارم مدیر محترم ستاد یادواره شهدا برای افکار عمومی و رزمندگان و آزادگان جوابی ارسال نمایند.

میرزاعلی درخشانی ازنکا گفت

خانم ساداتی سلام! حرفتان متین! خودم مقید فرمایش شما هستم و باید به خواهران توجه بیشتر شود و فرقی با برادران نداشته باشند هر چند خواهران گرامی صبورند و تحمل میکنند ولی این کاستی ها و ناملایمات و نواقص باید از سوی دست اندرکاران مراسم برطرف شود و کار گروه یا کمیته ای تحت عنوان کمیته خواهران در ستاد یادواره تشکیل و مشکلات مرتفع گردد. ولی به دوستان برگزار کننده هم کمی حق بدهید که کارکردن در شرایط سخت بااین مراسم خوب قابل تحسین است. هر چند باید ضعفها برطرف شود. اما با موقعیت کنونی جامعه و هجمه فرهنگی دشمن نباید شهدای عزیزی که چراغ هدایت ما هستند فراموش شود. مطمئن باشید تحمل سختیها و قرار گرفتن در آفتاب سوزان و … اجر اخروی دارد.
پس شهدا را یاد کنیم حتی با یک صلوات.