بالادهی عزیز! بالاده ترا می خواند…/ منصور علی نژاد/ به نام خالق زیبایی ها …… بی شک قله شاهدژ این پیر سرافراز سلسله جبال البرز، در دامان خویش بالاده را دارد که آوازه اش تا آن سوی جنگلهای البرز هم رفته است. روستایی با قدمت زیاد و سابقه تاریخی و فرهنگی که بیش از پانصد نفر تحصیل کرده و استاد دانشگاه و مدیرانی در رشته های مختلف در داخل و خارج کشور و از همه مهمتر بیست شهید گلگون کفن را در دامان خود پرورانده است. در این دوره که ما در آن زندگی می کنیم، بهترین و مهمترین زمینه ی رشد بـرای پرورش نسل حاضر و انتقال امانت فرهنگی آباء و اجدادی مان به نسل های آینده و نیز آبادانی بالاده مهیا می باشد.

در راه تحقق این امر مهم باید در همه زمینه ها کار فرهنگی کرد تا محیط بالاده عزیز عاری از هرگونه قوم گرایی و طایفه بازی باشد و تحت عنوان یک خانواده بزرگ و گسترده بنام «بالاده» در سایه سار قله پیر شاهدژ همانند نیاکانمان به دور از زندگی ماشینی در صفا و صمیمیت زندگی کنیم

برای برون رفت از شرایطی که اکنون در آن هستیم، این حقیر که ۵۷ بهار از عمرم میگذرد به عنوان یک فرهنگی بازنشسته، بقیه عمرم – که معلوم نیست به چند صباحی بیانجامد – را جهت ایجاد وفاق و همدلی و همزبانی به مصداق «حب الوطن من الایمان» و آیه شریفه «تعاونوا علی البر والتقوا» با شعار «یکی برای همه و همه برای یکی» و با مشارکت عمومی اهالی فهیم بالاده در داخل و خارج کشور که دلشان به عشق بالاده عزیز می تپد، برای برداشتن گامی در راه توسعه محیط باستانی بالاده و رفع مشکلات اقتصادی، عمران و آبادانی آن صرف خواهم کرد.

چشم اندازی برای آینده بالاده را در قالب سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت مطرح می کنم و جهت اطلاع و استفاده از خرد جمعی به محضر اهالی شریف بالاده ارائه می نمایم تا شاهد بالاده ای آباد و شاد باشیم:

الف . مرامنامه ای در قالب برنامه ها و طرح ها در حوزه های مختلف تهیه و تدوین شده که می بایست در همایش های مختلف که از سوی انجمن فرهنگی سادوا  یا شورای اسلامی بالاده و … برگزار میگردد به صورت چهره به چهره مطرح و ارائه گردد. (اطلاع رسانی این موضوع از طریق سایت سادوا امکان پذیر نخواهد بود).

ب . در راستای آیه شریفه «تعاونوا علی البر و التقوا» با شعار «یکی برای همه و همه برای یکی» فقط از طریق تاسیس شرکت تعاونی چند منظوره با عضویت همه اهالی بالاده می توان بالادهی آباد، توسعه یافته با مردمانی مسوولیت پذیرتر و شاد داشته باشیم.

ج . برای تحقق بند ب، موضوع فعالیتها و چشم انداز طرح های شرکت تعاونی را به صورت کلی اشاره می نمایم و منتظر پاسخ خرد جمعی شما دلسوزان بالاده هستم.

موضوع فعالیتهای پیشنهادی و چشم انداز طرح ها :

۱-  یکپارچه سازی زمین های کشاورزی و مراتع مرغوب و قابل استفاده در قالب یک خانواده گسترده به عنوان سرمایه اولیه شرکت تعاونی .

۲ – حفاظت و ایجاد فنس بندی حریم زمین های مورد نظر و جلوگیری از هر گونه مدعی از سوی ادارات دولتی (سازمان منابع طبیعی، آبخیزداری و … )

۳-  به منظور برطرف ساختن مشکل کمبود زمین برای احداث مسکن جوانان و نسل های آتی، ساخت واحدهای مسکونی استیجاری در قالب مجتمع مسکونی و سوئیت در چند نقطه بالاده جهت استفاده اهالی فاقد مسکن و مهمانان گردشگر و توریست که چند هفته ای را در بالاده سکونت خواهند داشت، پیشنهاد میگردد.

۴-  ایجاد مراکز گردشگری: پیست اسکی، ایجاد تله کابین شاهدژ به چهار نو .

۵-  ایجاد میادین ورزشی و تفریحی

۶-  ایجاد پارک جنگلی .

۷- کاشت محصولات کشاورزی از قبیل گندم، جو، عدس و …

۸- پرورش گل محمدی، زعفران، گل گاوزبان و  …

۹- پرورش شترمرغ، گوزن، بز کوهی و دام های دیگر هر کدام در محیط جداگانه و حفاطت شده.

۱۰- احداث باغات میوه با درختان سیاه ریشه و …

۱۱- پرورش ماهیان سردابی، طیور و …

۱۲- احداث مجتمع فرهنگی که در آن واحدهای فرهنگی و هنری و … مشغول فعالیت باشند و سالن هایی از جمله کتابخانه، موزه، دفتر شورای اسلامی، دفترانجمن فرهنگی سادوا، دفتر گروه کوهنوردی، کانون های هنری و آموزشی، کلاسهای ترویج کشاورزی و دامداری و …

۱۳ – هرگونه فعالیتهای عمران و آبادانی که باعث توسعه محل و در شأن مردم فهیم بالاده باشد .

۱۴-  برای بیش از ۵۰ نفر از اهالی بالاده در این پروژه های پیشنهادی ایجاد اشتغال مستمر خواهد شد.

در پایان شایان ذکر است این ایده زمانی تحقق خواهد یافت که از شهیدانمان درس بیاموزیم که چگونه از زن و فرزند و مال و منال و از همه مهمتر از جان خود گذشتند تا یک وجب از خاک ایران عزیز به دست دشمن نیفتد و اینک ما نیز باید برای خاک بالاده به شعار «یکی برای همه و همه برای یکی» پایبند باشیم و تلاش کنیم که ایده ها فقط در حد شعار باقی نماند و باید به فعل در آید و بنا به فرموده مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۵ با شعار «اقتصاد مقاومتی و با رویکرد اقدام و عمل» و با امید به پروردگار بزرگ بتوانیم لااقل برای زادگاه خویش با همت شما بالادهی های عزیز به ویژه نسل جوان و تحصیلکرده با اقدام انقلابی و عمل جهادی شاهد بالاده ای آباد و شاد باشیم. آمین یا رب العالمین

***

شادِزبِن تا کـَمِرسَر تا قارِقچال / وَهمُن دَرِه، چِکِل بِن تا هَلی چال

مِیون شاکِل، زیارِتسَر، هَلی کـَش / تِروک و سادوا، فِک بِن، پَلِم چال

دِکِلسر، اِسبِه دار و شیت و گِیرِه / کوتِر وُمبِه تِه وِه زَمبِه پَر و بال

بالامَلِه، گَرِه کـَشِه، دِه مِیون  / همه جا زَمبِه سَر، اِمبِه تِه دِمبال

اَگِه تِه تَن بَوویی، مِن تِنه رَخت / اَگِه تِه دیم بَوویی، مِن تِنِه خال

بِرو یِکجا هِنیشیم تا بَوینیم  / چِکار هاکنیم بالاده وِستِه هرسال

شاعر: حمزه (حاج امیر) خلیلی واوسری

***

در ناامیدی بسی امید است / پایان شب سیه سپید است

منصور علی نژاد (فرهنگی بازنشسته )

۱۴ فروردین ۱۳۹۵

این عکس پیشتر در سایت سادوا منتشر شده بود: چهره مردم بالاده / بخش بیست و یکم

…………………………………………………………………………………………………………………………….

سایت سادوا: با سپاس از جناب آقای منصور علی نژاد که دیدگاه خود و پیشنهادهایی را در باره آبادانی بالاده بیان کرده اند.

در باره بند الف که فرمودند: «الف . مرامنامه ای در قالب برنامه ها و طرح ها در حوزه های مختلف تهیه و تدوین شده که می بایست در همایش های مختلف که از سوی انجمن فرهنگی سادوا یا شورای اسلامی بالاده و … برگزار میگردد به صورت چهره به چهره مطرح و ارائه گردد. (اطلاع رسانی این موضوع از طریق سایت سادوا امکان پذیر نخواهد بود).» پیشنهاد میشود اکنون که سایت سادوا محلی برای آگاهی و اطلاع رسانی و تضارب آرای اهالی بالاده به ویژه افراد صاحب نظر در باره موضوعات گوناگون پیرامون بالاده و نیز ارائه هر طرح پیشنهادی و … پذیرفته شده، چنانچه چنین طرح بزرگی که جناب علی نژاد آنرا به عنوان مرامنامه مطرح نموده اند نیز از طریق رسانه ای فراگیر سادوا به آگاهی مردم بالاده رسانیده شود و مردم نیز این طرح را مطالعه و نظر خود را بیان کرده باشند، با آگاهی بیشتری به جلسه خواهند آمد و بهتر میتوان در باره اش بحث کرد و تصمیم گرفت.

سایت سادوا آمادگی دارد تا پیش از نشست حضوری و با انتشار چنین مرامنامه ای، آن را به بحث کارشناسی گذاشته و نتیجه را به جناب علی نژاد و دیگر دست اندرکاران این پیشنهاد ارائه نماید.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

besyal alist ma ra ham sharik gharar dahid

از ارائه پیشنهادات دبیر محترم جناب آقای منصور علینژاد کمال تشکر و سپاس را دارم. امید واثق دارم کماکان انجمن فرهنگی بالاده را از نکته نظرات خویش بهرمند فرموده و پیش از بیش ارتباطات تنگاتنگ شان را با مردم از طریق سایت وزین سادوا بیشتر فرمایند. منتظر نظرات و آثار علمی تان در سادوا هستیم.