مطلبی را در سایت سادوا  به قلم آقای آزموده با عنوان ” بسیج ضرورتی برای منطقه دو سرشمار ” خواندم،  که بسیار مسرور گشتم و کمال سپاسگزاری (بی هیچ تملق و تزویر) را از آقای آزموده دارم و می گویم ” که جانا سخن از دل ما می گویی” ولی برای تک تک بندها و نوشته های تمام کسانیکه دلسوزانه و از سر درد مشکلات منطقه را بیان می کنند شواهدی دلسوزانه تر دارم که گفتنش را بطور صریح برای جلوگیری از برداشت های ناروا مصلحت نمی دانم. و اما در باره مطالب آقای آزموده، مطلبی را با عنوان ” اتحاد و همدلی ضرورتی مهم در منطقه دوسرشمار ” نوشته و به چند نکته بطور خیلی گذارا اشاره خواهم کرد.

 مطالبم را با نام خدا و گرامیداشت یاد تمام شهدا مخصوصا شهدای منطقه ی دوسر شمار آغاز می کنم.

۱٫  جای شما و تمام دوستان و برادران دلسوز برای منطقه، در تمام جلسات هم اندیشی همیشه سبز و باقی خواهد بود.

۲٫ پایگاه بسیج شهدای بالاده از دهه ۶۰ تا سال ۱۳۸۴ بصورت راکد و نیمه فعال بوده و در منطقه ی چهاردانگه در پایین ترین سطح قرار داشت که بحمدلله اکنون در حوزه ی تلمادره، در بین ۱۶ پایگاه، رتبه چهارم را بدست آورده  است.

۳٫ بر هیچ کس پوشیده نیست آنچه برای همه اهالی منطقه ی دوسرشمار از روستای بالاده تا واوسونو مهم و حیاتی است، آبادانی، امنیت، اشتغال، بهداشت و … می باشد. اگر چه هر روستا تلاش و کوشش نماید تا محل خود را از مشکلاتی که از دامن تا به گریبان رسیده است، برهاند، فتبارک الله.

۴٫  در بند دوم که اشاره داشتید از منازل مردم ….. باید بگویم که گذشته از حاکمیت فیزیکی بسیج در سطح روستاها،  افراد محلی (بومی) هم  نباید در بسیاری از ناهنجاری های این چنینی، مسامحه و ملاحظه کاری نمایند تا افراد سودجو، نام منطقه را به بدی در زبان ها جاری کنند.

۵٫  به صراحت اعلام می کنم بر اساس زندگی اقوام گذشته در منطقه و مطالعه  دوران استفاده از فلزات گرانبها، هیچ گونه اشیای قیمتی زیر خاکی وجود ندارد و دندان طمع حفاران از نوشتن جملات “….. گنج هایی از گذشتگان…” تیز نشود و همچنان بعد از حفاری در هر نقطه ای کمافی سابق، به سنگ خواهد خورد و اگر تپه ای یا منطقه ای از آثار گذشته گان در منطقه مشاهده می کنید، آثار زندگی مردمان کشاورز و دامدار، فاقد هر گونه اشیای قیمتی می باشد.

۶٫  شکار غیز مجاز در منطقه کاری بسیار ناپسند و غیرقانونی و بر خلاف مقررات محیط زیست است ولی پاسگاه محیط زیست در روستای قلعه مسئولیت این امر را بعهده دارد که متاسفانه علی رغم گشت های ” متناوب آنهم غیر هنگام ” بعضاً بی اهمیتی و دوری راه و خالی بودن پاسگاه در اکثر مواقع  موجب سوء استفاده ی سودجویان خواهد شد. در این زمینه پیشنهادها و تجربیاتی در حفظ محیط زیست وجود دارد که اگر محیط بانان مایل باشند، می توانند از افراد دلسوز منطقه همکاری بخواهند نه از افرادی که فکر می کنند با آنها همکاری دارند.

۷٫ برادر ارجمند! این مقدار از ناهنجاری ها که با عنوان ” گاهی” بکار بردید را نباید تماماً به گردن مسافرین محترم بگذارم، با نهایت تاسف بعضاً زمینه این نوع ناهنجاری ها را در منطقه در کنار میزبانان مشاهده می کنیم که باید با کارهای فرهنگی سالم زمینه ها را از بین برد. (در بخش پیشنهادها برای مراسم شهدا اشاره داشتم)

۸٫  بطور کامل قبول دارم که هنوز بسیج نتوانسته به علل گوناگون به وظایف خود در منظقه عمل کند و این ضعف به “من ها ” بر می گردد. چرا که بقول حافظ  شیرین سخن شیراز « ما ز یاران چشم یاری داشتیم / خود غلط بود آنچه می پنداشتیم ». هر گاه بتوانیم  یک جمع ساده در سطح ابتدایی را تمرین کنیم آن موقع شاید توانسته باشیم به وظایف خود عمل کنیم. باید تمام ” من ها ” با هم جمع شوند و ” ما ” شویم نه اینکه هرکدام فقط خود و روستای خود را ببینیم. باید با هزاران چشم شسته، کل منطقه را یکی ببینیم  نه با یک چشم، یک محل را مهمتر و لازم تر و بزرگتر تصور نماییم. بقول مولانا : « گر صد آمد نود هم پیش ماست » و بقول آندره ژید نویسنده ی بزرگ فرانسوی « بزرگی باید در نگاه ها باشد نه در بزرگی ها » و به قول سهراب سپهری  « چشم ها را باید شست جوری دیگری باید دید ».

 من آنچه از بعضی دوستان می بینم شما فقط شنیدید. متاسفانه بعضی ها اصلاً باورشان نشده که  کل منطقه، دارای مشکلات اساسی است نه یک روستا و دو روستا. هنوز باورشان نشده که اتحاد و همدلی بر ای اجرای  یک کار عام المنفعه بر تفرقه و اختلاف سلیقه برتری دارد. هنوز باور ندارند که تقویت هر روستا بدون توجه به مشکلات منطقه و تضعیف روستاهای دیگر، خود مشکلی دیگر بر منطقه افزون خواهد کرد .

 در پایان به دو نکته بیشتر باید توجه نماییم.

الف . در بسیاری از مشکلات منطقه مثل بهداشت، اشتغال، نارسایی برقی، سرقت و ناهنجاری، راه و حمل و نقل، بر هم خوردن آرامش محیط زیست، فراگیر شدن زباله در سطح منطقه، از بین رفتن میراث فرهنگی، عدم امکانات ورزشی و فرهنگی و … تمام روستاها درگیر و مبتلا به آن بوده و بهترین راه و عقلانی ترین کار، اتحاد و یکی بودن برای سرفرازی کل منطقه و تک تک روستاها است.

ب . بعضی از دوستان حتی حاضر به همکاری با یک جریان همسو با نظام و مردم منطقه نیستند و بنده از شکافتن بیشتر این شکاف، خوداری خواهم کرد. ولی در جمع دوستانه و رسمی منطقه، مطالبی از این نوع نگرش های مضر را بیان خواهم کرد. انشاء الله.

امیدوارم شما و دیگران را از مطالب خود رنجیده نکرده باشم و منتظر شنیدن انتقادات و رهنمودهای شماها هستم.

 والسلام / سیدعقیل ساداتی تیله بنی  ۲۷/۹/۹۰

……………………………………………………………………………………….

سادوا : خیلی خوشحالیم که درهای نقد و گفت و گوهای سالم و سازنده در باره مسایل مشترک روستاهای منطقه دوسرشمار باز شده و دوستان نظرات خود را منصفانه و از سر دلسوزی بیان می دارند.

این مطلب نیز می تواند مورد نقد دیگر دوستان واقع گردد که امیدواریم با نقد و بیان مشکلات منطقه دوسرشمار، به رشد و آگاهی خوانندگان فهیم و مردم عزیزمان کمک کرده و زمینه را برای توجه افکار عمومی و مشارکت دادن آنها در جهت حل مشکلات و رسیدن به آبادانی روستاهای مان فراهم کنیم.

سایت سادوا از هر گونه نقد، پیشنهاد و ارائه راه حل در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و … مربوط به منطقه دوسرشمار استقبال کرده و لازم است یادآوری نماییم که با بیان ناگفته ها و دردهاست که بفکر درمان خواهیم افتاد.

……………………………………………………………………………………….

لینک مصاحبه سایت سادوا با آقای ساداتی مسئول پایگاه بسیج شهدای امامزاده میرافضل دوسرشمار 

بسیج ضرورتی برای منطقه دو سرشمار / عین اله آزموده

هم اندیشی مسئولان بسیج منطقه دوسرشمار

توضیحات کوتاه در مورد بسیج شهدای امامزاده میر افضل

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۸ آذر ۱۳۹۰
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

به عنوان یک بسیجی از زحمتهای جناب آقای سیدعقیل ساداتی به عنوان مسؤل پایگاه شهدا تشکر می کنم واقعأ با چشمم دیدم در سخت ترین شرایط چه زحمت هایی می کشید

مصطفی محمدی واوسری گفت

سلام
واقعا حرفتان حرف دل بود و به نکات مهمی اشاره کردید
اما در مورد این مطلب: (بعضی از دوستان حتی حاضر به همکاری با….)
امیدوارم مثل بسیاری از جلسات نشود که زمان جلسه به امر لذت بخش غیبت بگذرد و در انتها بی هیچ نتیجه!
در ضمن همکاری و یک دلی چه ربطی به نظام دارد چرا خلط مبحث می کنید؟!!