سادوا و آینده ای زلال تر / در دو هفته گذشته و بنابر دلایلی که در یادداشت قبلی مطرح کرده ام، سایت سادوا به حالت نیمه تعطیل در آمده است و در این زمان، فرصت کافی برای نگریستن به کارهای انجام شده و انجام نشده در ۵ سال گذشته، نحوه مدیریت سایت، میزان همکاری و همیاری و پشتیبانی مادی و معنوی بالادهی ها، ارزیابی تاثیر سادوا بر افکار عمومی بالاده و ایجاد همگرایی بومی و … برای من فراهم شده است.

وضعیت نیمه تعطیل سادوا نه تهدیدی بوده برای بستن آن، و نه بازاری بوده برای گرمی آن که سادوا به اندازه کافی شهرت و بازار دارد. اگر مشکلات نگهداری سایت بر عامه خوانندگان گرامی پوشیده باشد لاجرم بر مدیران سایت ها و کسانی که دستی بر اینترنت دارند پوشیده نیست و بیان مشکلات و درد دل، خود می تواند از بار فشار روحی و روانی انسان بکاهد و خوانندگان سادوا نیز متوجه این موضوع هستند که به راستی یک سایت روستایی مثل سادوا چگونه نگهداری و سرپا مانده است؟ از یک طرف عدم همکاری دوستان و هم محلی ها و از طرفی دیگر زمان و انرژی که برای نگارش مطلب، تهیه عکس و خبر، پیگیری امور مربوط به سایت و به روز نگهداشتن آن .صرف می شود و … خود بخشی از دلایلی هستند که باعث تعطیلی موقت سایت سادوا شده اند. 

 در این چند روزی که سادوا فعالیتی نداشته، دیدگاهم نسبت به بسیاری از موضوعاتی که تا بحال به آنها توجه ای نداشتم و هم چنین نسبت به افرادی که در باره آنها به گونه ای دیگر می اندیشیدم، تغییر کرده است. این هم یکی از دستاوردهایی بوده که به آن دست یافتم.

و اما در باره راه اندازی دوباره سایت سادوا، با مشورت اعضای محترم شورای انجمن فرهنگی سادوا و هم چنین دوستانی که در این چند ساله یار و یاور ما بوده اند، تصمیم بر این شده که با توجه به اینکه سایت سادوا به عنوان تنها پایگاه اطلاع رسانی جامع روستای بالاده در فضای مجازی شناخته شده می باشد، کماکان به فعالیت خود ادامه داده و برای جلب مشارکت هر چه بیشتر بالاهی ها به ویژه نسل جوانی که عاشق فرهنگ سرزمین مادری خود هستند، به روش « کاربر محور » و با انتخاب دبیران سرویس های مختلف فعالیت کند. در این روش برای تعدادی از دوستان علاقمند، یوزر و پسورد اختصاصی برای دسترسی محدود به پنل مدیریت سایت و گذاشتن مطلب و عکس صادر می شود و مدیر سایت مطالب بارگذاری شده آنها را پس از تایید، منتشر کند. به زودی اطلاعیه ای برای این منظور منتشر خواهد شد.

سخن دیگر اینکه در این چند روز و با منتشر کردن تمامی یادداشت های نوشته شده برای مطلب «شاید این نفس های آخر سادوا …» چه به عنوان دلسوزی و همکاری و چه به عنوان مخالف (جز دو سه مورد از یادداشت ها که انتشار آن منع قانونی دارد)، نظر فرهنگ دوستان گرامی را به این نکته جلب می کنم که مدیر یک سایت همواره با انبوهی از یادداشت های متفاوت روبرو می باشد اما اینکه عده ای حتی می توانند تا مرز لگدکوب کردن اخلاقیات پیش بروند، موضوعی هست که قابل تأمل می باشد. اگر اخلاق و قانون اجازه می داد انبوه یادداشت هایی که در طول ۵ سال گذشته بر علیه این و آن نوشته شده را منتشر می کردم تا ببینید در پشت پرده یادداشت هایی که منتشر می شود، چه خبرها و یادداشت هایی وجود دارد که تعدادشان به صدها مورد می رسد ولی قادر به انتشارش نیستیم و خدا می داند چه چیزهای دیگری خواهند نوشت که از حوصله این کلام خارج هست. اینگونه یادداشت ها باعث می شود که شخصی بی مسئولیت و روان پریش، ناخواسته مرا به حریم خصوصی دیگری وارد کرده و اسرار زندگی دیگران را فاش کند. خدا می داند گاهی از خودم شرمسار می شوم وقتی اسرار زندگی دیگران را برایم در قالب یادداشت فاش می کنند و من در مواجهه با آنها روی دیدنشان را ندارم. خدایا! همه ما را به وظیفه انسانی مان آشنا کن و مرا ببخش که ناخواسته اسرار بندگانت را دانستم. از کسانی که تاکنون چنین یادداشت هایی را نوشته اند خواهش می شود حریم زندگی خصوصی و آبروی مردم را محترم بشمارند. یادآوری این نکته ضرویست که ip افرادی که یادداشت های غیر قانونی می نویسند و قبلاً نیز نوشته اند را بصورت دوره ای و برای اطلاع خوانندگان گرامی سادوا منتشر می کنیم و البته با درخواست مدیر سایت از مخابرات (همچون ردیابی مزاحمین تلفنی که هر ip نیز مانند یک شماره تلفن دارای هویت مستقل هست ) ردیابی افراد متخلف قابل پیگیری می باشد.

 از همه همولایتی ها و دوستان عزیزی که با دلسوزی و حمایت شان، با نوشتن یادداشت، تماس های مکرر تلفنی و ارسال پیامک های محبت آمیز بر ادامه فعالیت سادوا تاکید فرموده و اعلام همکاری نموده اند، صمیمانه سپاسگزاری و صد البته از کسانی که با یادداشت های مغرضانه، تهمت، توهین و با گل آلود کردن آب سادوا سنگ تمام گذاشته اند نیز باید تشکر کنم که باعث شدند تا خوانندگان فهیم سادوا با بخشی از مشکلات بنده بیشتر آشنا شوند.

در تعریف سادوا باید بنویسم که « سادوا، چشمه ای در دامنه جنوبی قله زیبای شاهدژ و در شمال روستای بالاده است که نیاکان نیکنام ما روزگار درازی از آب خنک و گوارای آن نوشیدند و خستگی از تن و جان خود بیرون کردند. جوشش سادوا هزاران سال است جریان دارد و پس از این نیز هم چنان جاری، زلال، خنک و گوارا به حیات خود ادامه خواهد داد، اگر باران رحمت دوستدارانش بر آن ببارد و به یادشان بماند که سادوا یک بار تا آستانه « نفس های آخر و خشک شدن» پیش رفته بود و شاید دفعه دیگر …. .

با احترام/ عین اله آزموده / مدیر سایت سادوا

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۳۱ مرداد ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
کمیل توبه بالادهی گفت

با سلام / جاری شدن سادوا را به آقای آزموده و همکاران جدید و دوستداران سادوا تبریک میگویم. إن شاءالله موفق باشید

تولد دوباره سادوا را به همه ی فرهنگ دوستان منطقه و بالادهی های عزیز تبریک می گویم. البته شاید تولد دوباره واژه ی درستی نباشد، چون تولد دوباره بعد از مرگ است و حال اینکه بنده هیچگاه مرگی برای سادوا متصور نیستم.
ان شاء الله که این چشمه ی جوشان همیشه جاری و ساری باشد.

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما آقای آزموده
واقعاً من توس بعضی از کامنت هایی که دوستان تو مطلب قبلی شما نوشتن متوجه کار بسیار سخت شما شدم… من بجز تاسف برای چنین افرادی و عرض خسته نباشید به شما چیزی برای گفتن ندارم و از تصمیم شما برای ادامه فعالیت سادوا هم سپاسگزارم …….

سلام / فقط میتونم بگم خیلی خیلی خوشحال شدم.این خبر را به دوستداران سادوا تبریک میگم. سلام عرض میکنم خدمت شما آقای آزموده یه سوال دارم اسامی موفقیت فرزندان بالاده در کنکور سراسری ۹۲ کی وارد سایت میشه.
……………………………
سادوا: سلام و سپاس از محبت شما. اسامی فرزندان موفق در کنکور را معمولاً پس از اعلام اسامی قبولشدگان در سادوا درج می کنیم. لطفاً همه دوستان نسبت به ارسال اسامی و رشته ها و دانشگاه های این عزیزان اقدام نمایند تا به موقع در سادوا درج شود.

سلام بر عموی همیشه پیروز؛
خیلی خوشحال هستم که دعاهای دوستداران سادوا باعث پرآب شدن این چشمه زلال شده است و امیدوارم هیچ وقت دیگر تصمیم به کم آب شدن نگیرد البته با کمک تمامی دوستان.
شمه خانابدون

Welcome back !!

سلام و ادب خدمت مدیریت سایت زلال و همیشه سبز سادوا
تبریک به همه ی عزیزان بالاده ای که دوباره این چشمه به جوشیدن گرفت بخشندگی.
انتشار بوی گل بنفشه به ته کفش است که لگد مالش کرد اند.
آقا ی آزموده: اگر با گذشت کسی کوچک می شود خدا اینقدر بزرگ نبود.
اگر کاری از ما فرزند کوچکتان برآید دریغ نمی کنیم

اگر باران به کوهستان نبارد
به سالی دجله گردد خشک رودی
خرسندیم از اینکه با بارش همت دوباره ی فرزند واقعی بالاده سادوا جان می گیرد و بر بیکرانه های احساس جاری می شود تا شاید رهگذری تشنه و با حس نوستالژی عمیق با سر زدن به سادوا جانی مضاعف گیرد.
سادوا! همیشه ساری و جاری باش.

امیر باباییان گفت

سلام آقای آزموده همیشه پیروز٫
خیلی خیلی خوشحال شدم از اینکه یار همیشگیم – سادوای عزیز – را از دست ندادم.
بنده به سبب شغلم، در استان خراسان جنوبی ساکن هستم و باور بفرمایید در غربت، روزم را با سادوا آغاز کرده و با سادوا به پایان می رسانم. این چند روز که سادوا نیمه تعطیل بود خیلی ناراحت و نگران بودم و برای جوشش این چشمه همیشه جاری دعا کردم.
آرزوی سلامتی برای آقای آزموده داشته و استدعا برای همیشه جاری ماندن سادوای عزیز٫
…………………………………..
سادوا: سلام جناب بابائیان عزیز٫ محبت شما همولایتی ها و بالادهی ها همیشه شامل حال سادوا بوده و سادوا پس از این نیز با یاری شما قادر به جوشش دائمی خواهد بود. منتظر یاری شما هستیم.

سلام سادوای عزیز٫ تبریک برای جوشش دوباره ات. خیلی خوشحالم که با همه بی مهری هایی که این روزها به سادوای دوست داشتنی و آقای آزموده عزیز میشه باز هم این دو عزیز رسالت تاریخی خودشونو ادامه میدن.
امیدوارم همه ماها بالادهی های وطن دوست کمک کنیم تا سادوای بالاده در چهاردانگه به عنوان بهترین سایت معرفی بشه و چشم دشمناش هم روز به روز کورتر بشه.

ضمن تقدیر و قدرشناسی از جناب آقای آزموده در راستای ادامه فعالیت سایت وزین سادوا و اعلام شادمانی و مسرت، از تمامی دوستان فرهیخته واهل قلم و محقق درخواست می کنم جهت غنا بخشیدن به سایت از ارسال مطالب علمی و پژوهشی و …. دریغ نورزند تا شاهد شکوفایی های بیشتری در منطقه باشیم.

از میان کسانی که برای دعای باران به تپه ها می روند تنها آنهایی که با خود چتر به همراه می برند به کار خود ایمان دارند (آنتوان چخف)
استجابت دعای باران را به همه سادواییان و به خصوص آنهایی که در پست قبلی سادوا با چتر آمده بودند، تبریک می‌گویم.
همچون دوستان با چتر، پویایی سادوا را امید دارم.
آب زلال سادوا، گوارای وجود همه بالادهی ها

رامین آتنی مفرد گفت

با سلام به عموی عزیز٫ بسیار خوشنود شدیم از اینکه بالاده و شاهدژ بدون سادوا نشد. باشد که بتوانیم کم کاریمان را جبران کنیم.

سلام آقای آزموده عزیز٫ بنده خیلی خوشحال شدم که از تصمیمت منصرف شدی. ان شاءالله بااین استراحتی که کردید منتظر خبرهای داغ و متنوع شما باشیم. راستی اولین جشنواره بازی های بومی محلی واوسر انجام شد و خبرش را زدم و اگر دوست داشتید شما هم آنرا بگذارید تا در سال های آینده بتوانیم برای همه مردمان دوسرشمار برگزار کنیم. گگه جان تنه خانابدون.

با توجه به جمله ایی که نوشتی (جلب مشارکت هر چه بیشتر بالاهی ها به ویژه نسل جوانی که عاشق فرهنگ سرزمین مادری خود هستند) جمله ی نژاد پرستانه ایی بود.
………………………………………………….
سادوا: کدام نژاد؟ کدام نژادپرستی؟ هر چه به ذهن تان می آید، همان را می نویسید و تصور می کنید برداشت تان درست هست؟ عینک بدبینی را کنار بگذارید تا هم چیز را شفاف و واقعی ببینید.

ما زنده از آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
صمیمانه این بازگشت دوباره رو تبریک میگم.
…………………………………
سادوا: رد پای قدم های مهربانانه شما دوستان گرامی تا ابد در یادم خواهم ماند.

بازگشت دوباره سایت پر افتخار و پر هیجان سادوا را به منطقه تبریک عرض میکنم.
مدیریت سادوا خسته نباشید راه سختی در پیش روی شماست.
موفق و موید باشید.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این یادداشت را آقای اسماعیل توبه در سامانه پیامگیر سادوا نوشته است:

« آقاى آزموده سلام. خدا را شکر باز هم سادوا با آب زلالش جارى و فوران کرده است. باز هم خدوند را شاکرم که آقای آزموده را در سادوا زیارت میکنم.
در طی این دو هفته فکر کردم نفس هاى آخر عمرم بوده که سادوا به شوخی یا جدى داشت قطره هاى آخر را می چکید.»

سلام. آقای آزموده.
شما می تونید با لینک کردن مطالب بعضی وبلاگ های دیگه، دامنه مطالب سادوا رو بالاتر ببرید. بعنوان مثال همایش پیاده روی بالاده که یک روز بعداز عید فطر برگزار شد رو می تونستید لینک کنید، حالا چرا این کار رو نکردید نمیدونم (فقط خدا عالم به اسرار درون انسانهاست.!!!!!!!)
…………………………………………………..
سادوا: سلام. بخاطر اینکه این گزارش حدود ده روز پس از برگزاری همایش در وبلاگ تندیس منتشر شده و در آن روزها هم سایت سادوا در حال تعطیل شدن بوده است.

با سلام و درودی فراوان به شکیبایی، تعصب، و تلاش بی دریغتان. در کوران سختی ها در مواجهه با کوبنده ترین انتقادات سازنده و غیرسازنده و حتی نیش و کنایه های بداندیشان سادوا … شما را بخاطر تمامی خوبی هایتان باید بستایم … شما ثابت کردید که در ظلمانی ترین شب ها در کوچه پس کوچه های غربت هنوز هم میتوان به دنبال درخشندگی و اعتلای فرهنگ بود…
آری جناب آقای آزموده بر خود واجب میدانم شما را بستایم که درد دوری شما را نه تنها از اصالت و هویت تان دور نکرد بلکه شما را بر آن داشت که پرچمی از فرهنگ بر بلندای ارزش ها به امید اعتلای فرهنگ به انزوا رفته ی ما به اهتزاز درآورید.
حیف… حیف که کسی سختی راه را حس نکرد… حس نکرد که شما برای چه با تمامی سختی ها مصمم به پیمودن این راهید….
در پایان خرسندی عمیق قلبی خود را از جوشش دوباره ی سادوا با ساده ترین لغات ممکن در کمال صداقت اعلام میدارم و از درگاه ایزد منان دوام توفیقات روز افزون و شکیبایی بیش از پیشتان را خواستارم….
…………………………………………..
سادوا: سلام و درود بر محبت های بیدریغ تان به سادوا. امیدوارم نسیم خنک و آب زلال چشمه سادوا در سایت سادوا هم جریان داشته باشد. اگر کاری برای فرهنگ بالاده انجام داده ام شاید ادای دینی باشد برای زیستن چند صباح در زادگاه نیاکانم. باشد تا فردا در پیشگاه وجدانم، آسوده خاطر سر بر تراب خاک بگذارم.

سلام آقای آزموده. خدا را شکر که سادوا دوباره به زندگیش برگشته. از بین این دوستایی که نظر میدن می شه فهمید که دلشون برای روستامون بالاده عزیز می تپه و دوست دارن کارهای فرهنگی سادوا ادامه داشته باشه.
امیدوارم دستامونو توی دست هم بذاریم و همه به سادوا کمک کنیم تا بالاده پیشرفت کنه.