یک نکته برای اندیشیدن در عصر اطلاعات و دیجیتال/ در دنیای امروز و با توجه به گسترش روزافزون رسانه‌های ارتباط جمعی، استفاده از تکنولوزی دیجیتال و فضای مجازی و اینترنت امری ناگزیر و البته شایسته بوده و می بایست از این امکانات برای اهداف فرهنگی، تجاری، اجتماعی و … بهره برد.

 امروزه با فراگیرشدن اینترنت حتی بر روی هر گوشی تلفن همراه، مردم را در استفاده از فضای مجازی و اینترنت به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱ -  گروهی که تولید محتوا می‌کنند و به آنها تولید‌کننده یا «آپلودگر» می‌گویند. این گروه اندک، گردانندگان فضای مجازی (مانند رسانه‌های مکتوب، صوتی و تصویری، اینترنت، گروه‌های اجتماعی موبایلی و ….) بوده و هدایت کننده افکار عمومی هستند .این گروه هر چه را تولید کننده برای برای مخاطبان هدف به عنوان یک بسته آماده همخواره در دسترس خواهد بود.

۲ – گروهی که مصرف‌کننده یا «دانلودگر» هستند و همواره از حاصل فکر و اندیشه گروه آپلودگر بهره می‌برند. این گروه اکثریت مطلق کاربران فضای مجازی را تشکیل می‌دهند و از نوشته‏ ، فیلم، عکس، انیمیشن و هرچه را که دیگران تولید کرده اند، استفاده می کنند و در حقیقت بیشترین زحمتی که بخود می‏دهند، کپی و پیست و یا فرستادن مطالب و هنر دیگران برای این و آن است.

۳ -  گروهی که سر و کاری با فضای رسانه‌ای و مجازی ندارند و به مقدار رفع نیازشان با اینترنت و فضای مجازی ارتباط مقطعی دارند. این عده اصولاً درگیر فضای مجازی نیستند و اینترنت (روی کامپیوتر، گوشی، تبلت و … ) برایشان به عنوان دغدغه، منبع خبر و آگاهی به حساب نمی آید.

راستی شما در کدام گروه قرار دارید؟

 نوشته: عین اله آزموده، کارشناس رسانه و مدیر انجمن فرهنگی سادوا بالاده (چهاردانگه، ساری)

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶