گزارشی از بهسازی چشمه سر بالاده- خرداد ۱۳۹۵/ در گذشته های نه چندان دور در بالاده، چشمه سری بود و فِک داری و مردمانی مهربان و خونگرم. حضور در چشمه سر صبح و ظهر و عصر نداشت. حتی شبها هم در چشمه سر قرار دیدار با دوستان را میگذاشتیم. شاید اغراق نباشد بگویم برای  مردان بالاده، بیشترین حضور در چشمه سر بود. مردان در کنار دیوار مرحوم میرتراب تا مغازه مرحوم عباس کامشی، کنار و پشت دیوار طولانی مرحوم حاج گلبرار و جلوی دروازه خانه قدیمی مرحوم حاج روحل پهلوان، حتی راه پله حسینیه و زیر پله حاج محمدرضا چهاردهی (دایی بنده) می ایستادند و گپ می زدند. چه بگویم که آن حس و حال و آن روزگار توصیف ناپذیر است. هر گوشه چشمه سر پر از مردانی بود که گرم گفت و گو بودند. در چشمه سر برای همه چیز گفت و گو و تصمیم گیری میشد؛ از کارهای عمرانی گرفته، تا موضوعات سیاسی اوایل انقلاب و بیشتر از همه برای تیم فوتبال بالاده که آن سالها برای خودش قدرتی در چهادرانگه و سمنان و دامغان بحساب می آمد … گاه ورود یک نیسان وانت یا مینی بوس پر از مسافر و بار به چشمه سر با استقبال گرم مردم بالاده روبرو میشد و همه کمک می کردند تا بار تازه واردها به منزل برسد.

چند سنگ مرمر زیبا در زیر فک دار کهنسال چشمه سر بود که برای نشستن روی آن، گاهی باید ساعتها منتظر می ماندیم تا کسی از رویش برخیزد. اکنون اما، شرائط به گونه ی دیگریست. نه ورود مسافران با استقبال کسی روبرو میشود و نه در طول روز و حتی غروب کسی را چشمه سر می بینیم! چرا که آن سنگهای مرمرین سالهاست زیر خاک دفن گردیده است و به نوعی صمیمیت و مهربانی و با هم بودن را نیز با خود به زیر خاک برده است.

مدتها ذهن برخی از بالادهیها  درگیر این موضوع  بوده که چگونه میتوان به گذشته ساده و زیبای بالاده برگشت و آن فضای صمیمی را دوباره زنده نمود؟ چگونه میتوان مردم را متقاعد کرد که پس از ورود به بالاده، حتماً به چشمه سر بروند و چند دقیقه ای وقت خود را آنجا بگذرانند تا تعدادی از هم محلیها و افراد فامیل را ببینند و دو دقیقه با هم گپ بزنند!

در نگاه و بررسی نخست به نظر میرسد که می بایست مکان چشمه سر، دوباره به فضای مناسبی جهت حضور مردم تبدیل گردد. برهمین اساس، بهترین راه حل زیبا سازی محوطه چشمه سر است تا جایی برای توقف و گفت و گو با دیگران مهیا شود و مردم رغبت کنند چند دقیقه یا چند ساعتی را در کنار هم سپری کنند.  

مرحله نخست بهسازی چشمه سر در مرداد ماه ۱۳۹۴ با هزینه ۱۵ میلیون ریالی جمعی از دوستداران بالاده و با ساخت جوی بتونی انجام یافت و اکنون مرحله دوم این طرح نیز با همکاری و هماهنگی شورای اسلامی بالاده از تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ آغاز گردید و شامل بهسازی خروجی آب چشمه، دیوار کشی جلوی ورودی شمالی حمام و ساخت فضایی برای نشستن در زیر درخت فِک میباشد که با پیش بینی هزینه ۵۰ میلیون ریالی عملیات اجرایی آن شروع گردید و زمان اجرای این طرح نهایتاً یک ماه پیش بینی شده است.

 تصمیم بر این است که در این طرح مکان مناسبی برای نشستن افراد در کنار خروجی آب چشمه و زیر سایه درخت ساخته شود. در بین دو ردیف سکوی نشستن، چهار حوضچه زیبا قرار میگیرد و آب با عبور از این حوضچه ها به کانال خروجی سرازیر میگردد. همچنین محوطه چشمه سر و اطراف حوض نیز بهسازی و مرمت می گردد.

امیدوارم با مساعدت و همکاری دوستداران بالاده، گامی در راه نزدیکی قلبهای مهربان بالادهیهای عزیز برداریم و چشمه سر را به همان چشمه سری تبدیل کنیم که سه دهه پیش بوده. / مهندس عبدالرضا کاردگر

سادوا: با سپاس از مهندس عبدالرضا کاردگر برای ارسال گزارش و عکسها، یادآوری میشود که گزارش نهایی، میزان هزینه و اسامی زحمتکشان این پروژه پس از پایان ساخت آن به اطلاع اهالی محترم بالاده رسانیده خواهد شد. لطفاً دیدگاه خود را در باره این گزارش در بخش یادداشت بنویسید.

……………………………………………………………………………………….

گزارش ساخت جوی بتونی چشمه سر بالاده

چشمه سر بالاده و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی آن

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

سلام
این چشمه سر زیبا و تاریخی نه تنها به سه دهه قبل تبدیل نشده بلکه نمای بسیار بدی به آن داده مخصوصا تاجی که روی چشمه کار شده . چشم انداز زیبای چشمه سر به دخمه ای تبدیل شده .
گاهی هزینه کردن بدون اندیشه نتیجه بسیار بدی خواهد داشت
البته نتیجه اینکار تصمیم آنی چند تن از جوانان عزیز بالاده بوده است .

التماس تفکر

سلام مجدد
اگر به بافت قدیمی بالاده دقت کنید بام یک خانه تراس یا حیاط خانه ای دیگر بوده دیوار حیاط خانه ها کوتاه بوده عکسهای قدیمی گواه این مطلب میباشد .
اجرای دیوار سنگی روی چشمه سر چه چیزی را قراره نشان بده؟؟
اجرای حوض جدید واقعا نیاز بوده؟
بهتر نبود این عزیزان بجای اضافه نمودن المان جدید که هیچ همخوانی با فضای موجود نداشته، به بازسازی و مرمت آن فکر میکردند؟
البته همه این اتفاقها نشون میده روستای زیبای بالاده متولی خوبی ندارد

التماس تفکر