سادوا: نامه زیر را جناب آقای سیدفرزاد عمادی بالادهی ( فرزند حسین و نوه مرحوم سید تاج الدین عمادی بالادهی) برای سادوا فرستاده و در این نامه نظرات خود را در باره مشکلات بالاده و منطقه دوسرشمار مطرح کرده اند. ایشان فارغ التحصیل رشته عمران بوده و اکنون در یک شرکت خصوصی در تهران مشغول بکارمی باشد.

با تشکر از آقا فرزاد عزیز و آرزوی موفقیت برای ایشان، امیدواریم که نوشتن اینگونه یادداشت ها در باره مشکلات بالاده و منطقه دوسرشمار از سوی دیگر همولایتی های گرامی نیز ادامه یابد و با اعلان نظر خود، زمینه همفکری بیشتر در باره مسایل و مشکلات منطقه دوسرشمار و بیان راه حل ها را فراهم کنیم.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

با سلام خدمت آقای آزموده و با عرض خسته نباشید و تشکر از شما بابت اطلاع رسانی در مورد روستای بالاده.

 با توجه به درخواست شما برای نوشتن مقاله ای برای عمران و آبادانی منطقه، اینجانب در باره چند موضوع بالاده، یادداشتی برای سایت سادوا نوشتم. امید که مفید واقع شود.

بالاده در فصل بهار  / عکس :عین اله آزموده

۱٫ منطقه دوسرشمار بی شک یکی از مناطق زیبا و بکر جنوب شرق استان مازندران هست که زیست بوم گیاهان و جانوران گوناگون و کمیاب می باشد و سالانه افراد بیشماری برای صعود به قله شاهدژ و کوه چهارنو وارد منطقه دوسرشمار می شوند. با این حال منطقه دوسرشمار از نظر امکانات رفاهی، یکی از مناطق محروم چهاردانگه ساری می باشد، در صورتی که جمعیت این منطقه بسیار بیشتر از دیگر مناطق بوده و حتی جمعیتی که در تابستان در این منطقه ساکن هستند به بیش از ۲۰۰۰ نفر هم می رسد.

۲٫ بالاده با وجود داشتن افراد سرشناس و کسانی که می توانند از نظر مالی به روستا کمک کنند ( و خوشبختانه تعدادشان هم زیاد هست)، از نظر امکانات نسبت به بعضی از روستاهای دودانگه و چهاردانگه در سطح پایین تری قرار دارد. از شما که زحمات زیادی برای فرهنگ بالاده کشیده اید، خواهش می کنم که با اعلان نشستی با حضور همه بالادهی ها و کمک گرفتن از همه افرادی که می توانند برای عمران و آبادانی بالاده و منطقه کمک کنند، قدم خیر بردارید.

۳٫ یکی از مشکلات مردم منطقه، نداشتن درمانگاه است که در فصل تابستان با افزایش جمعیت، افراد زیادی هم بیمار می شوند و نیاز به فوریت های پزشکی دارند و یا بوسیله مار و عقرب گزیده می شوند که تا بحال هم افراد زیادی را گزیده اند و یا مورد حمله خرس قرار می گیرند که هر ساله جان بسیاری را بخطر می افتد و یا حوادث دیگری اتفاق می افتد، اما کوچکترین امکاناتی برای مداوای اولیه بیماران وجود ندارد و اهالی منطقه برای یک بیماری کوچک باید کیلومترها راه خاکی و شن ریزی و صعب العبور کوهستانی را طی کنند و برای مداوا به فولادمحله و یا کیاسر و ساری بروند.  تازه در فصل زمستان با بارش برف و بسته شدن راه ها، خود حکایت دیگری دارد. واقعاً داشتن یک درمانگاه که ساختمانش هم در بالاده وجود دارد، نیاز مبرم و اساسی برای مردم شش روستای منطقه دوسرشمار و حتی روستاهای همسایه مثل آغوزگاله، تیلک، آتنی، سواسره و … هست.

 ۴٫ یکی دیگر از مشکلات منطقه، نبود جاده آسفالته می باشد که سال هاست مردم منطقه را زجر می دهد و اگر جاده آسفالت شود از نظر زمانی در وقت مردم هم صرفه جویی می شود و مردم رغبت بیشتری برای رفتن به بالاده و منطقه پیدا می کنند و هم چنین کوهنوردان و گردشگران و دوستداران طبیعت نیز می توانند بیشتر به این مطقه بیایند.

۵٫ در مورد روایت ها و اتفاقات تاریخی و افراد سرشناس و قدیمی های بالاده و … هم در سایت سادوا بنویسید تا نسل جوان با این شخصیت ها بیشتر آشنا شود.

۶٫ خبرهای سایت سادوا به روز نیست و معمولاً پس از چند روز خبرها را منعکس می کنید. جا دارد به این مورد هم توجه کنید.

 با تشکر/ سید فرزاد عمادی بالادهی      ۳/۹/۱۳۹۰

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

سادوا: ضمن سپاس فراوان از آقا فرزاد عزیز و همه کسانی که قلب شان برای وطن شان می تپد. لازم است برای خوانندگان گرامی چند مطلب را در رابطه با پیشنهادات ارزنده آقای عمادی به ترتیب بیان ایشان مطرح کنم:

  1. در چند سال گذشته و ایجاد سایت های مختلف اینترنتی متعلق به روستاهای منطقه دوسرشمار، نام این منطقه در اینترنت هم از جایگاه خوبی برخوردار است و تاکنون مطالب متنوع زیادی هم در اینترنت قرار داده ایم و از مطالب و عکس ها همولایتی های گرامی نیز به گرمی استقبال می کنیم.
  2. ما هم با شما هم عقیده هستیم که افراد دلسوز و یا کسانی که می توانند از نظر مالی به روستا کمک کنند به فراوانی وجود دارند. متاسفانه بخاطر نداشتن طرح هادی روستایی هنوز نتوانستیم از وجود این افراد بهره ببریم و امیدواریم هر چه زودتر دست های برادری و همکاری را در هم بفشاریم تا بالاده و منطقه دوسرشمار آبادتر شود.
  3. شورای اسلامی بالاده سال هاست که پیگیر درمانگاه بالاده است ولی متاسفانه تاکنون از طرف مسئولان بهداشت استان مازندران جوابی دریافت نکرده ایم.
  4. خبری را امسال در سایت سادوا قرار دادیم مبنی بر آسفالت جاده از « کاردکلا دره » تا بالاده که هنوز از جزئیات اجرای آن بیخبر هستیم و آنگونه که از شواهد بر می آید، جاده هنوز آسفالت نشده است.
  5. در باره تاریخ و افراد سرشناس هم تلاش هایی را در سایت سادوا با عنوان « شخصیت ها ، نخبگان و بزرگان بالاده » انجام داده ایم. متاسفانه از تعداد ۱۵ نفری که از آنان درخواست کرده ایم فقط تعداد ۵ – ۶ نفر دعوت ما را پذیرفته اند و بقیه همکاری نکرده اند. حتی از فرزندان شخصیت های درگذشته هم دعوت کردیم که در خواست ما  هنوز بی جواب مانده است. امیدواریم این فرهنگ در ما رشد کند که فرهیختگان خود را تا زمانی که زنده هستند معرفی کنیم.
  6. خبرهای مربوط به بالاده بخاطر دوری از محل و دریافت تلفنی خبرها و تایپ و ویرایش و دریافت صحت و سقم آن، گاهی با تاخیر مواجه می شود. امید که این مشکل هم برطرف شود و خبرهای به روز دریافت و منتشر کنیم.
  7. سایت سادوا همچنان و همیشه نیازمند همکاری همه اهالی بالاده و منطقه دوسرشمار هست.
authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۱ آذر ۱۳۹۰
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

با سلام و خسته نباشید.
من هم با گفته های آقای سیدفرزاد عمادی بالادهی موافقم و امیدوارم روزی این مشکلات حل شوند.
از شما عموی عزیز از این همه سعی و تلاش تشکر می کنم.

آقای آزموده من نظرم را در مورد مطلب آقای سیدفرزاد عمادی بالادهی را با مطلبی که از خود شما شنیده ام اعلام می کنم : محرومیت منطقه ی دو سرشمار و بخش چهاردانگه در زیر قبای سبزش پنهان است.
به امید رفع مشکلاتی که به راستی مردم منطقه مستحق این محرومیت نیستند.

با درود و سلام به همه ی عزیزان بالادهی خصوصاً آقای آزموده عزیز٫
میخواستم به آقای فرزاد عمادی بگویم که متاسفانه کمتر افرادی هستند که به دنبال اصالت و داستان های سرزمین آباء و اجدادی خود باشند. بسیاری از آنها حتی از حرف زدن به زبان مازندرانی هم سر باز می زنند و حتی حاضر نیستند که در مورد منطقه صحبت کنند تا مجبور نباشند که از کلمات اصیل استفاده نمایند و مجبور باشند که در مورد آن کلمات اصیل و منحصر به زبان ما توضیحات لازم را بدهند. مثلا « کالُم مال» ( غاری در ارتفاعات قله شاهدز به ۵۰ متر عمق/ سادوا) را چگونه در زبان مازنی بیان کنند تا توضیحی به فرد سوال کننده که می پرسد کالم مال چیه ؟ ندهد. گذاشتن هدفن و هندس فری که جای خود دارد.

در ضمن زمین های گَرِه کَشه را که دیدید نامگذاری کردند کوی مهندسین، و بهانه ای شد برای افراد مهندسی که شوراها و مسئولین روستاها احترام بیشتری نسبت به بقیه افراد عادی بالادهی قایل هستند در کوی مذکور ساکن شده اند و یا برای خود سنگ چین کرده اند {(اصلا به خدا قصد اهانت ندارم ولی حرفی است که فکر می کنم در ته حلق خیلی ها بمبه کرده. البته از قدیم در همه جا باب بوده که هر چه پولدارتر ارج و قربشان بیشتر )}.
و به دلایل داخل کروشه ۲۰۰ و ۳۰۰ متر از زمین های گَرِه در حد و اندازه های ویلاهای آنها نبوده در حالی که در زمین های تصاحب شده توسط هر کدام از آنها در هر قطعه می شد که حداقل ۵ جوان بالادهی را ساکن کرد. هرچند که اگر این مطلب در سایت گذاشته شود اعلان خواهند کرد که به عمران و آبادانی بالاده کمک کرده ایم که خودم پیشاپیش می گویم که ارزش آن زمین ها و مراتع صدها برابر بیشتر از کمک های شما بوده، در ضمن هر کدام از درخت های شما به اندازه یک فرد بالادهی که به بالاده می آید مصرف آب دارد. در حالی که خیلی از بالادهی ها در بعضی مواقع به دلیل شبکه اصلاح نشده آب دچار کم آبی هستند.
آسمانی باشید با سپاس آسمان .
آقای آزموده عزیز، لطفا در معرض عموم قرار دهید، باور کنید این جملات واقعیت ها هستند نه غرض ها. قضاوت را به عهدهء خوانندگان بگذارید. من حاضرم از ادعاهای خود دفاع کنم.
…………………………..
سادوا: حرف های جناب آسمان ( که ما هنوز در زمین به دنبالش می گردیم و ای کاش می گفت که کدام آسمان است) را بی کم و کاست در سادوا قرار دادیم و البته معتقدیم که قضاوت با خوانندگان است.

مسعود رضوی بالادهی گفت

با سلام . مختصر و مفید
۱٫ کدامیک از قدیمی ها و یا جدیدی ها یک درخت در بالاده کاشتند؟ باز هم دم کسانی مثل مهندس ( ) گرم که لااقل اون ۴ تارو کاشته.
۲٫اهانت شاخ و دم نداره.اگه کسی حرفی داره خودش بگه،«آسمون مردم بالاده» هیچوقت هیچکی رو وکیل خودشون نذاشتن که جاشون حرف بزنه.
۳٫ ملت بالاده امثال مهندس ( ) رو می شناسن، با چه شرایطی درس خونده و چه جوری کار کرد و چه جوری و کجا و به کی کمک می کنه.
۴٫آسمون اسم اصلی تو لااقل بنویس که شک نکنیم بی طرفی.
۵٫منم یه تیکه زمین تو بالاده ندارم ۱۲ ساله کار می کنم ولی دلیل نمی شه که بخوام زحمات کسی مثل مهندس ( ) را زیر سوال ببرم.
۶٫جوونای عزیز بالادهی که خودمم مثل اونام، چرا دنبال این کار نرفتن که حالا که ایشون رفته زحمتشو کشیده مجوزاشو گرفته هزینه کرده، خوشگلش کرده ، یادمون افتاده…
۷٫نابرده رنج گنج . . . .
بیخیال مشتی. امثال مهندس ( ) آبروی بالاده اند. اگه امروز بالاده جاده آسفالته نداره دلیلش ویلای مهندس ( ) نیست. همین جوسازی هاست که همیشه بوده..اگه بیایی رو زمین مثل مهندس ( ) خاک بخوری جریان را جور دیگه می بینی. باسپاس٫
……………………………………
سادوا: سلام جناب آقا مسعود رضوی عزیز٫ چون آقای «آسمان» نامی از کسی نبرده، بهتر بود شما هم نامی از کسی نمی بردید. لذا برای جلوگیری از حاشیه پردازی ها و بنابر سیاست سایت سادوا، نام نوشته شده در یادداشت شما حذف و بجایش « مهندس ( ) » نوشته شد. وگرنه همه ما شخصیت والای همه مهندسان بالادهی را می ستاییم و بنده معتقدم کاش بالاده بجای یک مهندس ( )، ده ها مهندس مثل ایشان داشت.
بخاطر اینکه در یادداشت «آسمان» نامی از کسی برده نشده لذا نظر ایشان را درج کردیم. هر بالادهی به شرط رعایت حقوق دیگران و عدم اهانت و تهمت و … می تواند نظرش را بنویسد و سایت سادوا موظف به بیان نظرات خوانندگان است تا نوعی تعامل بین اهالی بالاده با بیان همین یادداشت ها بوجود آید.
این اعتراض بسیاری از بالادهی ها مثل بنده که پس از ۵۰ سال عمر و ۳۰ سال کار، دو متر زمین مسکونی در بالاده ندارم ( جز یک و نیم متر زمینی که بنا بر وصیت در قبرستان بالاده برای خود در نظر گرفته ام ) هم می باشد که گاه و بیگاه در سایت سادوا می نویسند. حال چرا مهندسان ( جز مهندس ( ) که استثناء از این قضیه هستند) باید هزاران متر زمین را ۱۵ سال پیش صاحب شده و آن را بدون استفاده رها کرده باشند. کاش حداقل مثل مهندس ( ) چهار تا درخت در آن می کاشتند.
شاید فقر حاکم بر شرایط اقتصادی بالاده که هیچگاه در طول سال های گذشته مدیریتی بر آن نبوده تا به برنامه ریزی منتهی به آبادانی منجر شود، شاید شورای محل، شاید منابع طبیعی، شاید اهالی بالاده و … مقصر باشند که گاهی اتفاقاتی که الآن می افتد چند سال دیگر مشکلاتی را برای ما بوجود می آورد.
همچنین یادآوری این نکته لازم است که سایت سادوا حق خود می داند که برای جلوگیری از سوء استفاده در محیط اینترنت، یادداشت هایی که در آن نامی از افراد برده شده که پیامد حقوقی داشته باشد را با حفظ محتوا اصلاح کرده و سپس در سایت قرار دهد.
موفق باشید و به امید ارسال یادداشت ها و مقاله های مستقل شما برای بالاده در سایت سادوا.

سید فرزاد عمادی گفت

با سلام
من کاملا با صحبت های آسمان مخالفم و با آقای رضوی و آزموده موافقم چون :
۱- آن مهندسان با زحمت و تلاش به این درجه رسیده اند
۲- چون پول و امکانات دارند نباید در روستای آباء و اجدادی خود ویلا بسازند و درختکاری کنند؟
۳- چرا کسانی که تعداد آنها کم هم نیست چند هزار متر زمین خریدند و به صورت بایر رها کردند به نظر من باید از همین تعداد کمی مهندسانی که در بالا ده ویلا ساخته اند تشکر کنیم چون آنها به زیبایی و آبادانی بالاده کمک خواهند کرد ما نباید با غرض ورزی صحبتی را مطرح کنیم چون با ساخت وساز زیاد و درختکاری های بیشتر به آبادانی بالاده هم کمک خواهد شد
……………………………………
سادوا: جناب عمادی عزیز سلام
متاسفانه حرف و حدیث پیرامون سودجویی بعضی افراد دیگر در باره زمین های بالاده زیاد است و جا دارد تا شورای اسلامی روستا مانع این سوء استفاده ها گردد.
مثلاً یکی بساط بساز و بفروشی را روی زمبن های مجانی که مثل دیگران در اطراف روستا گرفته براه انداخته و هر سال با سختن یک خانه و فروش ۲۵ و ۳۰ میلیون تومانی آن به سود هنگفتی دست یافته است.
یا یکی دیگر زمین های بی صاحب اطراف روستا که سالهاست ورثه های آن به بالاده نمی آیند را فروخته و یا بنام خود سند زده است.
یا فلانی برای ۴ – ۵ تا از پسرهای خود که ۱۰ – ۱۵ سال پیش و هنگام بگیر بگیر این زمین ها، نوزادی بیش نبودند در همان اطراف شهرک مهندسان زمین های ۳۰۰ – ۴۰۰ متری گرفته است.
یا فلان آقای غریبه هم از این خوان گسترده بهره مند شده است و فرزندان بالاده هنوز باید خانه بدوش باشند
از این دست نمونه ها و اعتراضها فراوان داریم که امیدواریم مشکلاتی برای روستا بوجود نیاورد.

سید فرزاد عمادی گفت

با سلام آقای آزموده. من با نظرات شما موافقم ولی شما می دانید تا همین چند سال پیش بالاده دارای خانه های گلی و قدیمی بود ولی الان وضعیت بهتری پیدا کرده است . شما بهتر می دانید که با ساخت و ساز بیشتر و عمران ، خود به خود آبادانی هم می آید. باید شورای اسلامی روستا نظارت بیشتر بر فروش زمینها داشته باشد. هر جا که ارزش زمین بالا برود زمین خوارها و کلاهبردارها هم به آنجا ورود می کنند. با سپاس
……………………….
سادوا: سلام جناب عمادی عزیز٫ قبلاً این موارد به دوستان شورا یادآوری شده است و اکنون نظارت بیشتری صورت می گیرد.

سلام اقای آزموده. من بالادهی هستم که چند وقت پیش توسط یکی از دوستانم که او هم بالادهیست با سایت شما آشنا شدم که سایت جالب و منبعی برای دریافت اطلاعات بالاده است که امروز با مراجعه به سایت با مطلب زیبای آقای عمادی برخوردم. ما در بالاده خانه ایی نداریم و من چند باری بیشتر به بالاده نرفتم و از آب و هوای فوق العاده و خانه های زیبا و جاده آسفالت نشده آن متعجب شدم. من زیاد بالادهی ها را نمی شناسم.
…………………………..
سادوا: سلام آقا مرتضی عزیز
خوشحالم که سایت سادوا شما را با روستای بالاده بیشتر آشنا کرده است. من هم مثل شما و خیلی از تحصیلکرده های دیگر بالادهی در بالاده خانه ای ندارم و خوشحالم که همدردهای من زیاد هستند و بزودی باید «انجمن فرهیختگان بی خانمان بالاده» را تاسیس کنیم!!

با سلام خدمت شما آقای ازموده و همه بالادهی ها با تشکر از مطالب جالب در سایت شما من حرفهای شما و اقای عمادی را تایید می کنم. ای کاش همه بالادهی ها مثل شما قلبشان برای بالاده می تپید

با سلام حضور سروران گرامی
میخواستم از دوستان عزیز گلایه کنم و آن این بود که
۱- آقای رضوی عزیز ! من هم مثل خیلی از بالادهی ها دود چراغ را تجربه کردم فقط یادم نبود که عنوان شغلی ام را بنویسم و در ضمن بگویم که من هم در بالاده جزء ملاکین هستم! البته خریداری کردم. برای این اسمم را آسمان گذاشتم که همه می دانیم که آسمان بر فقیر و غنی به یک میزان می بارد و شما بدانید ذره ای خصومت و غرض ورزی با کسی ندارم . من خودم رو وکیل و وصی مردم بالاده نمی دانم فقط من باب یادآوری عرض کنم که آن آدم کارگر بالادهی که می خواست یک تیکه زمین برای خود بردارد چون دیر از سر کارگری رسید چیزی گیرش نیامد و زمین های سمت تیله بن جزء مراتع به حساب آمد. آن کارگر با ابرو به اینترنت نه تنها دسترسی ندارد که نمی داند اینترنت چیست تا بیاید برای شما حرف بزند. منِ تحصیل کرده هیچوقت به خودم اجازه ندادم که بگویم من با تحصیلاتم آبروی بالاده ام! چرا یک کارگر آبروی یک منطقه نباشد؟ در ضمن من بیطرفی ام را با اسم نبردن اعلام کردم ولی شما با اسم بردنتان طرفداری خود را اعلام کردید
ان آقای مهندسی که شما نام بردید از سروران ما هستند کاش کمی بیشتر دقیق می شدید. آقای X در اون گوشه گَرِه هم بالادهی خاک خورده و دود چراغ خورده است یا دوستان بعضی ها ؟ کمی با مردم عادی با لباس کارگری نشست و برخاست کنیم، بالاده را بهتر خواهیم شناخت !
۲- آقای عمادی عزیز ما همیشه می خواندیم که آب آبادانی می آورد و انسان باعث تخریب و تغییر محیط زیست می شورد، نمی دانم به ماسوله رفتید یا نه؟ ماسوله پول خانه های کاهگلی خود را می گیرد و گلدانهای شمعدانی را، نه ویلاهای آنچنانی را. مردم کردستان بسیاری از عکاسان و هنرمندان را به خاطر خانه های به سبک قدیمی خود، به روستاهای خود می کشانند نه ویلاهای مدرن خود را. بررسی کنید ببینید پوستر کاخهای واتیکان و کاخ سفید و کرملین بیشتر به فروش می رسد یا عکس آن کودک بره بغل کرده در ماسوله یا هر روستای دورافتاده ی دیگر که یک چکمه قرمز یا سبز به پا داشته؟ کاش زودتر پیشنهادها را می دادید تا زمین بالاده به شاخ آهو نمی رسید! ما که عکس های یادگاری خود را از بالاده و کل منطقه گرفتیم تا چند سال دیگر مجبور نباشیم از حافظه خود کمک بگیریم تا بالاده قدیم را تداعی کنیم .
به قول کوروش کبیر: باران باش و ببار و نپرس که این کاسه ها از ان کیست ؟
از جنس آسمان باشید و برقرار، نه ابری و نه از جنس آذرخش
درود و دو صد بدرود

احمد دهبندی فرزند کریم گفت

با سلام و تبریک سال نو و آرزوی سلامتی برای همه ی بالادهی های عزیز .
در خصوص اظهار نظر آقای سیدمسعود رضوی که گفته:( کدامیک از قدیمی ها و یا جدیدی ها یک درخت در بالاده کاشتند؟ باز هم دم کسانی مثل مهندس ( ) گرم که لااقل اون ۴ تارو کاشته.) باید به عرض ایشان برسانم در زمانی نه چندان دور (حدود ۳۰ سال پیش ) در روستای بالاده باغ های زیبایی وجود داشته که همچنان نیز این زمین ها به عنوان باغ بین اهالی معروف هستند . مثل باغ حاج حسن دهبندی و باغ حاج گلبرار دهبندی .
چقدر خوب است که با دیده احترام به اجدادمان بنگریم و یادمان نرود که بزرگی و اصالت اهالی بالاده مدیون اجداد خوش نام و بزرگ آنان بوده است .
عملکرد پسندیده مهندس () مسلماً از آموزه های اجدادی این آب و خاک است و زیباست که بجای اندیشه های فرسوده قومی هم اندیشی مثبت داشته باشیم تا سرزمین آبا و اجدادی مان آباد گردد .
چشمها را باید شست جور دیگر باید دید .
……………………………………
سادوا: سلام جناب دهبندی. معلوم است چند ماهی می شود که به سادوا سر نزده اید. از اظهار نظرتان بسیار سپاسگزارم و فرمایش شما کاملاً بجا می باشد. مردم ما باید قدر بزرگان در گذشته و حال را بدانند. خوشبختانه مردم بالاده تاکنون که چنین کرده اند ولی هنوز حق مطلب را در باره نکوداشت بزرگان روستا به طور کامل ادا نکرده اند.