اطلاعیه برگزاری جشنواره هلی ترشی بالاده / نخستین جشنواره هلی ترشی استان مازندران در روستای بالاده برگزار خواهد شد. این جشنواره که از سوی انجمن فرهنگی سادوا، پایگاه بسیج شهدا و شورای اسلامی بالاده در روز جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ در دبستتان شهید دستغیب بالاده برگزارمیشود، رب آلوچه جنگلی  یا هلی ترشی طی مراسمی فرهنگی پخته و به دوستدراران این چاشنی سنتی و ارگانیک عرضه میشود. در این مراسم که از ساعت ۱۰ صبح شروع میشود، به طور همزمان پختن رب آلوچه یا هلی ترشی توسط بانوان بالاده انجام میگیرد تا مردم به ویژه قشر جوان با چگونگی پختن هلی ترشی بیشتر آشنا شوند. در مراسمی که هم زمان با پختن هلی ترشی در فضای باز حیاط دبستان بالاده برگزار میشود، بخشهای متنوعی همچون شعرخوانی، سخنرانی، موسیقی مازندرانی، مسابقه ضرب المثل، خاطرات بزرگان بالاده، تقدیر از چند تن از دست اندرکاران فرهنگی بالاده و …. گنجانده شده و در انتهای برنامه با آش محلی بالاده (دُوپَتی آش) از شرکت کنندگان پذیرایی میشود.

این جشنواره که در بخش چهادرانگه شهرستان ساری برگزار میشود، با هماهنگی مسوولان فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی- گردشگری و صنایع دستی استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، امور روستایی استانداری، فرمانداری ساری و بخشداری چهاردانگه اجرا میشود.

هدف از برگزاری جشنواره هلی ترشی را میتوان به طور خلاصه در چند بند بازگو کرد:

۱ . زنده کردن یکی از سنتهای قدیمی و بومی در بین مردم بالاده یعنی پختن هلی ترشی که بعنوان یکی از چاشنیهای طبیعی (اُرگانیک) از دیرباز پخته و استفاده میشد و امروز فقط چند خانواده بومی هستند که هنوز هلی ترشی می پزند.
۲ . ایجاد فضایی صمیمی و شاد برای اهالی بالاده و روستاهای اطراف (که امروزه هر کدام با توجه به شرایط کاری در گوشه و کنار استان مازندران و کشور ایران پراکنده شده اند) تا به چنین بهانه ای دور هم جمع شده و دید و بازدیدی دوباره نمایند.
۳ . ثبت جشنواره هلی ترشی بنام روستای بالاده و بخش چهاردانگه؛ تا این کار فرهنگی ازین پس بعنوان نماد (بِرند) فرهنگی بنام این دیار شناخته شودد.

۴ . ایجاد روحیه همگرایی و مشارکت و توجه به زادگاه آباء و اجدادی در بین اهالی بالاده و نهادهای مردمی (انجمن فرهنگی سادوا، پایگاه بسیج و شورای اسلامی).

۵ . جلب توجه مسوولان بخش چهاردانگه، شهرستان ساری و استان مازندران نسبت به ظرفیتها و توانمندیهای فرهنگی روستاهایی چون بالاده و لزوم توجه هر چه بیشتر دولتمردان به این دیار کهن، تا با شناخت ظرفیتهای فرهنگ بومی و گردشگری و حمایت از آن در جهت رشد و اعتلای فرهنگ استان مازندران و کشور گامهای موثری بردارند.

برای رسیدن به بالاده سه راه وجود دارد:

۱٫ از ساری: جاده کیاسر، در کیلومتر ۷۳ و ابتدای کمربندی شهرکیاسر، دست راست سه راهی دارپشت، جاده آسفالته خُلرد تا  ایلال، جاده شوسه به روستای آغوزگله، جاده بالاده (از سه راهی دارپشت تا بالاده ۳۲ کیلومتراست که حدود ۲۰ کیلومتر آن شن ریزی و شوسه می باشد)

۲٫ از ساری: جاده کیاسر، کمربندی کیاسر به سمنان، پس از پاسگاه تلمادره، پس از عبور روستای اِرا، در کیلومتر ۱۰۰ جاده سمنان در سمت راست تابلوی بزرگ بالاده دیده میشود، جاده شن ریزی و شوسه به طول ۱۴ کیلومتر پس از گذر از روستاهای واوسرنو و میرافضل واوسر و منطقه جنگلی، رودخانه و امامزاده میرافضل تیله بن، به روستای بالاده میرسد.

۳٫ از تهران: به سمنان، کمربندی شهر سمنان، جاده مهدیشهر- کمربندی شهمیرزاد به ساری، پس از ۸۰ کیلومتر به فولادمحله میرسد، ۵ کیلومتر پس از فولادمحله، در سه راهی دامغان بسمت ساری، پس از یک کیلومتر سربالایی دست راست تابلوی بزرگ بالاده دیده میشود، که در دست چپ از جاده شن ریزی و شوسه به طول ۱۴ کیلومتر پس از گذر از روستاهای واوسرنو و میرافضل واوسر و منطقه جنگلی، رودخانه و امامزاده میرافضل تیله بن، به روستای بالاده میرسد.

ضمناً شماره تلفن ۰۹۱۲۱۳۲۰۲۲۶ آقای آزموده مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر اعلام میشود.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵