حِمبام سَری، میراثی کهن از هنر بافندگی در روستای بالاده / «حمبام سری» تکه گلیمی زیباست که مردم بالاده برای رفتن به گرمابه عمومی روستا از آن استفاده می‌کنند و لباس و هوله و هم‌چنین وسایل حمام مانند صابون و کیسه و لیف را داخل آن می‌گذارند. یک ظرف مسی بنام «حِمبام تاس» در اندازه‌ی متوسط نیز داخل آن قرار می‌دهند که در گذشته، گندم یا جو در آن می‌ریختند و به عنوان مزد به حمامی داده می شد که ازین ظرف مسی هم‌چنین برای آب گرفتن از خزانه و یا حوض استفاده می‌شد.

اندازه حمبام سری در حدود ۹۰ در ۱۲۰ سانتیمتر است و جنس آن از پشم رنگ شده‌ی گوسفند بوده و در کارگاه‌های گلیم‌بافی خانگی توسط زنان بالاده بافته می‌شود و نقش‌های هندسی ساده و ظریفی دارد که در یک طرف آن نخ‌های بلندی به درازای ده سانتیمتر در سطح گلیم وجود دارد و این ریش‌ها باید همیشه به بیرون باشد. رنگ غالب بکار رفته در حمبام سری رنگ قرمز کمی متمایل به تیره است و در کنار آن رنگ های سفید، نارنجی، زرد، سیاه، سبز و آبی تیره نیز بکار برده می شود و همین تنوع رنگها باعث زیبایی و چشم نوازی حمبام سری شده است.

مردان بالاده برای رفتن به حمام، چهارگوشه «حمبام سری» را در دست گرفته و آن را زیر بغل زده، طوری که حمبام سری از پشت بغلشان آویزان می شود اما زنان آن را بر سر می‌گذارند و به حمام می‌روند.

امروزه به دلیل ساخت حمام در بیشتر خانه‌های روستا و هم چنین کم شدن بافنده های قدیمی و نبودن گوسفند در روستا، دیگر از «حمبام سری» استفاده نمی‌شود و «حمبام سری» در خانه‌های مردم همانند تابلویی زیبا به عنوان بخشی از تزئین روی دیوار تغییر کاربری داده است. حمبام سری را باید یادگاری هنری و فرهنگی ارزشمند مردم بالاده در زمینه بهداشتی مردم بالاده دانست.

نوشته: عین اله آزموده. مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده

حمبام سری، روستای بالاده، بخش چهاردانگه، ساری/ عکس: عین اله آزموده، تابستان ۱۳۸۷

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۸ بهمن ۱۳۹۷