عطر و بوی کالچه‌نون بالاده در کشور کانادا/ خوراکی ها، یکی از پایه های اصلی فرهنگ بومی هر جامعه ای هست که در بستر زمان و با توجه به شرایط جغرافیایی، آب و هوا، نوع محصولات گیاهی و دامی، اتفاقات تاریخی و میزان رفاه اقتصادی یک سرزمین شکل می گیرد و پخته می شود و کم کم به خوراک محلی و بومی آنجا تبدیل می شود. چندی پیش آقای بهزادپور (دوست عزیز ساروی‌ که در کانادا ساکن هستند و حدود شانزده سال افتخار آشنایی با ایشان را دارم و همواره به بالاده و انجمن فرهنگی سادوا لطف داشته و در سال‌های گذشته نیز دو بار به بالاده آمده و به قله شاهدژ نیز صعود کرده بودیم) درخواست کردند که دستور پخت کالچه‌نون بالادهی (نان کلوچه محلی) را برایم بفرستید تا همسرم بتواند طبق دستور بپزد. از یکی از خواهرانم، نام مواد کالچه نون و مقدارآنها و دستور پختش را گرفتم و از خانم اعظم ساداتی ( فرزند سید جعفر/ میرمفید – از اعضای فعال انجمن فرهنگی سادوا که در فضای مجازی نیز فعالیت چشمگیری دارند) یک قطعه عکس و فیلم از کالچه‌نون پخته شده گرفتم و برای آقای بهزادپور فرستادم تا شکل و اندازه کالچه نون دقیقا همان چیزی که در بالاده پخته می شود، باشد.

بعد از چند روز آقای بهزادپور دو قطعه عکس از کالچه‌نونی که همسرشان پخته بودند، برای ما فرستادند و گفتند ما طبق دستور پختیم و خیای هم خوشمزه شدو و نام این نان های کلوچه ای را «کالپه نون بالادهی» گذاشتیم. از رنگ و روی کالچه نون‌ها پیداست که باید خیلی خوشمزه شده باشد. نوش جان شان.

کالچه نون بالادهی پخته شده توسط خانم بهزاد پور در کانادا

کالچه نون های بالادهی پخته شده توسط خانم بهزاد پور در کانادا

  • روش پختن کالچه نون بالادهی
  • دستور پخت از: خانم ربابه آزموده چهارده (فرزند مرحوم سیف اله)

- مواد لازم:

- دو کیلو آرد
- مایه خمیر یا جوش شیرین به مقدار لازم
- دو تا تخم مرغ
- وانیل به مقدار لازم
- شیر ولرم + آب ولرم به مقدار لازم
- شکر دو لیوان متوسط
- نمک به مقدار لازم
- هم چنین برای بهتر شدن عطر و مزه نان، می توانید از زیره، شِوید خشک شده، سیاه دانه، کره و سایر طعم دهنده های طبیعی استفاده کنید

  • دستور پخت:

۱٫ ابتدا آرد را الک کرده و داخل ظرف بریزید.
۲٫ به مایه خمیر، آب اضافه کنید و بگذارید کمی بماند تا آماده شود (حجمش زیاد می‌شود).
۳٫ مایه خمیر، آب، شیر، وانیل، شکر، نمک و تخم‌مرغ (هم‌زده) را کم کم به آرد اضافه کرده و چنگ بزنید تا خمیری سفت آماده شود.
۴٫ خمیر را کمی ورز دهید تا یک‌دست شود.
۵٫ خمیر را یک تا دو ساعت درون همان ظرف بذارید و رویش پارچه بندازید تا گرم بماند و آماده شود.
۶٫ اندازه چانه‌های خمیر را متناسب با تنور یا فر گرفته و با وردنه پهن کنید. می‌توانید خمیر را به شکل‌های دایره، بیضی یا مثلث در آورید. اندازه هر خمیر پهن شده دایره ای، می تواند بین ده تا پانزده سانتیمتر و قطر آن بین یک تا دو سانتیمتر باشد.
۷٫ می‌توان لای خمیر را مغز گردو و یا مواد آجیلی و مربا گذاشت و رویش را کنجد پاشید.
۸٫ خمیر کالچه نون را داخل تنور یا فر بگذارید تا به آرامی پخته شود. مراقب باشید زیادی خشک نشود.
۹٫ بعد از بیرون آوردن کالچه نون از تنور، می‌توانید روی آن را با کره چرب کنید تا هم رنگش زیباتر شود و هم کمی طعم کره بگیرد و نرمتر شود.

  •   در اولین تجربه، کالچه نون شما شاید اشکالاتی داشته باشد اما در تجربه‌های بعدی حتما بهتر خواهد شد.
  • برای نگه‌ داری کالچه نون برای چند روز، ابتدا نانی که از تنور بیرون آورده شده را روی پارچه نخی پهن کنید تا به آرامی خنک شود، سپس لای پارچه نخی پیچیده و داخل ظرف پلاستیکی در بسته گذاشته وپس از نیم ساعت در یخچال بگذارید تا نرم و تازه بماند.

با احترام. عین‌اله آزموده. مدیر انجمن فرهنگی سادوا بالاده/ دی ۱۴۰۰

 

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۱ دی ۱۴۰۰