آخرین نوشته ها
- کال سنگ، ابزاری چند کاره
- وه هم بور حاج حسن مال دله
- کاندس در فرهنگ مردم بالاده/ عین اله آزموده
- عکس های قدیمی از دسته روی محرم سال ۱۳۷۲ روستای قلعه
- آسفالت جاده بالاده، شاید نسلی دیگر!
- نوروز و باورهای کهن در بالاده / عین اله آزموده
- عکس های برفی از بالاده ۱۴۰۰/ مهندس وهاب کاردگر بالادهی
- عکس های برفی از بالاده ۱۴۰۰/ معین علامه قاسمی
- قله اساطیری شاهدژ و کوه چارنو از دودانگه ساری
- عطر و بوی کالچهنون بالاده در کشور کانادا
لینک دوستان
آمار
یکشنبه ۱ در آبان, ۱۴۰۱ @ ۰۸:۲۷
درود و مهر جناب آقای آزموده ارجمند فرزند شایسته دیار مازندران
توضیحات تان در باره کاندس کامل بود. کاندس تِرشی جزو سلیقه های برتر بانوان منطقه هست. همانند هلی ترشی. اما این رسوم کهن کم کم رو به فراموشی رفته و این روزها کمتر کسی به فکر چیدن کاندس و انداختن ترشی هست. زندگی، ماشینی تر شده و قوطی های بی احساس کنسرو آماده ترشیجات، جایگزین هنر دست های زحمتکش و پر برکت مادران شد. نه خبری از لَوه و بَرکر و تَش کِله مال هست و نه مادران چادر به کمر بسته و کِترا به دست.
متن جالب، جامع و زیبایی نوشتید. از شما که برای حفظ وانتقال فرهنگ بومی و محلی دیارمان به نسل های امروزی و آینده تلاش میکنید سپاسگزاریم.
در منطقه ما (بندپی) نام این میوه جنگلی کِنِس هست که برای جنگل نشینیان نوعی منبع درآمد فصلی است. ساکنین منطقهجنگلی و بعضا دشت مازندران از این میوه «رب، ترشی، اُو کنس و کنس لته» تهیه می کنند و در بازارهای محلی به فروش می رسانند.
برای ساکنین منطقه بندپی خصوصا جنگل نشینان، میوههای جنگلی همچون فِرمُونی یا خرمالو، کنس و وَلیک بسیار ارزشمند هستند که ارزش آن را می توان در برگزاری جشن دِشو پزون به وضوح مشاهده کرد.
باتشکر
شهربانو خالقی آموزگار بازنشسته و مدیر کانال تلگرامی تغ سنگ