معرفی کمیل قاسم پور – جوان کوهنورد و غارنورد بالادهی / آقای کمیل قاسم پور فرزند حاج ناصر و متولد ۲۰ فروردین ۱۳۶۷ دارای تحصیلات فوق دیپلم صنایع شیمایی از دانشگاه آزاد اسلامی بابل می باشد. در باره تولد و دوران کودکی اش چنین می گوید: « چهارشنبه سوری سال ۱۳۶۶ دِنیا بیمومِه اَمّا شناسنامه دِلِه ۲۰ فروردین ۱۳۶۷ بَنویشتِه هَستِه. وَچِگی بازیگوش بیمِه، خِله شیطون نَویمِه که بائورِن زِزم تیغِه بیـیِه، پنج بار مِه سَر و بِفرِه بشکسته، اونم دَر و دیفار بالا بوردن و دِچرخه ۲۸ سوار بَویئِن باعث بَیِه و … »

در باره درس خواندنش از دبستان تا دانشگاه چنین می گوید: «دوره ابتدایی و راهنمایی در مدرسه خسرویه ساری، دبیرستان در سوم خرداد و جابر ابن حیان یا همان شیمی صنعتی قدیم، فوق دیپلم صنایع شیمایی دانشکده سما بابل که ” کوهنوردی ویستی مِرِه یاد نِـنِه کلاسِ سَر هِنیشتِـوُم “.» آقا کمیل در دبستان رشته ورزشی شنا را دنبال کرد و در دوران راهنمایی تا اول دبیرستان هم در وزن ۳۸ کیلو کشتی گرفت و از دوران دبیرستان تا به امروز  همه شاخه های کوهنوردی را تجربه کرده و به صورت حرفه ای فعالیت می کند.

آقای کمیل قاسم پور از خاندان توبه روستای بالاده می باشند و نیاکانش حدود ۱۰۰ سال قبل از بالاده به سوی ساری مهاجرت کردند و در روستای تنگِه لَتِه در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی ساری و حاشیه شرقی رود تجن سکنی گزیدند و به زودی جمعیت زیادی از خانواده های قاسم پور که نام خانوادگی شان را از نام جد خود قاسم گرفته اند در این روستا پدید آمدند و آرام آرام در شهر ساری نیز سکونت کردند. روزگار یک صد ساله به تندی گذشت و نسل های پنجم و ششم که نسل امروزی این خاندان را شامل می شود به جست و جوی زادگاه و بستگان نیاکان خود در بالاده افتادند. آنان توانستند یکی دو تا از بستگان دور خود را پیدا کنند و کمابیش با آنها ارتباط برقرار کردند.

او بسیار علاقمند به بالاده و منطقه دوسرشمار و به کوه و غار و صخره و کوهنوردی توجه ویژه ای داشته و تاکنون به بسیاری از قلل مرتفع استان مازندران و دیگر نقاط ایران صعود کرده و به همراه برادرش آقا محمدرضا گروه کوهنوردی چکاد ساری را مدیریت می کنند.

کمیل قاسم پور بر بلندای قله شاهدژ. ۱۱ مرداد ۱۳۸۶ / عکس: عین اله آزموده

ایشان از ابتدای تاسیس انجمن فرهنگی سادوای بالاده در تابستان ۱۳۸۶ عضو آن شده و علاقه زیاد به زادگاه آباء و اجدادی اش بالاده باعث گردید که چندین صعود به قله شاهدژ، رشته کوه چهارنو، شناسایی و ثبت غارهای کالم مال و غار قلعه ی شاهدژ و دیگر ارتفاعات بخش چهاردانگه انجام بدهد.

مختصری از کارهای شاخص در زمینه کوهنوردی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۰ :

 دره نوردی: فرود از دره اندرسم چالوس، فرود و تجهیز کارگاه های آبشار شاهان دشت جاده هراز، ارگت دره روستای چهار رودبار و بندبن چهاردانگه، آبشار گزو قائمشهر، آبشار شادان کردکوی، تنگه بندبریده لاریجان و …

آبشار ششم شاهان دشت در جاده هراز٫ اولین برنامه مشترک فرود کوهنوردان فنی شرق استان مازندران به سرپرستی کمیل قاسم پور. ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ / عکس: مجید نوذری

دیواره نوردی: گشایش مسیرهای سنگی قله گل اندام آمل، اسپهبد خورشید دوآب سوادکوه، مسیر های نمازکوه و فیروزکوه و … دیواره های ارگت دره روستای چهار رودبار و بندبن چهاردانگه و قله شاهدژ روستای بالاده چهاردانگه ساری.

کمیل قاسم پور در حال فرود از دیواره سنگی آبشار بندگا بالاده. ۱۰ مرداد ۱۳۸۶/ عکس: عین اله آزموده

کمیل قاسم پور در حال فرود از دیواره سنگی غار وِلمِت در شمال قله شاهدژ.  ۱۱ مرداد ۱۳۸۶ / عکس: عین اله آزموده

غارنوردی: شناسایی و گشایش غارهای اسپهبد خورشید دوآب سوادکوه، غار کالم مال قله شاهدژ، غار– قلعه صخره های جنوبی قله شاهدژ، غار– قلعه دیوخانه روستای چهار رودبار و بندبن چهاردانگه، غار دروازوک (کوترکالی) دودانگه ساری ، غار دیوچاه سوادکوه و … پیمایش غارهای کیجا کرچال در پل سفید، غار کیلی یا طاق فرامرز در دوآب سوادکوه، و ده ها غار دیگر .

کمیل قاسم پور در حال فرود به داخل غار کالُم مال قله شاهدژ. بالاده. ۱۱ مرداد ۱۳۸۶/ عکس: عین اله آزموده

کوهپیمایی: صعود از ضلع شمالی و فرود از ضلع جنوبی قله های دماوند، رشته کوه نرو دودانگه ساری، شاهدژ بالاده، پاشوره روستای نوا جاده هراز ، قله سبلان، قلل مرتفع البرز شرقی، ارفع کوه سوادکوه و …

برنامه های متفرقه: پیمایش ترکیبی منطقه های جنگلی دودانگه به چهاردانگه، لَلـِه بند به شورمست سوادکوه، سی استل به ارگت دره در چهاردانگه، سورت به چالو در چهاردانگه، باباکلا به چالو در چهاردانگه و برنامه حیات وحش منطقه سیوگوسره و گوگلی کوه چهارنو در جنوب روستای تیلک بخش چهاردانگه ساری و …

جنگل نوردی در جنگل لَـلِه بند به شورمت سوادکوه. ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ / عکس: کمیل قاسم پور

انس گرفتن با طبیعت بکر و زیبا باعث شده تا آقا کمیل به عکاسی هم علاقمند شده و در هر برنامه کوهنوردی تعداد زیادی عکس از طبیعت بگیرد که در نوع خود بسیار جالب هستند. برنامه های کوهنوردی گروه چکاد ساری در تمام ماه های سال برقرار بوده و همراهی با آقا کمیل در طبیعت و برنامه های کوهنوردی واقعاً از لذت خاصی برخوردار است.

نمایی از شب و برف بالاده و رشته کوه چهارنو.  ۱۴ آذر ۱۳۹۰ / عکس کمیل قاسم پور

نمای شب بالاده.  ۱۴ آذر ۱۳۹۰ / عکس کمیل قاسم پور

در باره کوهنوردی می گوید که : « اینِم بائورِم که کوهنوردی باعث بئیِه که من خِلِه جاها رِ بورم. به جرات بائورِم که منطقه ای به منطقه دِسرشمارِ واری قشنگ، خِله کَم دَرِه ، با این تنوع گونه های جانوری و گیاهی، آب و هوا و اقلیم کُلّی منطقه. متاسفانه مَردِمِ این منطقه وِنِه قَدرِ نَدونِّه. »

دهانه غار اسپهبد خورشید. دوآب سواد کوه. ۲۶ فروردین ۱۳۹۰ / عکس: کمیل قاسم پور

سایت گروه کوهنوردی چکاد ساری به مدیریت آقا کمیل قاسم پور در باره گزارشات کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، برنامه های ترکیبی، دیواره نوردی، غارنوردی، دره نوردی، صخره نوردی، دوچرخه کوهستان و دیگر برنامه های مرتبط با فعالیت های این گروه راه اندازی شده است.

جنگل شادان درازنو کردکوی استان گلستان.  ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ / عکس: کمیل قاسم پور

………………………………………………………………………………….

بجای مقدمه / از عین اله آزموده: داستان آشنایی و دوستی من با آقا کمیل در بهار سال ۱۳۸۶ زمانی که هنوز نام بالاده و منطقه دوسرشمار (روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه، میرافضل و واوسرنو بخش چهاردانگه ساری) کمترین نشانی در پهنه بیکران اینترنت نداشت، اتفاق افتاد. من در اینترنت به دنبال نام بالاده و قله شاهدژ و یا عکسی از این منطقه می گشتم. لاجرم تا آن زمان بخاطر فراگیر نبودن اینترنت کسی هم به فکر راه اندازی سایت و گذاشتن عکس بالاده در اینترنت هم نبود. اما یک سایت کوهنوردی (چکاد ساری) توجه مرا به خود جلب کرد و عکسی از صخره های سنگی بخش غربی قله شاهدژ به نام « دِ بِرار » که با موبایل هم گرفته شده بود و یک نقشه مسیر کوهپیمایی به شاهدژ که شمال و جنوبش اشتباهی رسم شده بود، در این سایت قرار داشت. آن زمان نام بالاده و قله شاهدژ تنها در این سایت در اینترنت وجود داشت.

قله شاهدژ و روستای بالاده. ۱۴ تیر ۱۳۸۸ / عکس: کمیل قاسم پور

یادداشتی به ایمیل سایت چکاد نوشتم و خودم را معرفی و اعلام کردم که عکس های زیادی از شاهدژ دارم و مایلم آنها را به شما بدهم تا در سایت تان قرار بدهید. « … از اینکه به معرفی قله شاهدژ که سمبل روستای بالاده است پرداخته اید جای بسیار سپاسگزاری دارد. نظراتی چند و انشاء الله ارتباطی بین من و شما. نخست: شاهدژ جزو منطقه جغرافیایی بالاده محسوب شده و با نام بالاده گره خورده است. دوم: زیبایی شاهدژ و قله کله قندی دو تکه آن فقط از چشم انداز روستای بالاده دارای عظمت و ابهت، شکوه و جلال است …. پنجم: در ۲۰ سال گذشته بنابر علاقه حرفه ای به عکاسی، توانسته ام عکس های زیادی از زوایای مختلف این نگین پرتلالو آرمیده بر دامن زمردینش تهیه نمایم و انتظار داشتم تا شاهدژ با تمام ابهتش معرفی می شد. ششم: دوست هنرمند طراح در ارایه نقشه صعود به شاهدژ متاسفانه با ۱۸۰ درجه چرخش آن را ترسیم نموده که می تواند باعث گمراهی ۱۸۰ درجه ای! کوهنوردان شود (شوخی کردم) …. هشتم: از راه اندازی این سایت که به معرفی شاهدژ هر چند در حد مختصر، بسیار سپاسگزارم … » آن لحظه ساعت دوازده و ۵ دقیقه ظهر روز ۲۶ فروردین ۱۳۸۶ بود:

 دو روز بعد بود که جوابیه ای برایم آمد: «سلام دوست عزیز٫ من کمیل قاسم پور هستم. من هم بالادهی هستم، البته سه چهار نسل قبل از من اونجا زنذگی می کردند که بزرگان اون محل خاندان مرا می شناسند. از ایمیل فرستادنت خیلی خوشحال شدم. دوست دارم ارتباط ما بیشتر از اینها بشه. از اینکه راجع به شاهدژ کم توضیح دادم به خاطر این بود که دنبال کسی می گشتم که اطلاعاتش در مورد شاهدژ و روستای بالاده واقعاً کامل باشه که از روی خوش شانسی پیدا شد» .

نمایی از قلعه مازیار، راه آهن و تونل ورسک. ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ / عکس: کمیل قاسم پور

من هم جوابش را دادم و اظهار خوشحالی کردم که یک بالادهی را در اینترنت پیدا کردم و از ایشان دعوت کردم که برای مراسم یادواره شهدا که در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ در بالاده برگزار می شود به بالاده بیایند تا با هم به شاهدژ صعود کنیم و غار زیبای «کالُم مال» که تا آن روز هیچ کوهنوردی از وجودش آگاه نبود را ببینیم. من قبلاً در سال ۱۳۷۶ برای ساخت برنامه مستند تلویزیونی به داخل این غار رفته بودم و مکانش را می دانستم.

سه روز بعد ایمیل دیگری از آقا کمیل دریافت کردم: «شاید باور نکنی من همین که می شنوم طرف مقابلم یک بالادهی هستش یه احساس خاصی نسبت بهش پیدا می کنم. انگار که طرف برادرم باشه. البته فکر نکنین که دارم شیرین زبانی می کنم.۱۱  مرداد ماه اگه برنامه صعود به دماوند هم داشته باشیم بی خیال میشم و میام بالاده که هم شما رو ببینم و هم بیشتر با شما آشنا بشم اگر هم بیام با تجهیزات میام که هم قله شاهدژ را صعود کنم و هم اون غار رو ببینم و داخلش برم. البته با شما و بدون شما ارزشی نداره».

نمای شمالی قله دماوند. ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ / عکس: کمیل قاسم پور

دو هفته بعد که از تهران به ساری رفته بودم به منزل شان رفتم و مورد استقبال گرم پدر و مادر و خانواده اش قرار گرفتم و از آنان دعوت کردم برای مراسم یادواره شهدای همان سال (۱۳۸۶)  که در بالاده هستم آنها هم تشریف بیاورند. تابستان همان سال آقا کمیل به همراه خانواده اش به بالاده آمدند و مهمان ما شدند. روز یادواره پدرش به من گفت که برادرم نیز شهید شده است و ما نیز با افتخار در آن مراسم نام شهید محمد قاسم پور را جزو شهدای بالاده اعلام کردیم. آن روز فامیل های زیادی از خاندان توبه را به آقای قاسم پور معرفی کردم.

آبشار یخ زده اِمِدوا. بین روستاهای تیلِک و پایین ده در منطقه دوسرشمار چهاردانگه ساری.  ۱۴ آذر ۱۳۹۰ / عکس کمیل قاسم پور

ساعت ۵ صبح ۱۱ مرداد ۱۳۸۶ و یک روز پس از یادواره شهدا من و کمیل به همراه پسر دایی ام محمد دهبندی به قله شاهدژ و غار کالم مال رفتیم. سپس به سوی غار وِلمِت در دامنه شمالی قله شاهدژ و جنوب شرقی روستای لنگر رفتیم و موقع شب دوباره به بالاده رسیدیم. این صعود برای من نقطه عطفی در شناخت بیشتر طبیعت بکر منطقه بود. من برای اولین بار در ۴۲ سالگی به شاهدژ صعود کرده بودم و پس از آن دوستان زیادی دور هم جمع شدیم و به قله شاهدژ رفتیم و گروه کوهنوردی سادوای ساری توسط دوست عزیزم آقای علیرضا قاسم پور (پسر عمه آقا کمیل و رئیس فعلی هئیت کوهنوردی ساری) تشکیل داده شد که همه اهالی بالاده و منطقه دوسرشمار می توانند در آن عضو شوند.

خاطره ای از تابستان سال ۱۳۸۹ ذکر کنم: ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ به اتفاق خانواده به بانه کردستان و از آنجا به سردشت رفتیم تا آقا کمیل که در هنگ انتظامی مرزی سردشت خدمت می کرد را ببینیم. موقع ظهر به پادگان رفتم و گفتند که به مرز رفته و شاید غروب برگردد. موقع غروب دوباره به پادگان رفتم و گفتند که بخاطر مسایل امنیتی امشب را در مرز می مانند و نمی توانند بیایند. فردا صبح که رفتم گفتند هنوز برنگشتند و شاید تا غروب بر نگردند. خیلی دلگیر شده بودیم و داشتیم به طرف بازارچه مرزی در داخل شهر سردشت می رفتیم که یک دفعه بچه ها گفتند: « کمیل کمیل ». یک وانت ارتشی از آن طرف بلواری که ما در آن حرکت می کردیم، می رفت. من بوق زدم و اشاره کردم که بایستند. سریع دور زدم و خود را به ماشین ارتشی رساندم. کمیل از دیدن ما خیلی خوشحال و در عین حال متعجب شده بود. خود را به فرمانده شان معرفی کردم و ایشان هم اجازه دادند تا آقا کمیل چند ساعتی پیش ما بماند.

اکنون سال هاست که من و آقا کمیل به صورت خانوادگی با هم رفت و آمد داریم و دوست بسیار خوبی برای من شده است. دوستی که چشمانم را به طبیعت و رمز و راز آن گشود.

نمایی از قله دماوند از فراز قله انیسه . ۲۲ آبان ۱۳۸۸ / عکس کمیل قاسم پور

 

برنامه آموزشی ساخت خانه برفی در ارتفاعات اطراف کیاسر. نفر دوم ایستاده از راست کمیل و نفر اول نشسته از چپ محمدضا قاسم پور. ۱ بهمن ۱۳۸۹ / عکس: پدرام زاقی

غار کوتِرکالی (دروازوک) دودانگه ساری / عکس: کمیل قاسم پور

کمیل قاسم پور در حال فرود از دهانه غار وِلمِت در شمال قله شاهدژ.  ۱۱ مرداد ۱۳۸۶ / عکس: عین اله آزموده

نمایی زیبا از پل معروف راه آهن وِرِسک. ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ / عکس: کمیل قاسم پور

کمیل و مالیدن املاح چشمه آب معدنی سورت بر بدنش. روستای اروست چهاردانگه ساری

موضوعات مرتبط …………………………………………..

گزارش صعود تابستانی به قله شاهدژ

گزارش شناسایی و گشایش غار کالم مال قلة شاهدژ

گشایش  غار – قلعه صخره های جنوبی قله شاهدژ

عکس هایی از حیات وحش منطقه دوسرشمار ۱۳۹۰

سه عکس از مراسم عاشورای سال ۱۳۹۰ در بالاده

گشایش غار «چاه دیو» توسط دو کوهنورد بالادهی ۱۳۹۱

شناسایی و گشایش غار دیوچاه کوه سرخیل سوادکوه با همراهی یک جوان بالادهی ۱۳۹۱

سایت گروه کوهنوردی چکاد ساری

……………………………………………………………………..

عکس هایی که آقا کمیل از فرود و صعودهای خود و هم چنین طبیعت زیبای کوهستان برای ما ارسال کرده اند، بسیار زیاد می باشد و متاسفانه بخاطر محدودیت سرعت اینترنت نتوانستیم بیش از این تعداد را به شما خوانندگان گرامی سایت سادوا تقدیم کنیم. پوزش ما را بپذیرید و هم چون همیشه با نوشتن دیدگاه خود ما را در بهتر شدن ساین سادوا یاری برسانید.

انجمن فرهنگی سادوای بالاده برای آقا کمیل عزیز آرزوی موفقیت های روزافزون در عرصه های ورزش کوهنوردی و تندرستی و سلامتی داشته و امیدوار است با همراهی ایشان و دیگر کوهنوردان بالادهی بر شناخت خود از زیبایی های طبیعت بکر منطقه دوسرشمار بیفزاییم.

……………………………………………………………………..

نشانی فروشگاه لوازم کوهنوردی چکاد با مدیریت محمدرضا قاسم پور: ساری. بین میدان شهدا و خیابان قارن. جنب بانک سامان.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

آقای آزموده از گزارش بسیار کامل و مبسوط شما برای معرفی آقا کمیل خیلی سپاسگزارم. امیدوارم هم آقا کمیل و هم شما آقای آزموده در زندگی و راهی که در پیش گرفته اید موفق و پیروز باشید.
به آقا کمیل هم تبریک می گویم که با وجود سن کم شان این همه کارنامه ی حرفه ای موفق دارند.

سلام بر آقآی آزموده . از اینکه این جوان محجوب بالادهی را پیدا و معرفی کردید خیلی ممنون شما هستیم. نحوه این دوستی عمیق بین شما و آقا کمیل برای من خیلی جالب است. کاش من هم دوست خوبی مثل آقا کمیل داشتم. برای شما و آقا کمیل آرزوی موفقیت های روزافزون را دارم.
…………………………………………………………….
سادوا: سلام بر آقا جمشید. از لطف شما سپاسگزارم. یقیناً آقا کمیل با رفتار و اخلاق بسیار عالی و جذاب شان ، تاکنون دوست خیلی از جوانان بالادهی شده است و شما هم از دوستان ایشان خواهید بود، البته اگر بداند شما کی هستید!