سرقت روزنامه همشهری آنلاین از سایت سادوا در مطلب خنکای بالاده در گرمای نفسگیر تابستان / مطلب زیر که در روزنامه همشهری آنلاین با کد مطلب ۱۷۰۴۸۳ و در روز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۰:۲۵ و توسط خانم بتول سلطانی خبرنگار روزنامه همشهری در ساری منتشر شده است به ویژگی های طبیعی روستای بالاده می پردازد. آنچه در این مقاله خودنمایی می کند کپی برداری مو به موی حدود نیمی از این مقاله از سایت سادوای بالاده می باشد که توسط نویسنده مقاله مورد سوء استفاده قرار گرفته؛ بدون اینکه طبق قانون کپی رایت جمهوری اسلامی ایران و تمام آموزه های حرفه ای و اخلاقی مطبوعاتی، نامی از سایت سادوا به میان آورده شود. حتی عکس استفاده شده در این مقاله نیز از سایت سادوا برداشته شده و باز هم نامی از عکاس و سایت سادوا آورده نشده است. نوشتن اینگونه مطالب که از زحمات دیگران بدزدند و به نام خود بزنند متاسفانه از سایت روزنامه وزینی چون همشهری به دور از منش و اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری است که البته گناه اصلی متوجه خانم سلطانی است.

در ادامه ضمن اعتراض به همشهری آنلاین بخاطر کپی برداری و زیر پا گذاشتن قانون مطبوعات، و هم چنین سپاس از دوستان گرامی سایت وزین دوسرشمار که این مطلب را منتشر کرده اند و باعث شدند تا بنده به عنوان مدیر سایت سادوا به این موضوع پی ببرم، توجه خوانندگان گرامی سادوا را به این مقاله جلب می کنم و قضاوت را بر عهده شما می گذارم که اگر مطالب سرقت شده از سایت سادوا را (که به رنگ قرمز مشخص کرده ام) از این مقاله حذف کنیم چه چیزی از آن باقی می ماند؟ با احترام/ عین اله آزموده/ مدیر سایت سادوای بالاده.

نسخه اصلی عکس بالاده که توسط عین اله آزموده گرفته شده است

خنکای بالاده در گرمای نفسگیر تابستان

عکسی که همشهری استفاده کرده و اطلاعات مندرج در گوشه سمت چپ و بالا را پاک کرده است

 خنکای بالاده در گرمای نفسگیر تابستان / ساری- بتول سلطانی: یکی از روستاهایی که به خاطر ویژگی‌های منحصر به‌ فرد جغرافیایی، اقلیمی و فرهنگی از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های طبیعی فراوانی برخوردار است و به‌ عنوان منطقه نمونه گردشگری در استان مازندران معرفی شده است روستای بالاده در بخش چهاردانگه ساری است.

این منطقه حدودا در ارتفاع ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰متری قرار داشته و آب و هوای کوهستانی و سردی دارد. بالاده در واقع در جنوب شرقی ساری و شمال سمنان و بین رشته کوه‌های البرز که از غرب به شرق کشیده شده‌اند – جایی که رطوبت و خنکای جنگل در کویر سمنان رو به خشکی می‌گراید- قرار گرفته است.‌ بارش نخستین برف پاییزی در آبان بر بلندای کوه چهارنو شروع می‌شود و برف تا اوایل خرداد در دره‌های این منطقه باقی می‌ماند. در فصل بهار سراسر منطقه با گل‌های رنگارنگ وحشی و شکوفه‌های درختان آذین‌بندی می‌شود و عطر گل‌های بهاری مشام آدمی را می‌نوازد و چشم‌اندازی‌هایی بدیع به وجود می‌آورد. در فصل تابستان نیز که هوای مازندران در اغلب مناطق دست‌کم به ۳۸درجه سانتی‌گراد می‌رسد و به‌خاطر رطوبت بالا نفس کشیدن برای انسان مشکل می‌شود، در این منطقه گرمای هوا به ندرت به ۲۰درجه می‌رسد.

در شمال روستای بالاده قله شاهدژ قرار دارد که در واقع سمبل و نماد این روستاست. دامنه‌های شاهدژ تا ارتفاع ۲۵۰۰متری پوشیده از جنگل است و در تاج قله، دیوار سنگی سفید و براقی در آفتاب پرنور کوهستان چون نگینی درخشان بر مخملی زمردین دیدگان را به خود معطوف می‌دارد. در بالای این قله زمینی سرسبز و نیمه‌هموار با پوشش علفی حدود یک‌هزار مترمربع قرار دارد که نشانه‌‌ای از دژ و اماکن مسکونی کهن در آن به چشم می‌خورد؛ البته امروزه جز تکه‌های خشت و سنگ‌چین‌ خرابه‌هایش چیزی از آنها باقی نمانده است.

آموزگار و عضو شورای محل روستای بالاده به خبرنگار ما گفت: منطقه بالاده دارای ظرفیت‌های بالقوه طبیعی و فرهنگی است که امیدواریم با معرفی آن به‌عنوان منطقه ویژه گردشگری بتوانیم زمینه‌های رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی را فراهم آوریم. محمد آتنی‌مفرد در بیان موقعیت و مشخصات این روستا افزود: روستای بالاده در زمستان با ۱۴خانوار حدود ۶۴نفر جمعیت دارد و در فصل تابستان با ۳۰۰خانوار جمعیت آن به هزارنفر می‌رسد و از امکاناتی همچون برق و تلفن بهره‌مند است. وی ادامه داد: همچنین یک‌مسجد و تکیه و یک‌مدرسه ابتدایی و حمام در این روستا وجود دارد و بیشتر مردمان این روستا سالخورده هستند و شغل آنها دامپروری و کشاورزی است. وی به جاذبه‌های طبیعی در این روستا اشاره کرد و گفت: علاوه بر قله شاهدژ، آبشارهایی از جمله آبشار بندگا و غارهایی چون غار رستم‌مدن و غارهای دیوار جنوبی قله شاهدژ در این منطقه وجود دارد. آتنی مفرد خاطرنشان کرد: به‌دلیل اینکه پیش از این بحث گردشگری یا کوهنوردی در این روستا مطرح نبوده برای گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند امکانات کافی وجود ندارد.

علی رفیعی یکی از اهالی بالاده نیز در رابطه با مشکلات این روستا گفت: از جمله مشکلاتی که در روستا به چشم می‌خورد نداشتن مرکز بهداشت، نبود سیستم جمع‌آوری و امحای زباله در فصل تابستان و نداشتن راه ارتباطی مناسب است. وی افزود: رفت‌ و‌ آمد در این روستا در زمستان به‌علت بارندگی‌های شدید، رانش زمین و ریزش کوه به‌سختی صورت می‌گیرد. منطقه بالاده علاوه بر قله شاهدژ دارای مکان‌های باستانی فراوانی است که تاکنون تعدادی از آنها به‌عنوان آثار ملی کشور ثبت شده‌اند که از معروف‌ترین آنها می‌توان به تپه باستانی قلعه گردن اشاره کرد. این تپه به آیش‌سر معروف بوده و هنوز هم اشیایی تاریخی نظیر خنجر، کارد و سفالینه از این منطقه به دست می‌آید.

دامنه شمالی این روستا به سبب شرایط ویژه اقلیمی، از سوی حفاظت محیط‌ زیست ایران به منطقه حفاظت شده حیات‌ وحش تبدیل شده است. ( اصل مطلب در سایت سادوا چنین بوده است: شراط اقلیمی مطلوب جنگل های چهارنو باعث گردید تا از طرف سازمان حفاظت محیط زیست ایران به منطقه حفاظت شده حیات وحش تبدیل شود .) در این منطقه حیوانات وحشی مانند خرس، یوزپلنگ، گراز، گرگ، گوزن کوهی، روباه، شغال، راسو، سمور، مارهای سمی و همچنین پرندگانی مانند عقاب کوهستان، کرکس، باز، کبک و کلاغ زندگی می‌کنند. در ضمن درختان تنومند و کهنسال مرس، انجیلی، ممرز، کچب، موزی و درختچه میوه‌های جنگلی نظیر زرشک، ولیک و درختچه‌های سرو جنگلی خوابیده بر زمین با نیم متر ارتفاع و بوته‌های بزرگ گون از پوشش گیاهی ارتفاعات این منطقه به‌حساب می‌آیند.

………………………………………………………………..

مطالب سرقت شده توسط خانم بتول سلطانی از مقاله های سایت سادوا به لینک های زیر برداشته شده است:

شاهدژ، نگین پرتلالو البرز / عین اله آزموده چهارده / بالاده

رشته کوه چهارنو کمربند زمرّدین البرز / عین اله آزموده چهارده

البته متوجه شدیم که گروه گردشگری سایت تبیان زنجان نیز مطلب همشهری را بنام خود درج کرده است که مراتب اعتراض زیر در آن سایت نوشته و ارسال شده است:

مدیر محترم سایت تبیان زنجان سلام
احتراماً مطلبی که با نام «جاذبه های ناشناخته روستای بالاده» (از سایت همشهری آنلاین و به قلم خانم بتول سلطانی خبرنگار همشهری در ساری) در سایت تبیان قرار داده اید از مقاله های اینجانب در سایت سادوای بالاده کپی برداری شده و نام بنده و سایت سادوا (طبق قانون کپی رایت) ذکر نشده است. مراتب اعتراض و موارد کپی شده در سایت سادوا (لینک زیر) قابل دیدن است.
http://sadva.ir/index.php/archives/2474#more-2474
خواهشمند است ضمن رعایت و احترام قانون کپی رایت، نسبت به حذف این مطلب اقدام نموده و مطلب اینجانب را جایگزین آن کنید. برای اطلاعات بیشتر از زیبایی های منطقه دوسرشمار و روستای بالاده به لینک های زیر مراجعه بفرمایید:
مطالب سرقت شده توسط خانم بتول سلطانی از مقاله های سایت سادوا به لینک های زیر برداشته شده است:

شاهدژ، نگین پرتلالو البرز / عین اله آزموده چهارده / بالاده

رشته کوه چهارنو کمربند زمرّدین البرز / عین اله آزموده چهارده

با احترام/ عین اله آزموده مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده
۲۷/۲/۱۳۹۱

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

آقای آزموده سلام
بنده در زمان انتشار این مقاله متوجه این موضوع نشدم و از این بابت شرمنده هستم و برای رعایت حق مولف و قانون کپی رایتی که متاسفانه در ایران اصلاً معنی ندارد! با اجازه شما برای روشن شدن این موضوع و همینطور برای محکومیت روزنامه ی همشهری و به ویژه خانم سلطانی برای این سرقت، مطلب شما را به عنوان مدرک، ضمیمه ی مقاله ی درج شده در وب سایت همشهری آنلاین در وب سایت دوسرشمار می کنم. با عرض دوباره ی شرمندگی از مسئه ی به وجود آمده/ علی نظری / یکی از مدیران وب سایت دوسرشمار
۱۳۹۱/۲/۲۷ ساعت ۱:۴۶ بامداد
………………………………………
سادوا: سلام جناب آقای نظری عزیز٫ از پیگیری و اقدام شما سپاسگزارم و امیدوارم با یاری یکدیگر بتوانیم از حقوق معنوی سایت های منطقه دوسرشمار بخوبی دفاع کنیم و نگذاریم عشق و علاقه ما به زادگاه نیاکان مان باعث شهرت و سوء استفاده کسی گردد که نه منطقه ما را دیده و نه تعلق خاطری به آن دارد و با سوء استفاده از زحمت دیگران می خواهد مطلبی بنام خودش بنویسد. باز هم سپاس

سلام استاد آزموده عزیزم. دست شما درد نکنه که هر از گاهی کاری کارستون می کنی. از خوندن مقاله های زیباتون لذت می برم و این سرقت را هم محکوم می کنم و کار زشتی هم می دونم و کار زشت این خانمه که خبرنگار روزنامه همشهری هستش را با آن همه دبدبه و کبکبه اون روزنامه همین بس که با سند و مدرک رو کردی. البته این خانم مقاله های دیگری هم نوشته که یک نفر می خواد دزدی بودن اونا را هم رو کنه.

سلام خدمت خانم سلطانی ! ضمن عرض خسته نباشید و خداقوت از سفر شما به شاهدژ و چهارنو.
میخواستم بدانم که اصلاً شغل شما واقعاً خبرنگاری است یا در صنف عکاسان و فتوکپی داران هستید! اگر هر کدام از این دو صنف باشید در مرحله اول باید قوانین آن را بدانید که در اصل قانون، چاپ و کپی سند بدون اجازه مالک آن ممنوع می باشد، در اصل سند نیز پدید آورنده سند و فردی که برای ایجاد سند هزینه نموده مالک سند می باشد.
آقای آزموده عزیز٫ احتمالاً خانم سلطانی عذرخواهی خواهد نمود. لطفاً ببخشیدش ، لازم نیست ( )اعدامش کنید. در پرانتز اختیار را به خانم سلطانی دهید که کاما بگذارد یا نگذارد. سپاس و امیدوار از اینکه دیگر تکرار نشود.
………………………………………………….
سادوا: سلام ساسان عزیز٫ متاسفانه سرقت کردن از زحمت دیگران امروزه امری عادی است و خوشبختانه سرچ اینترنت خیلی زود آبروی سارقان را می برد. ما هم خودمان سارق را می یابیم و هم می بخشیم و داخل ( ) را هم به عهده خانم سلطانی می گذاریم.

آقای آزموده. من با گشت و گذار تازه ای که در اینترنت داشتم متوجه شدم که همین مطلب همشهری آنلاین توسط وب سایت « گروه گردشگری سایت تبیان زنجان » کپی شده و در عین ناباوری کاری که همشهری آنلاین انجام نداده را در وقاحت کامل انجام داده است و آن هم اینکه آرم و نشان خود را بر روی عکسی که متعلق به شما و وب سایت سادوا است قرار داده و همچنین در پایان مقاله نوشته است : همشهری (احتمالاً منظورش منبع این مطلب بوده است!!) / گرد آوری: گروه گردشگری سایت تبیان زنجان.
من نمی دانم این واژه ی گردآوری یعنی چه؟!! عین مطلب را کپی کرده آخرش می نویسد گرآوری فلان سایت.
واقعاً متاسفم! فقط همین
برای روشن شدن موضوع لینک مطلب این سایت را خدمت شما اعلام می کنم :
http://tebyan-zn.ir/News-Article/tourism/travel_turism_in_iran/2012/5/15/62714.html
…………………………………….
سادوا: سلام جناب نظری. از لطف شما سپاسگزارم. واقعاً نمی دانم چه بگویم. البته مراتب اعتراض زیر برای سایت تبیان هم ارسال شده است:

مدیر محترم سایت تبیان زنجان سلام
احتراماً مطلبی که با نام «جاذبه های ناشناخته روستای بالاده» (از سایت همشهری آنلاین و به قلم خانم بتول سلطانی خبرنگار همشهری در ساری) در سایت تبیان قرار داده اید از مقاله های اینجانب در سایت سادوای بالاده کپی برداری شده و نام بنده و سایت سادوا (طبق قانون کپی رایت) ذکر نشده است. مراتب اعتراض و موارد کپی شده در سایت سادوا (لینک زیر) قابل دیدن است.
http://sadva.ir/index.php/archives/2474#more-2474
خواهشمند است ضمن رعایت و احترام قانون کپی رایت، نسبت به حذف این مطلب اقدام نموده و مطلب اینجانب را جایگزین آن کنید. برای اطلاعات بیشتر از زیبایی های منطقه دوسرشمار و روستای بالاده به لینک های زیر مراجعه بفرمایید:
مطالب سرقت شده توسط خانم بتول سلطانی از مقاله های سایت سادوا به لینک های زیر برداشته شده است:

شاهدژ، نگین پرتلالو البرز / عین اله آزموده چهارده / بالاده

رشته کوه چهارنو کمربند زمرّدین البرز / عین اله آزموده چهارده

با احترام/ عین اله آزموده مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده
۲۷/۲/۱۳۹۱

واقعا که!! ای دزدهای بی شرم.

خانم خبرنگار !! همشهری خیلی زحمت کشیدن و خسته نباشن. باید در روز خبرنگار یک جایزه بهش بدهن تا خستگی از تنش در بره.

سلام به نظر شما گرفتن موقعیت جغرافیایی از داخل سایت جرم محسوب می شود ؟ واقعا جای تاسف دارد. نویسنده باید خوشحال باشد که توانسته مطالبش را به دیگران انتقال دهد. ایشان فقط خواسته که روستا بالاده را به دیگران دقیق تر معرفی کند.
………………………………….
سادوا: سلام. گرفتن موقعیت جغرافیایی از یک سایت جرم نیست به شرط آنکه قانون کپی رایت را رعایت کند. مقاله ای که ۴۰ تا ۵۰ درصدش از زحمت نویسنده ای دیگر گرفته شده اگر جرم نیست پس نامش چیست؟ من مطالبم را به او منتقل نکردم که خوشحال باشم بلکه او بدون اجازه مطالب مرا سرقت کرده است. اینکه یکی زحمت بکشد و بنویسد ولی دیگری از زحمتش کپی و پیست کند و بنام خود منتشر کند هم دزدی هست و هم کار زشتی است. خوشبختانه روستای بالاده از طریق سایت سادوا به اندازه کافی در اینترنت معرفی شده و نویسنده آن مقاله فقط خواسته یک پولی بابت این مقاله به جیب بزند و نامی در کند.
قانون کپی رایت می گوید اگر مطلبی از سایتی نقل کردی نشانی اینترنتی و نام آن سایت را بنویس تا متهم به دزدی نشوی.

سلام. عرض ادب و احترام دارم خدمت شما. مطالبی که من از آن در گزارش خود استفاده کردم از استانداری گرفته شده است. بنده برای گرفتن شماره تلفن شورای روستا به استانداری مراجعه کردم به دفتر کارشناسان امور روستایی معرفی شدم، اطلاعات و موقعیت جغرافیایی به همراه عکس را از کارشناسان استانداری دریافت کردم. از طرف همکاران متوجه سایت سادوا شدم که به من حمله شده است. برای اولین بار است که وارد این سایت شدم و براتون این مطالب را می نویسم.
………………………………………….
سادوا: سلام و عرض ادب متقابل
سرکار خانم سلطانی
شما به عنوان یک خبرنگار وظایفی دارید و این جوابیه ناقص تان، شما را از اتهام وارده مبری نمی کند و خودتان نیز سعی نکردید حتی یک معذرت خواهی بکنید که مسئله تمام شود.
شما اگر در اینترنت نام بالاده را هم سرچ می کردید حتمن سایت سادوای بالاده را می دیدید و یا عضو شورای محل که آقای آتنی که عضو انجمن فرهنگی سادوای بالاده می باشند به شما گفته اند که بالاده دارای سایت سادوا است.
مگر می شود یک خبرنگار حدود نیمی از مطلب و گزارش خود را از استانداری بگیرد و نداند چکار می کند؟
سایت سادوا به شما حمله !! نکرده بلکه با دلیل و منطق و سند نوشته که شما از این سایت سرقت کرده اید و اگر این نامش سرقت نیست پس چیست؟ مگر استانداری در باره هر روستا اینقدر اطلاعات دارد که یک جا در اختیار شما بگذارد؟ اصلاً مگر استانداری چنین مرکزی هم دارد که به خبرنگاران، اطلاعات جاهای دور دستی مثل بالاده را بدهد؟

یقین دارم استانداری ( به زعم شما ) کل مطالب مربوطه از سایت سادوا را به شما داده که نام من هم در آن نوشته شده بود و شما از آن مقاله ها گلچین کرده اید

اگر شما در این باره ادعای بیگناهی دارید لطفاً نام و تلفن آن فرد در استانداری را به ما بدهید تا از طریق جناب استاندار و دوستان مان در استانداری مازندران این موضوع را پیگیری نماییم

اینجانب بعنوان نویسنده مطالب مندرج در گزارش جعلی سایت همشهری آنلاین توسط شما در باره بالاده، از طریق مدیریت محترم روزنامه همشهری موضوع را پیگیری و شکایت خواهم کرد تا با شما برخوردی مطابق قانون کپی رایت شود و چنانچه برخوردی نشود که حتمن می شود از طریق مراجع قضایی و پلیس جرایم اینترنتی پیگیری خواهم کرد . حالا دیگر خود دانید که صلاح تان چیست.
با احترام/ عین اله آزموده. مدیر سایت سادوا
۱۷/۳/۱۳۹۱