روایت تصویری سایت تلسی از همایش در سایه سار چنار کهنسال قلعه / درخت چنار کهنسال روستای قلعه یکی از نمادها و نشانه های منطقه ی دوسرشمار است. این درخت پیر با پشت سر گذاشتن سالیان دراز به نوعی بیانگر تاریخ روستای قلعه و منطقه دوسرشمار است. انجمن فرهنگی تلسی روستای قلعه و انجمن فرهنگی سادوای بالاده تصمیم گرفتند که امسال (۱۳۹۱) همایشی را برای این درخت کهنسال روستای قلعه با نام « همایش در سایه سار چنار کهنسال قلعه » برگزار کنند. این همایش با همکاری و تلاش بی منت دوستان و اعضای انجمن فرهنگی تلسی و سادوا و با همکاری و مساعدت مردم خوب و با صفای منطقه دوسرشمار در ۲۳ تیرماه ۱۳۹۱ با شکوه تمام برگزار شد. گزارش این همایش از طرف انجمن فرهنگی تلسی روستای قلعه خدمت شما ارائه می گردد.
لازم به ذکر است که انجمن فرهنگی تلسی با هدف بالا بردن فرهنگ بهداشت و حفاظت از محیط زیست در چند روز قبل از اجرای این همایش اقدام به توزیع بسته ای که حاوی کیسه های ی پلاستیکی زباله و دست کش های یک بار مصرف و همچنین بروشوری در رابطه با استفاده ی صحیح از این وسایل و آموزش روش های صحیح دفع زباله بین همه ی اهالی روستاهای منطقه ی دوسرشمار توزیع کرد تا سهم کوچکی در جا انداختن فرهنگ حفاظت از محیط زیست داشته باشد.
در ضمن از دوسنان و بزرگوارانی که در برگزاری این همایش انجمن های فرهنگی تلسی و سادوا را یاری کردند از جمله اعضای شورای محترم روستای قلعه به ویژه حاج اصغر بیابانی و صندوق تعاون روستای قلعه و آقای عزت الله زائری که کمک بسیاری در پیشبرد این همایش به انجمن های تلسی و سادوا کرده اند و آقای مهندس قربان فولادی و همچنین آقای جواد معدنی، مدیر عامل شرکت ساروج و مردم خوب منطقه ی دوسرشمار که با حضور پر رنگ خود در این همایش گرمی و طراوت خاصی به آن دادند تشکر و قدر دانی می کنیم.

برنامه با اجرای خانم علیپور از روستای پائین ده که اولین اجرای یک بانوی فرهنگی در همایش های برگزار شده در منطقه دوسرشمار می باشد، آغاز شد. خانم علیپور دانشجوی کارشناسی مدیریت جهانگردی بوده و تسلط ایشان در اجرای برنامه ها به زبان تبری، طراوت و ویژگی خاصی به این همایش داد. اجرای خانم علیپور نشان داد که بانوان هم می توانند نقش بسزایی در پیشبرد فرهنگ منطقه داشته باشند و این موضوع با وجود بانوان تحصیل کرده فراوان و بانوان شاعره و هنرمند در سطوح مختلف علمی و فرهنگی و هنری کاملاً مشهود است.

خانم علیپور، مجری همایش که اهل روستای پایین ده هستند.
خانم علیپور، مجری همایش که اهل روستای پایین ده هستند.
 با تلاوت روح بخش کلام الله مجید که به آیاتی از گیاهان و درختان توسط برادر بزرگوار آقای محمد علی جعفر پور قرائت شد، همایش رسما آغاز گردید. آقای محمد علی جعفر پور از اهالی روستای قلعه و دبیر رسمی آموزش و پرورش هم می باشند که در حوزه فرهنگ و ادب نقش ویژه و مستمری ایفا می کنند.

 

آقای محمد علی جعفر پور، قاری قرآن

سپس آقای یاسر فولادی عضو انجمن  فرهنگی تلسی که زحماتی زیادی به همراه سایر دوستان برای برگزاری هر چه بهتر همایش متقبل شدند، مطالبی از تاریخچه ی تاسیس انجمن فرهنگی تلسی و اهداف آن و عملکرد چند ساله انجمن تلسی و همچنین تعامل بین انجمن های فرهنگی سادوا و تلسی، در این همایش و همایش های قبلی بیان کردند. آقای یاسر فولادی مهندس کشاورزی (گرایش زنبورداری) هستند و از زنبورداران موفق منطقه دوسرشمار بوده و در حال حاضر در مخابرات شهرستان نکا مشغول به کار می باشند.

یاسر فولادی از اعضاء انجمن فرهنگی تلسی
یاسر فولادی از اعضاء انجمن فرهنگی تلسی
 
در ادمه همایش آقای علی عالی قلعه که از بزرگان و از خانواده های ماندگار (دویگار ) در منطقه هستند، با مطالبی در مورد چنار و عمر درخت کهن سال و بانی کاشت نهال درخت تنومند گفتند. آقای عالی قلعه از بزرگان روستای قلعه بوده و خانواده ایشان در منطقه به مهمان نوازی معروف بوده و همیشه درب منزل ایشان به روی تمام مهمانان چه بومی و غیر بومی باز می باشد.

 

آقای علی عالی قلعه از بزرگان و دویگارهای روستای قلعه
 از مهمانان ویژه این همایش آقای مهندس فغانی رئیس اداره ی محیط زیست شهرستان ساری بودند که بعد از آقای عالی قلعه به ایراد سخرانی پرداختند. آقای فغانی در سخرانی خود مطالبی را پیرامون محیط زیست و اهمیت حفظ آن برای بشر و همچنین آیات و روایات و اشعاری را در مورد این موضوع با زبان شیوای خود بیان کردند. ایشان با قبول شرکت در این همایش رسمیت خاصی به آن دادند و جا دارد که از ایشان و همراهان ایشان که او را همراهی می کردند از جانب انجمن های فرهنگی تلسی و سادوا تشکر کنیم. آقای فغانی قول های مساعدی در رابطه با ایجاد نرده ی چوبی به دور درخت چنار کهنسال قلعه دادند که امیدواریم با مساعدت ایشان این مهم عملی شود.

 


آقای فغانی، رئیس اداره ی محیط زیست شهرستان ساری 

یکی از ویژگی های این همایش حضور پر رنگ پدران بزرگوار شهدای منطقه و خانواده ی شهدا و سرداران هشت سال دفاع مقدس بود که با حضور خود گرمی خاصی به همایش داده بودند. جا دارد تا در اینجا هم از آنان و هم از کلیه ی عزیزانی که با تشریف فرمایی پر شور خود به این همایش، عزم انجمن های فرهنگی منطقه را برای اجرای برنامه های بعدی جزم تر کردند صمیمانه تشکر می کنیم. آقای رمضانعلی خاسب پدر بزرگوار شهید عبدالخالق خاسب از روستای بالاده در ادامه ی همایش شعر زیبایی را در وصف عظمت چنار و مقایسه ی آن با بوته ی کدو خواندند که بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت. آقای خاسب همچنین پدر بزرگ آقای یاسر خاسب از هنرمندان بنام تئاتر کشور بوده که اجراهای کم نظیری در ایران و کشورهای مختلف داشته است. به آقای خاسب بابت تربیت چنین فرزندانی تبریک گفته و طول عمر با عزت را برای ایشان آرزو داریم.

 

آقای حاج رمضانعلی خاسب پدر بزرگوار شهید عبدالخالق خاسب

 همایش با شعر زیبایی در وصف چنار از آقای امیر حمزه ی خلیلی واوسری که از شعرای توانمند منطقه دوسرشمار بوده و اهل روستای واوسر می باشند ادامه یافت. آقای خلیلی واوسری فرزند مرحوم حاج کریم خلیلی واوسری بوده و ساکن تهران هستند. وبلاگ « صریر » که شامل دلنوشته ها و سروده های ایشان می باشد با آدرس اینترنتی : www.ah88khalili.blogfa.com در اینترنت قابل دسترسی است. شعر آقای خلیلی یک شعر ترکیبی بوده و به دو زبان فارسی و تبری سروده شده بود.


آقای امیر حمزه خلیلی واوسری از شعرای توانمند منطقه دوسرشمار
 
آقای یحیی کاردگر بالادهی، استاد دانشگاه قم که از تحصیل کرده ها و استادان موفق منطقه ی دوسرشمار هستند، شعر زیبایی را که در وصف چنار و به زبان فارسی سروده شده بود برای خواندن در اختیار این همایش قرار دادند که توسط آقای اصغر کاردگر بالادهی خوانده شد. از آقای دکتر کاردگر برای سرودن این شعر زیبا و در اختیار گذاشتن آن کمال تشکر را داریم و برای ایشان و خانواده ای بزرگوارش آرزوی سلامتی و بهروزی داریم.

 

خواندن شعر آقای دکتر یحیی کاردگر بالادهی توسط آقای اصغر کاردگر بالادهی
 

در ادامه، مجری همایش با دعوت از آقای محمد علی طاهری برنتی شور خاصی را در بین حضار به وجود آورد. زیرا آقای طاهری همیشه با اشعار و مطالب طنز خود در بین مردم منطقه جایگاه خاصی داشته و در دل آنها جای دارد. در واقع مردم منتظر بودند تا پس از چند سال شعر جدیدی از ایشان بشنوند. شعر آقای طاهری در مورد روستای قلعه و خاطرات گذشته ی آن و درخت چنار بود که حالت نوستالژیک خاصی را برای همه ی حضار به وجود آورد.

 

آقای محمد علی طاهری برنتی از شاعران منطقه دوسرشمار

یکی از برنامه های همایش در سایه سار چنار کهنسال قلعه پذیرایی از مهمانان با آش محلی بود که با زحمت فراوان بانوان قلعه سری و پایین دهی آماده شده بود. حاضرین در همایش در پایان بخش نخست آن که در مسجد قلعه برگزار می شد با آش محلی پذیرایی شدند. در همین جا از کلیه ی کسانی که برای تهیه ی این آش زحمت کشیدند تشکر می کنیم. حضار پس از صرف آش خود را برای حضور در بخش دوم مراسم که در پای چنار تدارک دیده شده بود آماده کردند.

 

آش محلی که با نام چنار تزئیین شده بود


پذیرایی از حاضران در همایش با آش محلی

………………………………………………………………………………………………………………

 بخش دوم همایش در سایه سار چنار کهنسال قلعه با بخش خاطره گویی در مورد چنار آغاز شد. بخش خاطره گویی از جمله برنامه هایی بود که توسط آقای عزت الله زائری اجرا شد. آقای زائری با بیان خاطرات گذشته و در گذشتگان روستای قلعه، حس غریبانه ای به همایش دادند و باعث شدند تا حضار یاد گذشتگان روستای قلعه را زنده کنند. ایشان با بیان خاطراتی در مورد درخت چنار و احترامی که در گذشته به درخت چنار حتی از منظر مذهبی می گذاشتند، بسیار مورد تشویق حضار قرا گرفتند. آقای زائری از حامیان و مشوقان اصلی انجمن های فرهنگی در منطقه هستند که از ایشان به خاطر بذل و توجه ایشان به حوزه ی فرهنگ منطقه ی دوسرشمار سپاسگزاری می کنیم.


آقای عزت الله زائری از اهالی روستای قلعه

بخش دوم همایش در سایه سار چنار کهنسال قلعه با شعر زیبایی در وصف چنار توسط خانم عالیشاه ادامه یافت. خانم عالیشاه از شاعره های توانمند منطقه بوده و اهل روستای قلعه هستند.  ایشان در مراسم شب شعر شاهدژ که دو سال پیش توسط انجمن های فرهنگی سادوای بالاده و تلسی قلعه اجرا شده بود نیز شعر خوانی کرده بودند  و همچنین در سایت های منطقه ی دوسرشمار نیز اشعار ایشان منتشر شده است.

خانم عالیشاه از شاعره های توانمند منطقه ی دوسرشمار
خانم عالیشاه از شاعره های توانمند منطقه ی دوسرشمار

 موسیقی محلی موضوعی بود که سال ها مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته بود، که در این همایش با اجرای « لَلِـه وا » توسط آقای احمد نادری تا حدودی زنده شد.  جوانان حاضر در این همایش که کمتر صدای لَلِـه وا را در منطقه شنیده بودند با اجرای آقای نادری به وجد آمدند. آقای نادری به زیبایی با اجرای چند قطعه از موسیقی های آشنا و معروف گرمی خاصی به همایش دادند.

 


آقای احمد نادری نوازنده ی للـه وا از روستای قلعه
 

تقدیر از دویگار ها و همسایگان چنار که به نوعی محیط بانان بومی منطقه هستند با اهدای هدیه که توسط انجمن های فرهنگی تلسی قلعه و سادوای بالاده تدارک دیده شده بود، بخش دیگر این همایش بود که به پاس زحمات این عزیزان به آنها تقدیم شد. همچنین از آقای ازموده مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده به دلیل زحماتی که طی چند سال برای اعتلای فرهنگ منطقه ی دوسرشمار متقبل شدند و در واقع نقطه ی پرگار انجمن های فرهنگی منطقه هم هستند و همیشه در اجرای این گونه همایش ها پیش قدم هستند از طرف انجمن فرهنگی تلسی و توسط حاج عزت زائری تقدیر شد و هدیه و لوح سپاسی به رسم یادبود به ایشان اهدا شد.

 

اهدای هدایایی به دویگار ها و همسایگان چنار کهنسال قلعه

اهدای هدایایی به دویگار ها و همسایگان چنار کهنسال قلعه
 


اهدای هدایایی به دویگار ها و همسایگان چنار کهنسال قلعه

 


اهدای هدایایی به دویگار ها و همسایگان چنار کهنسال قلعه

 
اهدای هدیه ای به رسم یادبود از طرف انجمن فرهنگی تلسی به پاس زحمات آقای آزموده

 خواندن حمایتنامه ی چنار توسط آقای ارسلان بابایی تیلکی از اعضای انجمن فرهنگی تلسی و ایجاد حلقه ی انسانی به گرد چنار کهنسال قلعه پایان بخش برنامه های این همایش بود. این حلقه ی انسانی که نشان از اتحاد و همدلی همه ی مردم منطقه ی دوسرشمار تداعی می کرد شامل گروهی از جوانان از همه ی روستای های منطقه ی بود که با حضور گرم خود در این حلقه ی انسانی انسجام و یک دلی خود را در منطقه به اثابت رساندند.
 

حلقه ی اتحاد اهالی منطقه ی دوسرشمار به دور چنار کهنسال روستای قلعه
 

حضور گرم اهالی منطقه ی دوسرشمار در همایش در سایه یار چنار کهنسال قلعه
حضور گرم اهالی منطقه ی دوسرشمار در همایش در سایه یار چنار کهنسال قلعه

 منبع : وب سایت انجمن فرهنگی تلسی / عکس: از علی نظری

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۸ تیر ۱۳۹۱
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

mamnunim az hameye shomaha,dastetun nadarde,kheyli ziba bud faqat unruz vaqt nashod dar jametun basham motmaenan por shor tar az in neveshteha bud,2atun mikonim va har che zudtar va bishtar shahede ejraye bishtare in barnameha bashim
………………………………………….
برگردان به رسم الخط فارسی از سادوا:
ممنونم از همه شما، دست تون ندرده، خیلی زیبا بود فقط اون روز وقت نشد در جمعتون باشم متاسفم
پرشورتر از این نوشته ها بود، دعاتون میکنم و هر چه زودتر و بیشتر شاهد اجرای بیشتر این برنامه ها باشیم

برگزاری چنین آیین های هویت بخش و همدلانه نیاز کنونی و ناگزیر یکایک روستاهای مازندران می باشد. امیدواریم که به دیگر بخش های استان نیز بگسترد.