پیشنهاداتی عملی برای کارهای فرهنگی در منطقه دوسرشمار + توضیحات دوباره / مهندس عین الله عالیشاهی/ سادوا: مطلب حاضر را جناب آقای عالیشاهی حدود یک ماه پیش برای سایت سادوا ارسال کرده اند و اکنون در زمانی مناسب این دیدگاه را در سایت سادوا منتشر می کنیم. وظیفه فرهنگی ما حکم می کند که با استقبال و حمایت از دیدگاه های مختلف و دریافت پیشنهادات و نظرات، بسترهای مناسب برای اجرای فعالیت ها و کارهای فرهنگی در منطقه دوسرشمار ( روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه، میرافضل و واوسرنو بخش چهاردانگه ساری) را فراهم نماییم. نظر انجمن فرهنگی سادوا در انتهای این مطلب نوشته شده است.

 …………………………………………………………………………..

پیشنهاداتی برای کارهای فرهنگی در منطقه دوسرشمار/ مهندس عین الله عالیشاهی

الف) در فضای مجازی و اینترنت:

 ۱ . گذاشتن فیلتر در ورودی مطالب سایت به منظور حذف کلیه مطالبی که ریشه در گرایش سیاسی، خصومت های شخصی یا قومی، بی احترامی، توهین، حسادت، خودنمایی و  … داشته باشد.

۲ . عدم توجه به نام نویسنده و توجه به مطالب نوشته شده بدون هیچگونه جانبداری و تأثیرپذیری از عوامل مختلف در مقام قضاوت (در نقد و نظر توسط سایت ها یا افراد مرتبط با سایت)

 ۳ . حدالامکان در فضای مجازی از انعکاس اختلاف سلیقه های موجود در بین گروه های فعال منطقه شامل انجمن های فرهنگی، بسیج، یادواره شهدا، شوراهای اسلامی و … که در واقع به لحاظ فکری و فرهنگی قابل جمع می باشند، خودداری شود. بلکه این اختلافات در جلسات حضوری مطرح و به دور از هرگونه غرض ورزی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 ۴ . در نقد و انتقاد، تفکیک شرح وظایف به صورت شفاف در نظر گرفته شود ( تا متناسب با تطبیق شرح وظایف، نقد و انتقادها سازنده تر انجام شود). به عنوان مثال موضوعات مربوط به مسائل عمرانی نباید از یادواره شهدا مطالبه شود و یا موضوعات مربوط به کار فرهنگی نباید از شورای اسلامی مطالبه شود. هر چند ممکن است هر کدام از این گروه ها کار گروه دیگری را انجام دهد، ولی مطالبه کردن و آنها را به دلیل انجام ندادن مواخذه کردن، صحیح نیست.

 ۵ . استفاده از افراد تحصیل کرده مرتبط و متعادل در امور فرهنگی و اجتماعی و سیاسی که دارای حسن سابقه نزد مردم منطقه باشند، در مدیریت انجمن های فرهنگی. 

 ۶ . اجرای برنامه هایی جهت برقراری ارتباط عاطفی بین انجمن های فرهنگی، بسیج، شوراهای اسلامی، یادواره شهدا و غیره.

۷ . حدالامکان از بیان موقعیت اجتماعی افراد عادی جهت قدردانی پرهیز شود. چرا که افراد زیادی در این سطح هستند که این کار موجب توقع در آنها می شود. ولی افرادی که جزء نخبه ها یا المپیادهای علمی و یا مقام و  رتبه تک رقمی یا دو رقمی کنکور و یا مبتکران هستند قطعاً از طرف مردم این انتظار است که به خوبی قدردانی و تشویق شوند.

 ۸ . در اجرای مراسم فرهنگی از نقطه نظرات و تجارب صاحبان نفوذ در منطقه شامل گروه ها و افراد و کسانی که سابقه کار فرهنگی در آن محیط دارند ( هر چند بصورت سنتی ) استفاده شود. نقصی که به نظر من در همایش « در سایه سار چنار قلعه » مشاهده شد.

 ۹ . معرفی افراد فرهنگی از طریق کارهای ارائه شده توسط آنها انجام شود. یعنی از طریق ارائه کارهای خود، خودشان را به مردم معرفی نمایند. به نظرم در این صورت است که افراد بدرستی نزد مردم شناخته و بدرستی مورد تشویق قرار می گیرند.

 ب) در محیط فیزیکی منطقه:

 ۱۰ . برگزاری حداقل سالی دو بار جلسه با حضور نمایندگان گروه های فعال در منطقه (شامل انجمن های فرهنگی، بسیج، یادواره شهدا، شوراهای اسلامی و …) به منظور برقراری ارتباط عاطفی و تبادل نظر در خصوص موضوعات منطقه.

 ۱۱ . عدم دخالت گروه ها در کار یکدیگر و عدم انتظار و توقع انجام کار غیر مرتبط از همدیگر ( شرح وظایف باید کاملاً مشخص شود و توسط گروه ها شناخته شده باشد).

 ۱۲ . جلوگیری از انجام هرگونه حرکتی که موجب بروز احساسات قومیت گرایی و برتری طلبی محله ای بر محله ای دیگر شود.

 ۱۳ . حفظ حرمت افراد موجه و ارزشی منطقه مخصوصاً روحانیت معزز و جانبازان و خانواده های شهدا و آزادگان با برنامه هایی نظیر دید و بازدیدهای عید هر سال. 

 ۱۴ . برگزاری مسابقات ورزشی در سطح منطقه.

 ۱۵ . برگزاری اردوهای تفریحی، آموزشی و فرهنگی در سطح منطقه.

 ۱۶ . شناسایی رزمندگان دوران دفاع مقدس و برگزاری جلسه و شنیدن نقطه نظرات و خاطرات آنها و شناساندن این نسل به نسل جدید. چرا که با این شناخت، درک متقابل بین این دو نسل به مراتب بهتر انجام می شود (خلأیی که اکنون کاملاً احساس می شود). البته باید بپذیریم نسل جدید بدلیل انفجار اطلاعات ( با ورود اینترنت ) از نسل قبل فاصله زیادی پیدا کرده که پر کردن این فاصله کار راحتی نیست.

 ۱۷ . شناسایی مسئولین استانی و کشوری که اختیاراتی در تخصیص بودجه ها در بخش روستایی دارند و دعوت از آنها در مراسم مهم نظیر یادواره شهدا و برقراری ارتباط شوراهای اسلامی با آنها در منطقه جهت بیان نیازهای عمرانی و غیره.

 …………………………………………………………………………

 دیدگاه سادوا :

جناب آقای مهندس عالیشاهی

 سپاس که این مطلب و پیشنهادات را در باره فعالیت های فرهنگی منطقه دوسرشمار نوشته اید. لازم است در همین جا مطالبی را برای روشن شدن اذهان عمومی و هم چنین آگاهی بیشتر حضرتعالی ( به ترتیب موارد ذکر شده ) بیان نمایم.

 ۱ . معنی « گذاشتن فیلتر در ورودی مطالب سایت » نه تنها نوعی سانسور بلکه مخالف منش و اهداف انجمن فرهنگی سادوای بالاده و سایت سادوا و به تبع آن تمامی سایت های منطقه دوسرشمار و انجمن های فرهنگی تلسی قلعه و آفتاب تیله بن است. هر گونه مطالبی که حاوی توهین و تهمت و … باشد هرگز در سایت های منطقه دوسرشمار منتشر نخواهد شد.

 ۲ . توجه به مطالب نوشته شده بدون توجه به نام نویسنده و جانبداری نکردن از فرد یا افرادی خاص را همواره مد نظر داشته و خواهیم داشت.

 ۳ . بیان اختلاف به معنی بزرگ کردن آن نیست بلکه معتقدیم با گفتن این اختلاف باید در پی راه حل و رسیدن به وحدت باشیم. کمی مشکل است که  در جلسات حضوری بتوان ایرادات و اشکالات امور را ( حال در باره هر گروه باشد ) مطرح کرد و مورد بحث و بررسی قرار گیرد و به نتیجه ای برسد. با این حال امیدوارم این اتفاق بیفتد.

۴ . وظیفه اهالی فضای مجازی، اطلاع رسانی است و به عنوان بخشی از وظیفه خود می باید اموری را پیگیری کنند که ممکن است از آن، « تداخل در شرح وظایف » نیز برداشت شود. حال اینکه چنین نیست. به عنوان مثال، انجمن فرهنگی سادوای بالاده همواره در کنار نهادهایی چون شورای اسلامی و ستاد یادواره شهدا، بسیج و دبستان بالاده بوده و امور عمرانی را با هماهنگی شورا پیگیری کرده است. به درستی و بنابر فرموده حضرتعالی باید شرح وظایف هر نهادی مشحص و شفاف باشد و در امور دیگران دخالت نشود.

 ۵ . منظورتان از « استفاده از افراد تحصیل کرده مرتبط و متعادل در امور فرهنگی و اجتماعی و سیاسی که دارای حسن سابقه نزد مردم منطقه باشند، در مدیریت انجمن های فرهنگی » چیست؟ آیا مدیران فعلی این انجمن ها فاقد این ویژگی ها هستند؟ اگر منظورتان چنین است، با کمال احترام باید بگویم که برداشت شما از مدیران انجمن های فرهنگی که حضرتعالی نیز آنان را بخوبی می شناسید، نادرست و شبهه برانگیز است.

 ۶ . برگزاری برنامه هایی جهت برقراری ارتباط عاطفی بین انجمن های فرهنگی، بسیج، شوراهای اسلامی، یادواره شهدا و غیره هم اینک نیز در جریان است و به عنوان نمونه انجمن فرهنگی تلسی قلعه در مراسم یادواره امسال با ستاد یادواره و شورای اسلامی قلعه ارتباطی تنگاتنگ داشته است و یا در سال ۱۳۹۰ نیز انجمن فرهنگی سادوای بالاده اینگونه عمل کرد.

 ۷ . ما موظفیم هر کار نیک و مردمی را تشویق و مورد قدردانی قرار دهیم. حال اگر کوتاهی می شود قصور از ماست که نمی توانیم با توجه به بضاعت مالی اندک و گستردگی اشخاص نیکوکار و قابل تقدیر در منطقه دوسرشمار، از همه آنان نام ببریم و قدردانی کنیم. گاهی نیز افراد نیکوکار راضی به این معرفی و تقدیر نیستند.

 ۸ . تاکنون در کارهای فرهنگی از مشورت و نظرات افراد باتجربه و صاحب نظر برخوردار بوده ایم و پس از این نیز چنین خواهیم کرد. اما در باره اجرای همایش « در سایه سار چنار قلعه » که حضرتعالی در آن این نقص را دیده اید، دوستان انجمن فرهنگی تلسی جوابگو خواهند بود. اما به نظر بنده بعنوان مدیر انجمن فرهنگی سادوا که با ۱۲۰ نفر از اعضایش افتخار همکاری و مشارکت در این همایش را داشته ایم، دوستان تلسی نهایت تلاش خود را برای استفاده از دیدگاه و تجربه دیگران بکار گرفته اند و الحق و الانصاف اجرای این مراسم به خوبی و فراتر از انتظار بنده برگزار شد.

 ۹ . سعی خواهیم کرد تا افرادی که به هر نحوی در منطقه زحمت می کشند را بیشتر مورد توجه قرار داده و معرفی کنیم.

 ۱۰ . جلسات انجمن های فرهنگی سالی چند مرتبه برگزار می شود و اینکه دیگر نهادهای مدنی منطقه نیز در این جلسات حضور یابند، پیشنهاد بسیار مفیدی است. در انجمن فرهنگی سادوای بالاده اشخاصی چون اعضای شورای اسلامی بالاده، روحانیت، خانواده های شهدا، رزمندگان، اعضای بسیج، اعضای ستاد یادواره و فرهیختگان و عموم مردم عضو بوده و در جلسات آن شرکت می کنند. در جلسات انجمن های فرهنگی مسایل فرهنگی مطرح می شود ولی در جلسات عمومی، همه گونه مسایل مطرح می شود و کمتر به نتیجه ختم می شود. ابتدا لازم است تا کارگروه های چندگانه برای کارشناسی امور تشکیل و سپس در نشستی عمومی و با حضور همه نهادهای منطقه مطرح گردد.

 ۱۱ . با شما موافقم که دخالت گروه ها در کار یکدیگر و … باعث کندی امور شده و عاملی بازدارنده است. بهتر است ضمن احترام به وظایف هم، به یاری یکدیگر برویم و کمک کنیم تا مشکلات منطقه ما کمتر شود.

 ۱۲ . الحمدلله در منطقه ما برتری جویی و تعصّبات قومی و محله ای کمتر دیده می شود و انجمن های فرهنگی و سایت های منطقه نیز تلاش کرده و خواهند کرد تا وحدت و همدلی اهالی بیشتر شود.

 ۱۳ . حفظ حرمت افراد بر همه واجب است. ولی برای ایجاد برنامه هایی مثل بازدیدهای نوروزی فعلاً برنامه ای نداریم. اگر پیشنهادات خوبی مطرح شود آن را بررسی و پیگیری خواهیم کرد.

 ۱۴ . برگزاری مسابقات ورزشی در سطح منطقه از وظایف انجمن های فرهنگی نیست ولی این انجمن ها، بسیج بالاده و ستادهای یادواره ورزش هایی مثل کوهنوردی، پیاده روی و فوتسال را حمایت و اجرا کرده اند.

 ۱۵ . برگزاری اردوهای تفریحی، آموزشی و فرهنگی در سطح منطقه نیز بخاطر داشتن بار مالی فعلاً از عهده انجمن های فرهنگی بر نمی آید و شاید نهادهایی چون بسیج و یادواره شهدا که از منابع مالی بهتری برخوردار هستند بتوانند این پیشنهاد حضرتعالی را عملی کنند.

 ۱۶ . شناسایی رزمندگان دوران دفاع مقدس و برگزاری جلسات و شنیدن نقطه نظرات و خاطرات آنها و … پیشنهاد خوبی است و امیدوارم ستادهای یادواره شهدا و بسیج که اشراف بیشتری به این امور دارند با همکاری انجمن های فرهنگی بتوانند این پیشنهاد را عملی کنند.

 ۱۷ . منطقه ما با داشتن چندین مسئول در ادارات دولتی در سطح استان مازندران که خوشبختانه افراد تاثیرگذاری نیز هستند، هنوز از توسعه نیافتگی رنج می برد و در ۲۹ یادوراه گذشته نیز با دعوت از مسئولان در این مراسم، انتظارات مردم در بهبود وضعیت منطقه به نتیجه ای نرسیده و مردم هنوز منتظر اقدام عملی مسئولان در بهبود شرایط زندگی از جمله آسفالت جاده، خانه بهداشت، آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و دامداری و باغداری، محیط زیست، جلوگیری از مهاجرت و … هستند.

 امیدوارم با نوشتن نظرات و دادن پیشنهادات گوناگون، همه ما با گرفتن دست یکدیگر بتوانیم هرچه زودتر به وحدت و همدلی بیشتری رسیده و برای منطقه دوسرشمار اقدامی در خور و شایسته این مردم فداکار که ۳۴ شهید را تقدیم انقلاب و ایران کرده اند، انجام دهیم. از همه دوستان و خوانندگان و اعضای تشکل های مردمی درخواست دارم دیدگاه های خود را در این باره برای ما ارسال کنند تا زمینه برای بحث و گفت و گوی کارشناسی فراهم گردد.

با احترام/ عین اله آزموده/ مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده و سایت سادوا  ۲۵/۶/۱۳۹۱

……………………………………………………………

توضیحات دوباره مهندس عالیشاهی به تاریخ ۲۶/۶/۱۳۹۱

با سلام
از مجموعه پیشنهادات بنده در خصوص فراهم نمودن بستر سالم برای کار فرهنگی در منطقه،  متاسفانه شاید برخی از موارد بگونه ای نوشته شده است که خواننده را دچار اشتباه در برداشت می کند که بنده لازم دیدم توضیح ذیل را به آن اضافه کنم.

۱ . منظور بنده از فیلتر، عدم انعکاس مطالب شامل توهین، بی احترامی، غرایض شخصی و … بوده که از طرف انجمن فرهنگی سادوا اعلام شده این کار انجام می شود. البته من فکر می کنم باز جای کار دارد.

۲ . در خصوص مسئولین انجمن های فرهنگی نیز بنده به خصوصیات اصلی فرد جهت احراز این مسئولیت اشاره کردم و این به مفهوم عدم صلاحیت دوستان مدیران حاضر که با همه آنها مخصوصاً  آقای آزموده  از نزدیک آشنایی و ارادت دارم نیست. بلکه ارائه طریق برای انتخاب مسئولین فرهنگی در آتی که ممکن است به هر دلیلی لازم باشد. 

 

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۵ شهریور ۱۳۹۱
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

سلام بر همه دوستان گرامی/ به نظر من یادداشت ها و نقدهای آقای مهندس عالیشاهی برای سایت های تلسی و سادوا به ویژه این پیشنهاداتی را که نوشته اند، به نوعی گرایشات فکری ایشان را نشان می دهد که خواهان تحت کنترل بودن همه چیز در منطقه دوسرشمار هستند حتی فرهنگ. چطور باید فیلترینگ که از نظر آقای عالیشاهی راه حل می دانند روی ورودی سایت ها گذاشت تا کسی مطالب خلاف ننویسد را من نمی دانم. سایت های اینترنتی به اندازه کافی فیلتر شده هستند. سایت های منطقه ما به ویژه سادوا یکی از بهترین سایت های روستایی و فرهنگی است که من در اینترنت دیده ام.
من از جناب آزموده تشکر می کنم که جواب هایی منطقی به یادداشت های خوانندگان سادوا می دهند. سادوا متعلق به همه مردم بالاده است و ما آن را با جان و دل دوست داریم. سادوا نماد فرهنگی ماست و فرهنگ ما در آن دیده می شود و رشد می کند.
در مورد بند ۵ با اینکه آقای آزموده جواب محترمانه داده اند، حرف اقای عالیشاهی نوعی زیر سوال بردن مدیران انجمن های فرهنگی و شخصیت اعضای این انجمن ها هست.
اینجانب به عنوان عضوی کوچک از انجمن فرهنگی سادوای بالاده که در طول ۵ سال گذشته توفیق همکاری با سادوا را داشتم احساس می کنم که مهندس عالیشاهی به شعور و شخصیت فرهنگی همه ما توهین می کنند و با پیش کشیدن بحث های حاشیه ای دارند فعالیت های فرهنگی این انجمن ها را زیر سوال می برند و حاشیه سازی می کنند. اینکه ایشان افاضه می فرمایند که « استفاده از افراد تحصیل کرده مرتبط و متعادل در امور فرهنگی و اجتماعی و سیاسی که دارای حسن سابقه نزد مردم منطقه باشند، در مدیریت انجمن های فرهنگی » واقعاً جمله توهین آمیزی است. مگر این مدیران حاضر (‌آقایان آزموده، مهندس بهادری، مهندس فولادی و سیدعقیل ساداتی تیله بنی) از نظر شما موجه نیستند؟ مگر ما در منطقه دوسرشمار از آقای آزموده فرهنگی تر هم داریم؟ هم تحصیلات عالیه، هم طراح گرافیک و هنرمند و دست به قلم و شاعر و عکاس و ده ها تخصص دیگر که در ایشان هست. چطور چنین حرفی را می زنید که نمی توانید از آن دفاع کنید؟ اگر با این افراد مشکلی دارید ( هر چند همه مردم از نظر شما مشکل دارند ) رک و پوست کنده رو کنید. چرا خود را در راهی قرار می دهید که دیگران برای شما در نظر گرفته اند؟
مگر ما انجمن های فرهنگی با ستادهای یادواره ها و یا شوراها و بسیج ها مشکلی داریم؟ این بار شما پیشقدیم شوید و این جلسات را ترتیب بدهید. شاید شما موفق تر باشید.
آقای آزموده ببخشید که « در وظایف شما دخالت کردم و این مطالب را نوشتم ». درود بر بالاده و انجمن فرهنگی سادوا.
………………………………………………
سادوا: دوست گرامی جناب آقای م. دهبندی. از احساس مسئولیت شما در جواب و نقد سپاسگزارم. به نظرم بند ۵ از پیشنهادات جناب عالیشاهی خالی از اشکال و تأمل نیست که بنده نیز از ایشان توضیح خواستم. امیدوارم تا رسیدن پاسخ ایشان زیاد حساسیت بخرج ندهید. شاید منظور دیگری داشته باشند.
درود بر شما و همه سادوا خوان ها.

بگذار ناشناس بمانم گفت

با سلام خدمت جناب آقای آزموده و خوانندگان محترم
هر چه خواستم ننویسم و جواب آقای عالیشاهی را ندهم باز گفتم که ایشان شاید فکر کنند که صحبت های منطقی را ارائه نمودند و در حق دوستان فرهنگی در منطقه ظلم شده باشد.
در بند ۱ فرمودید که در ورودی سایت فیلتر بگذاریم. من متوجه منظور آقای عالیشاهی نشدم! برادر من! وارد شدن به فضای مجازی ابزار و وسایل خودش را می خواهد و نمی توان دستوری بر فضای وب و ذهن مردم مدیریت کرد در فضای اینترنت باید هدفمند کار کرد نه با سانسور. مگر ورودی مزرعه گندم است که دروازه یا لوش می گذاشتند؟ شما که تحصیلات عالیه دارید شاید هم دوست دارید گفتمان ساده در فضای مجازی را سانسور کنند! مگر اشکال کار را کجا دیدید که اینچنین نظراتی را می دهید؟ شما که با تحصیلات عالیه دارای چنین تفکری هستند از دوستان دیگر که تحصیلاتی هم ندارند واقعاً خانابدون.
در بند ۳ فرمودید که جلسه حضوری !- کدام جلسه؟ شما تحمل گفتمان در فضای مجازی را هم ندارید چه برسد به جلسه حضوری! دوستان شما همیشه به دنبال جداسازی افراد با القاب های متفاوت بودند. شاید این بار شما بتوانید جلساتی بگذارید و همه را دعوت کنید و پیشرو باشید و دیگران بتوانند دعاگوی شما باشند. ولی جناب آزموده. آقای عالیشاهی با این بحث های انحرافی و سبک سعی در کشیدن دوستان به حاشیه را دارند و مطمئن باشند با این کار شاید اندک محبوبیت نسبی هم در بین قشر خاص (تحصیل کرده )داشتند را خودشان می خواهند از بین ببرند.
در باره بند ۴، مگر کسی قرار بود که در یادواره شهدا از مسولین طلب بودجه نماید؟ برادر من! درد دل همه همین است اگر قرار نیست که از کسی کمک بگیریم کم نیستند مردم همین چند روستا که می توانند نقش فعال تری در مراسم شهدا داشته باشند و دعوت از مسولینی که هیچ زحمتی را متقبل نمی شوند هم از بعد مسافت و هم خطر جاده به صرفه نیست که تشریف بیاورند مگر هدف دیگری داشته باشید که ما از آن بی خبریم!
در بند ۵ متوجه منظور شما نشدم شاید باید حسن سابقه از دید شما تعریف گردد! اگر تعریف شما از مردم همان گروه مد نظر شماست که خودمان معنی حسن نظر را حدس می زنیم چه باشد. برادر من! انجمن های فرهنگی صرفاً گروهی غیر انتفاعی و مردم نهاد است که وابسته به هیچ حذب و تشکلی نبوده و فقط دغدغه زنده نگاه داشتن فرهنگ و مسائل زیست محیطی دارند که از درون جوانان تحصیل کرده منطقه بوجود آمده. حال شما می خواهید که در مسائلی که شما نه علاقه ای به آن دارید و نه تشویقی برای آنها دارید برایشان خط و مشی هم تعیین کنید خودتان فرمودید که نباید در کار هم دخالت کنیم ولی این گفته شما دخالت آشکار در برنامه های دوستان است.
در بند ۷ خواهش من این است حداقل بگذارید این بندگان خدا کار خود را انجام دهند و شما بعنوان بزرگتر مشوق جوانان باشید نه اینکه چوب لای چرخ بگذارید که مطمئن هستم این کار هم شهامت می خواهد.
در بند ۸ هنوز فتیله مخالفت شما با برنامه های فرهنگی بالاست و نمی دانم اصرار شما به حاشیه کشاندن این مراسم ها برای چیست؟ شما نقش خود را بعنوان یک بزرگتر تحصیل کرده خوب انجام ندادید.
در بند ۹ به نظر من از تمام افرادی که به نوعی در فرهنگ منطقه گام بر می دارند باید تشکر کرد. از آن چوپانی که گله اش را برای چراندن پای نهال های تازه رشد کرده جنگل نمی برد و یا از آن پیرمردی که برای حصار دیوار منزلش راه عمومی را به دیوارش اضافه نمی کند و یا از مرد میانسالی که شاخ گاوی را برای چریدن در مزرعه اش نمی شکند. بله جناب عالیشاهی از همه باید تشکر کرد به هر شکلی و حتی با یک دست دادن معمولی.
در بند ۱۲ با آقای ازموده موافق نیستم تعصبات قومی به وفور پیدا می شود. مثلاً در ساری یا بهشهر یا کیاسر و یا نکا بگوئید بالادهی هستم همه بلافاصله متوجه می شوند منظور کجاست ولی نمی دانم دوستان قلعه سری اصرار دارند بگویند قلعه سری و بدنبال آن ۳ پرسش دیگه مطرح میشود. قلعه سر نکا و یا قلعه سر اروست و یا قلعه پایان بهشهر؟
با مسابقه فوتبال موافقم به شرطی که قلعه سری ها داور خودی ( جمعلی ) را کنار بگذارند
در مورد بند ۱۳ تا آنجا که اطلاع دارم احترام به خانواده شهدا و روحانیت برخاسته از قلب مردم است و نیازی به تذکر نمی باشد و همه با جان و دل به آنها وابسته هستند. آیا احترام تنها روحانی محل شما از طرف نزدیکان شما رعایت می شود؟
بند ۱۶ محقق نمی شود مگر با تعامل و صداقت شما. صداقت خود را به دوستان نشان دهید و مطمن باشید اطراف شما پر می شود از جوانان علاقمند به شما.
با بند ۱۷ که دقیقاً مخالف و مغایر با بند ۴ شماست، ولی به شخصه با آن موافقم و باید لابی کرد و برای محرومیت مردم اقداماتی انجام داد.
بقیه موارد را آزموده عزیز به طور کامل توضیح دادند و از دوباره گویی می گذرم.
موفقیت و سلامتی همه مردم منطقه دوسرشمار آرزوی قلبی همه ماست.

پیرو فرمایشات آقای عالیشاهی خواستم یه سری نکات رو بیان کنم دیدم بهتر از دعای فوق که از دکتر شریعتی می باشد ، پیدا نکردم. فکر میکنم آقای آزموده هم جواب های خوب و مستدلی را ارائه نمودند. با سپاس

دعایی از دکتر علی شریعتی

ای خداوند!
به علمای ما مسئولیت،
و به‌ عوام‌ ما علم‌،
و به‌ مؤمنان‌ ما روشنایی،
و به‌ روشنفکران‌ ما ایمان،‌
و به‌ متعصبین‌ ما فهم،
و به‌ فهمیدگان‌ ما تعصب،‌
و به‌ زنان‌ ما شعور،
و به‌ مردان‌ ما شرف‌،
و به‌ پیروان‌ ما آگاهی‌،
و به‌ جوانان‌ ما اصالت،
و به‌ اساتید ما عقیده،‌
و به‌ دانشجویان‌ ما نیز عقیده،
و به‌ خفتگان‌ ما بیداری‌،
و به‌ دینداران‌ ما دین،
و به‌ نویسندگان‌ ما تعهد،
و به‌ هنرمندان‌ ما درد،
و به‌ شاعران‌ ما شعور،
و به‌ محققان‌ ما هدف،‌
و به‌ نومیدان‌ ما امید،
و به‌ ضعیفان‌ ما نیرو،
و به‌ محافظه‌کاران‌ ما گستاخی،
و به‌ نشستگان‌ ما قیام،
و به‌ راکدان‌ ما تکان،‌
و به‌ مردگان‌ ما حیات،‌
و به‌ کوران‌ ما نگاه،
و به‌ خاموشان‌ ما فریاد،
و به‌ مسلمانان‌ ما قرآن‌،
و به‌ شیعیان‌ ما علی،‌
و به‌ فرقه‌های ما وحدت،
و به‌ حسودان‌ ما شفا،
و به‌ خودبینان‌ ما انصاف،
و به‌ فحاشان‌ ما ادب،‌
و به‌ مجاهدان‌ ما صبر،
و به‌ مردم‌ ما خودآگاهی،
و به‌ همه‌ ملت‌ ما همت‌ تصمیم،
و استعداد فداکاری،‌
و شایستگی نجات‌
و عزت‌ ببخش!

به قول حضرت سعدی که می فرمایند:
سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی
به عمل کار بر آید به سخندانی نیست
پیشنهادات زیبا وقتی در حد گفته یا نوشته باشند ارزشی ندارند و هر انسان فرهیخته ای خوب است که با کارهایش شناخته شود نه با حرف هایش. من شما را به خوبی نمی شناسم اما از پیشنهادات زیبای شما می توان دریافت که انسان فرهیخته ای هستید پس چه خوب است که برای عملی کردن این پیشنهادات خود قدم در میدان بگذارید. به امید موفقیت همه ی هنرمندان، فرهیختگان و دل سوزان منطقه …

سلام آقای آزموده.
درباره پیشنهادای آقای مهندس عالیشاهی حرف و حدیث خوب و بد زیادی وجود داره. حرف های خوبشو به حساب کاردانی و دلسوزی و علاقه شون می ذارم ولی حرف های بدشو به چه حسابی بذارم؟ این رو هم به حساب بی اطلاعی شون از وضعیت فرهنگی منطقه مون می ذارم.
ایشون چند جا تاکید دارن که در وظایف هم دخالت نکنید ولی خودشون در انتخاب مدیران انجمن ها دخالت که هیچ، دستور می دن!
اگه قراره ایشون که از دور دستی بر آتیش دارن اینجوری دستور فیلترینگ و انتخاب اصلح و نظارت استصوابی میدن پس خودشون هم وارد گود بشن و به یاری جوونای تلسی قلعه بیاین و از نزدیک شاهد ماجراهایی که برای همایش چنار بوجود آوردن!!!!! باشن!
در توضیحات اضافه شون ( که بهتر بود می نوشتین + توضیحات تکمیلی ) ایشون باز هم همون حرف خوشونو زدن. برداشت من از حرف هاشون همون برداشت اولی هستش و من که از این توضیحات شون قانع نشدم و حق مطلبو خوب ادا نکردن.
بقول پویا، پیشنهادات دادن خوبه ولی کسی که پیشنهاد میده خودش باید بیآد و آستین همت رو بالا بزنه.
به نظرم انجمن های فرهنگی برای خودشون هیئت موسس و شورای مرکزی و اعضا دارن و اونا هم می دونن که انتخاب مدیر برای انجمن ها نیازمند انتخاب شایسته ترین فرد هستش.
من هم خوشحالم که در و پنجره های گفت و گو توی بالاده و منطقه مون باز شده و دیگه کسی پشت درها رو کلون نمیندازه تا ما هی به در بکوبیم و کسی جواب نده.
با تشکر. محسن کاردگر بالادهی

سلام. برای این پیشنهادات و یادداشت های آن، این شعر نیما را انتخاب کردم:

عابرین! ای عابرین!
بگذرید از راه من بی هیچ گونه فکر
دشمن من می رسد، می کوبدم بر در
خواهدم پرسید نام و هر نشان دیگر.
وای بر من!

به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده ی خود را
تا کشم از سینه ی پر درد خود بیرون
تیرهای زهر را دلخون؟
وای بر من!

با سلام و آرزوی شادکامی برای همه دوستان
با توجه به موضوع مورد بحث که پیشنهادات عملی برای کارهای فرهنگی است، به نظر می رسد اگر در گام اول، افراد متخصص، مستعد و یا علاقمند به انجام کارهای فرهنگی و هنری در منطقه مشخص و معرفی گردند، بتوان پیشرفت بیشتری در این زمینه داشت. هر چند اطمینان کامل دارم که جناب آقای آزموده در برنامه مدیریتی خود این کار را قبلاً انجام داده اند. اما منظورم این است که به طور رسمی همانطور که برای مشاغل بالاده این کار زیبا و کاربردی را انجام دادند، برای افراد فرهنگی و یا هنرمندان منطقه نیز این کار انجام گردد تا ضمن آشنایی بیشتر مردم و مسئولین با ایشان، براساس استعدادیابی انجام شده در منطقه گام های بعدی برداشته شود.
در رابطه با بحث های اخیر هم باید به همه دوستانی که نگران سادوا هستند بگویم که اگر یک جمع بندی کلی داشته باشیم به این نتیجه می رسیم که سادوا در حال طی کردن مراحل رشد و تکامل خود است و این تحولات و پوست اندازی ها لازمه آن.
… و این همه نظرات متفاوت تنها بخاطر محبوبیت آنست.
……………………………………………….
سادوا: سرکار خانم مهندس کاردگر سلام. پیشنهاد شما می تواند به عنوان یک روش مطلوب به مرحله عمل برسد. خوشبختانه در روستای بالاده دوستان زیادی که تخصص های گوناگون در زمینه فرهنگی و علمی دارند با انجمن فرهنگی سادوا همکاری می کنند و می بایستی از این نیروهای متخصص بیشترین بهره را در زمینه رشد و معرفی فرهنگی بالاده ببریم.
سادوا در پنج سالگی اش به عنوان یک سایت فرهنگی و اطلاع رسانی نیازمند همکاری بیشتر همه مردم فرهنگ دوست بالاده است تا بتواند با طی کردن مراحل رشد و تکامل خود به مراحل پختگی و بازدهی فرهنگی برسد.
از همفکری شما بسیار سپاسگزارم.