دلنوشته ای برای مصادره نام امامزاده میرافضل/ سیدعقیل ساداتی تیله بنی / سی امین یادواره ی شهدا منطقه ی دوسرشمار با تمام نقاط قوت و ضعفش و با حضور پرشور مردم در یادواره به پایان رسید. قبل از هر چیز به تمام دست اندرکاران و متولیان برگزاری این یادواره خسته نباشید می گوییم و از همه ی مردمی که با حضورشان در یادواره ی شهدا رنگ و شکوه فوق العاده ای به آن داده بودند تشکر ویژه می کنیم. آقای سید عقیل ساداتی تیله بنی در وبلاگ انجمن فرهنگی آفتاب تیله بن نقدی را بر بخش هایی از یادواره ای سی ام شهدای منطقه ی دوسرشمار نگاشته اند که آن را عیناً از وبلاگ آقای ساداتی نقل می کنیم. (مقدمه به نقل از سایت وزین دوسرشمار)

سلام . چرا در یادواره بی حال و کمی ناراحت بودی؟ / برار جان سلام، خدا قوت. از بابت برگزاری یادواره و اجرای بسیار خوب آن توسط  واوسری ها بسیار متشکرم. بخدا سوگند حق شهدا بیشتر از این ها هست. در مورد بی حالی، باید بگوییم بی روح در یادواره آمده بودم  و کمی که نه بلکه بسیار زیاد رنجیده شده بودم چون که :

۱- قضیه از این قرار بود که حدود سه روز قبل از یادواره، طبق سنوات، یک بنری از طرف پایگاه  امامزاده میر افضل منطقه ی دوسرشمار داده بودم که قرارّ بود دوستان یادواره واوسر با نظر خودشان در یک جایی از محل مراسم نصب نمایند ولی با کمال تعجب و تاسف ساعت ۸ صبح روز مراسم وقتی آمدم دیدم آقایان از نصب بنر خوداری نمودند. پرس و جو کردم به من گفتند که اعضای ستاد فقط بخاطر اینکه در پایین بنر نام  واژه دوسرشمار آمده از نصب آن خودداری کردند. خیلی صحبت نمودم و به آنان گفتم که پایگاه منطقه بهمین نام ثبت است، قبول نکرده و تاسف بارتر اینکه آقایان حتی معنی واژه دوسرشمار که نام رسمی و اجتماعی و قانونی منطقه می باشد را نمی دانند. البته از طرف پایگاه اطلاع رسانی کتبی و شفاهی به حوزه ی مقاومت و سپاه استان داده شد و پیگیری هم می شود.

۲ –   از بابت نام گذاری ستاد یادواره شهدا بنام  « امام زاده میر افضل » خوشحال شدم ولی بخاطر آوردن نام « چهاردانگه »من و تمام اهالی تیله بن و خیلی از افراد دیگر منطقه، بی نهایت ناراحت شدیم. آیا صلاح بود که نام منطقه و یا نام تیله بن حذف شود و نام چهاردانگه آورده شود؟ اگر نام تیله بن بعد از عنوان ستاد یادواره شهدای امام زاده میر افضل درج می شد چندان معقول نبود و چندان جای گله گذاری نیست. ولی درج نام منطقه ی دوسرشمار بسیار ضروری و منطقی و معقول بوده و حذف آن جفای ناخواسته و عملی ناصواب و غیراجتماعی بنظر می رسد.

آیا در بخش چهاردانگه و یا در کشور، ما می گویم مثلاً  امامزاده میرعماد چهاردانگه یا (می گوییم امامزاده میرعماد ) وری؟ و یا می گوییم شاه عبدالعظیم ری یا ایران؟ یا امامزاده عباس ساری یا مازندران؟ و … بنابر این حذف نام منطقه دوسرشمار بعد از نام مبارک امامزاده میر افضل یک توطئه نابخردانه و تفرقه انگیز است. مثل حذف نام « فارس » از خلیج فارس٫ ( که بسیار مبرهن است که دست استعمار انگلیس در این موضوع برای مردم ایران مشهود ولی بی قدرت است.) و این تفرقه و توطئه چه عمدی و چه غیرعمدی با حذف نام روستاهای تیله بن و قلعه و پایین در روی تابلوی ورودی منطقه ( تابلوی وزارت راه در دوراهی فولادمحله) قبلاً کلید خورده بود.

سادوا: نام تیله بن و قلعه به صورت کوچک و دستی و حروف انگلیسی با اسپری توسط افرادی نوشته شده است.

۳ – منطقه ما که دارای ۵ روستا بوده و الان به شش روستا اضافه شده، در ذهن مردم و پیران و در بخشداری و اسناد وزارت کشور بنام منطقه ی نرم آب دوسر از واوسر تا سعیدآباد مشهور است و روستاهای ما بنام پنج پاره ده یا دوسرشمار مشهور است که وجه تسمیه آن در وب سایت دوسرشمار حدود ۵ سال پیش ذکر شده است. و نام دوسرشمار در فرهنگ لغت دهخدا و بعضی از کتب تاریخی مازندران  اختصاصاً به این ۵ و  ۶ روستا داده شده است. در حال حاضر اکثر پیران منطقه این لفظ را کاملاً ذکر می کنند و از حدود ده نفر فیلمی در همین موضوع تهییه شده است. لهذا هر گونه تغییر اسم و نام گذاری جدید باید با نظر جمعی آکثر اهالی منطقه و منطقی و عقلی باشد نه احساساتی و توسط گروه خاص از یک یا چند روستا . چونکه باعث اختلاف در بین اهالی منطقه می شود و احساسات اجتماعی مردم را خدشه دار می سازد.

۴ – اهالی تیله بن نسبت به  حذف نام  تیله بن و منطقه  بعداز نام امامزاده ناراحت شده و  از این جسارت و اهانت در مسجد محل به گفتگو  پرداخته اند و همچنین در حال تنظیم نامه ای در همین مورد و ایجاد اختلاف بین روستاهای منطقه به مقامات بخش و استان و کشور می باشند. به هیچ وجه شایسته نیست که بدون اجازه از یک فرد و یا گروه و قومی و روستایی، شهرت اجتماعی  و مذهبی و ملی آنان را حذف یا اضافه نمود و یا حتی یک واژه مشهور و معروف مالکیتی افراد حقیقی و حقوقی را برای نام گذاری چیزی استفاده کرد. این امر کاملا غیر قانونی است و خلاف عرف و اخلاق.

۵ – آخرین ناراحتی من این هست که چرا همیشه هر گاه ملت به یک وحدت می رسد و مقام معظم رهبری تاکید به وحدت ملی دارد عده ای به طبل اختلاف و منکوب کردن اشخاص بزرگ می کنند؟ جای تاسف و درد است که ماها ستون انقلاب و ایران را برنجانیم و دل رهبر و مردم را نگران کنیم. در پایان سینه داغ این حقیر پر از حرف هایی هست که نمی خواهم بگویم و من فقط نکته ای گفتم  شما حدیث مفصل بخوانید از این مجمل.

نقل از وبلاگ وزین انجمن فرهنگی آفتاب تیله بن

……………………………………………………………………………….

سادوا: متاسفانه مدتی است عده ای با سوء استفاده از احساسات مذهبی مردم و در پناه یادواره شهدا و به صورت خزنده به دنبال تغییر نام رسمی « منطقه دوسرشمار  بخش چهاردانگه » به « امامزاده میرافضل  چهاردانگه » و حذف نام روستای تیله بن از روی هویت مکانی امامزاده میرافضل این روستا بوده و با انتخاب نام ستاد یادواره شهدای منطقه دوسرشمار به « ستاد یادوای شهدای امامزاده میرافضل چهاردانگه » موجب سردرگمی مردم و فرهنگ دوستان شده و روز به روز دامنه اعتراض ها و اختلافات را دامن می زنند.

سایت سادوا به زودی در این باره به صورت مستند مطالبی را خواهد نوشت و از بانیان این تحریف تاریخی خواهد خواست تا برای یک بار هم شده به افکار عمومی احترام گذاشته و جواب اعتراضات مردم به ویژه فرهنگ دوستان را بدهند.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۷ تیر ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

با سلام / جناب آقای اسد مدیر کل محترم راه و شهر سازی استان مازندران دستور فرمایند هر چه سریعتر این تابلو را عوض و اسم ۵ پاره ده ( بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه و واوسر ) را طبق حروف الفبا درج نمایند. امیدواریم این موضوع عمدی نباشد. متشکر یم.

با سلام. علمای منطقه به این موضوعات رسیدگی کنند تا موجبات تفرقه فراهم نشود. ضمناً کمک نمائیم تا ان شاالله بقعه امامزاده میرافضل (ع) بازسازی شود. امامزاده به کل منطقه تعلق دارد و مایه وحدت میباشد. از تفرقه پرهیز نمائیم. ان شاالله

رمضانعلی دهبندی گفت

سادوا:‌ نظر جناب دهبندی با درخواست ایشان حذف گردید و به تبع آن سایر جوابیه ها به آقای دهبندی ( له یا علیه نظر ایشان ) نیز حذف گردید. دلیل آن نیز این بوده که چون جناب دهبندی نظرات و جوابیه های دوستان را توهین و بی ادبی دانستند و در یادداشت آخرینش هم نوشتند « ادب و متانت هم حدی داره؟ متاسفم » بنابراین طی مکالمه نیم ساعته تلفنی در باره این موضوع و موضوعات مرتبط با همایش نکوداشت بزرگان بالاده و قانع نشدن ایشان، دو نظر قبلی اش حذف گردید.
البته سایت سادوا چنین نظری نداشته و در یادداشت های دوستان هیچگونه توهین و بی ادبی مشاهده نکرده است. با اینحال بخاطر احترامی که برای جناب دهبندی قایل هستیم اطاعت امر کردیم. هم چنین تعدادی از دوستان جناب دهبندی نیز به ایشان اطلاع دادند که سادوا نظراتشان را سانسور کرده در حالیکه مدیر سایت در راه رسیدن به خانه بوده ( مسیری سه ساعته و هر روزه) و دسترسی به اینترنت نداشته که پس از مشاهده آن نظرات که حاوی توهین هایی نیز به افراد حقیقی و حقوقی از جمله بنده بوده، آن نظرات نیز حذف گردید. چنانچه جناب دهبندی مایل به خواندن نظرات دوستانش هستند می توانیم از طریق ایمیل و بدون ذکر نام نویسنده برایشان ارسال کنیم.
پوزش ما را برای این اقدام بپذیرید.

مرگ بر منافق – درود بر دو سر شمار
……………………………………..
سادوا:‌ بر هیچ کس مرگ مباد. بر همه آگاهی باد.

سلام بر آقای آزموده . یه سوالاتی برای این تابلو دارم و اون هم اینه که :
۱ . مگه روستای گندی او یا همان واوسر نو و روستای میرافضل چند سال عمر دارن که اسمشون روی تابلوی وزارت راه اومده ولی اسم تیله بن با معروفیت ۷۰۰ ساله و اسم پایین ده و قلعه با سابقه ۵۰۰ ساله روی تابلو نیومده؟
۲ . این تابلو رو کی نوشته؟ آیا وزارت راه خودش اسم این روستاها رو حذف کرده یا کسانی این سه تا اسم رو بهشون دادن؟
۳ . زحمت می کشیدین و نام بالاده رو هم نمی نوشتین دیگه تا راضی تر باشین.
……………………………………………………….
سادوا: در باره چگونگی درج نام سه روستا و حذف نام سه روستای دیگر روی این تابلو اطلاعی نداریم و با شما موافقیم که نام همه ۶ روستا باید بر روی این تابلو بیاید.
زیرا همانگونه که اشاره کردید نام و شهرت و سابقه سه روستای حذف شده از دو روستای نوشته شده ( واوسرنو و میرافضل ) بسیار بیشتر بوده و هست.
چنانچه نام بالاده نیز حذف شود که دیگر این منطقه هویت تاریخی خود را از دست خواهد داد. زیرا نام بالاده نامی شناخته شده در چهاردانگه و دودانگه هست.

سلام بر آقای آزموده. به نظر من نام گذاری منطقه هیچ ارتباطی با یادواره ی شهدا ندارد. مسئولین ستاد یادواره شهدای واوسر با این کار یادواره امسال که از بی نظیر ترین یادواره ها در طی سال های گذشته بود، را تحت شعاع قرار دادند. سر درگمی در بنرها و پرچم نوشته ها و اظهار نظرهای آنان نشان می دهد خودشان هم با هم عمیقاً اختلاف داشته و دارند. لازم است ستاد یادواره شهدای واوسر با توضیحات کتبی و انتشار آن در سایت های منطقه به این اختلافات خاتمه دهند.
……………………………………………..
سادوا:‌ما هم از پیشنهاد شما استقبال می کنیم و منتظر اعلام نظر اعضای محترم ستاد واوسر هستیم.

رمضانعلی دهبندی گفت

ادب متانت هم حدی داره ؟ متاسفم…………………………….

سلام. نمی دونم چرا آقای رمضانعلی دهبندی درخواست کردند که نظرشون پاک بشه؟ هر چی باشه سایت سادوا محلی برای گفت و شنود حرفای موافق و مخالف یه موضوعی است که با بالاده ربط داره. از آقای دهبندی خواهشمندم برای این حذف توضیحاتی قانع کننده بدین.
……………………………………………………………….
سادوا: با سلام. در زیر یادداشت جناب دهبندی که حذف گردیده توضیح داده ایم.

افتتاح شعبه جدید اداره ثبت احوال کشور در روستای میرافضل رو به همه همولایتی های گرامی تبریک میگم:

گزارش کار چند ماهه اخیر:

۱ . حذف هویت تاریخی واوسری ها که دیگه نمی تونن بگن « وایسری » هستیم و الان باید بگن « میرافضلی هستیم »
۲ . انتخاب نام « امامزاده میرافضل » برای ستاد یادواره شهدا و استفاده زورکی آن بجای منطقه دوسرشمار.
۳ . تغییر فامیلی شهید « محمد قاسمپور » به « محمد توبه » که توی بنرهاشون در واوسر هم دیده شده است.

در آینده نیز تغییر نام های زیر را با الویت در دستور کار خواهد داشت:
…….
(سادوا: بخاطر جلوگیری ازهرگونه سوء برداشت افراد ناآگاه نسبت به نام مقدس امامزاده میرافضل و تشابه آن با نام روستای میرافضل واوسر، ادامه طنز حذف شده است. پوزش ما را بپذیرید.)

قربون آقا امامزاده میرافضل تیله بن برم که چه جوری مظلوم واقع شده و نامش مورد سوء استفاده قرار گرفته. قربون جدش که در دلامون جا داره.
……………………………………………
سادوا: جناب وایسری عزیز٫ از اینکه با این طنز زیبای تان باعث انبساط خاطر شده اید، سپاسگزاریم و امید که اینگونه طنزهای زیبا را هر از چند گاهی به سوی خاطر ملالیده ما روانه دارید. یقیناً همه ما می دانیم که جایگاه معنوی آقا « امامزاده میرافضل تیله بن » یا همان « تِلونِ آقا » در دل مردم دوسرشمار به عنوان ملجا و پناهگاه عقیدتی بر کسی پوشیده نیست. هر کس گرفتار و درمانده شود، هر کس بیماری لاعلاج داشته باشد، هر کس خواهان باز شدن گره ای از کارش باشد رو بسوی بارگاه آقا میرافضل تیله بن می نهد. خیلی ها نیز حاجت گرفته اند. آقا میرافضل عامل وحدت مردم در روزهای تاریخی ۲۱ ماه رمضان، روز قدس، روز عاشورا و … هست. حال اگر عده ای می خواهند نام مقدس « امامزاده میرافضل تیله بن » را بهانه قرار داده و به نفی هویت تاریخی منطقه دوسرشمار بپردازند موضوع دیگری هست که نیاز به آگاهی مردم برای مقابله با این روند خطرناک دارد. سپاس دوباره از محبت شما که در طنزتان گوشه چشمی هم به ما داشته اید.
از اینکه عده ای نام میرافضل را برای مقاصد دیگری بکار می برند و باعث ناراحتی عموم همولایتی های گرامی گشته ( واین روزها بقدری یادداشت های اعتراضی به ویژه از سوی اهالی محترم بالاده در سایت سادوا زیاد هست که ناچار به عدم انتشار همه آنها هستیم ) جای بسی تاسف است. این مردم نام مقدس امامزاده میرافضل را برای بارگاه آن وارث گرامی امام می خواهند و استفاده و یا سوء استفاده از آن نام مقدس همیشه محکوم به شکست هست.
شاید یکی از دلایل مخالفت هایی که با انتخاب این نام بجای « منطقه دوسرشمار » وجود دارد و در این طنز نیز خود را نشان داده، خود نام « میرافضل » هست که خواننده فکر می کند نام روستای میرافضل واوسر همان نام امامزاده میرافضل تیله بن هست. در حالیکه اهالی تیله بن نیز از این موضوع ناراحتند که چرا نام امامزاده میرافضل روستایشان که هویت مکانی آن با تیله بن گره خورده برای نام روستای واوسر جدید انتخاب شده در حالیکه با آن ۵ کیلومتر فاصله دارد و حالا هم می خواهند این نام را به کل منطقه تسری بدهند.