بر بلندی های سادوا / به بهانه آغاز ششمین سال فعالیت سایت سادوا: فضای اینترنت را باید فرصتی بسیار مناسب برای معرفی فرهنگ بالاده و منطقه دوسرشمار بدانیم و تا حد امکان از این فرصت نهایت استفاده را ببریم. این امر چند سالی هست که آغاز شده و روز به روز بر دامنه گسترش آن افزوده می شود. اگر تا ۵ سال پیش کسی نمی دانست که بالاده در کجای مازندران قرار دارد، امروزه با یک جست و جوی ساده در اینترنت با حجم وسیعی از اطلاعات و تصاویر در باره آن مواجه می شویم که حتی روزهای متوالی فرصت برای مطالعه مطالب و دیدن عکس های آن لازم هست و اخیراً نیز حجم بازدیدهای روزانه به سایت سادوا چنان بالا رفته که گاهی تا نزدیک به هزار بازدید در روز هم می رسد. در این بازدیدها البته کسانی هستند که مرحمت شان را شامل حال سادوا کرده و دیدگاه خود را می نویسند. این دیدگاه ها گاهی اعلام نظر در باره موضوعی خاص، تشویق و تقدیر و انتقاد و گاهی هم متاسفانه یک طرفه، غرض ورزانه و اتهام آمیز هست. با همه این احوال سایت سادوا را باید به دور از جهت گیری های متداول و با دیدگاهی فرهنگی و خبررسانی مورد بررسی قرار داد. اگر کسی بخواهد سادوا را ببیند باید بر بلندی های اطراف بالاده بایستد و با توجه و دقت در گذشته، حال و آینده به چشم انداز وسیع سادوا نظر بیندازد.

شکی نیست که وبلاگ سادوا که سه سال هست به سایت سادوا تبدیل شده، به عنوان اولین پایگاه اطلاع رسانی در منطقه دوسرشمار (روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه و واوسر بخش چهاردانگه ساری) و از پیشروان در بخش چهاردانگه هست و در سال های عمر فرهنگی خود فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده و اینک این تجربیات را به نسل جوان بالاده و سایر روستاهای بخش چهاردانگه انتقال می دهد.

امروز در فضای اینترنت هر کسی از خنکای زلال سادوا به اندازه عطش خود برای دانستن از آن بهره می گیرد. سادوا باعث شده تا بالادهی ها در هر گوشه ای از ایران و جهان که باشند از موطن خود بی اطلاع نباشند و هر وقت دل شان هوای بالاده کرد، سری به سادوا بزنند و خود را در بالاده ببینند. امروز دیگر سادوا یک سایت نیست؛ بلکه یک جریان فرهنگی هست که در تار و پود بالاده جریان دارد و حتی یک روز هم نمی تواند از حرکت باز ایستد. سادوا یک هویت فرهنگی، یک روزنامه آنلاین محلی، یک بستر فعال برای اعلام نظر همه بالادهی هاست. هر کسی به سادوا سری بزند در آن احساس آرامش می کند و این حق را دارد که آزادانه دیدگاهش را بیان کند.

باید بر بلندی های سادوا ایستاد و نسیم صبحگاهی وزان از سوی قله شاهدژ را با جان و دل لمس کرد و از آب زلالش نوشید و دست و روی غبار گرفته از زندگی شهری را شست.

شاید بد نباشد سخنی هم با کسانی داشته باشم که این روزها به هر طریقی سعی در دلسرد کردن مردم  از فرهنگ و بیرون راندن اهالی سادوا از فضای فرهنگی و اطلاع رسانی داشته و زلال سادوا را بر نمی تابند و هر از گاهی با حملاتی کور سعی در گل آلود کردن آب آن دارند. این عده هنوز در عهد قاجاری زندگی می کنند و چیزی بنام فرهنگ برایشان معنا نشده است. این جماعت هر روز به روش های گوناگون تلاش می کنند که سادوا را بخشکانند تا مردم از زلال آن بهره مند نشوند. با نام های مستعار و یادداشت های مغرضانه و خسته کننده و … بر علیه هر فعالیت و هر کسی که خوششان نیاید یاوه سرایی می کنند و یا در سامانه سادوا، پیام های توهین آمیز می نویسند! این جماعت حتی شهامت ندارند که خود را معرفی و رو در رو با مردم حرف بزنند. این عده هنوز فکر می کنند با پخش کردن شبنامه بر علیه این و آن می توانند خود را ثابت کنند و به اهداف! خود برسند. این جماعت هنوز غربال بدست بدنبال جداسازی مردم و حتی بزرگان بالاده هستند که چندی پیش نکوداشتی برایشان در بالاده گرفتیم و از بزرگ و کوچک بالاده در این مراسم حضوری فعال داشتند. این جاهلان هنوز می خواهند بزرگان بالاده را با سوابق شان به مردم بشناسانند! غافل از اینکه در دین مبین اسلام بارها تاکید شده که بدی های گذشته مردم را نادیده بگیرید و خوبی های آنها را بگویید. کیست که اشتباهی و یا گناهی و ظلمی در حق دیگران نکرده باشد؟ آیا ما و شما مجازیم پس از گذشت ۵۰ یا ۷۰ سال، آنها را بازگو کنیم؟ وقتی به این جماعت انگشت شمار می گویم همین حرفهایی که با تلفن می زنی را به صورت مقاله ای با نام واقعی ات بنویس تا در سایت سادوا منتشر کنیم، چنان دست و پایشان می لرزد که انگار خود می دانند چه عاقبتی در انتظارشان هست!

داشتم می گفتم که سادوا یعنی بالاده، یعنی فرهنگ بالاده، یعنی تک تک بالادهی های با فرهنگ. سادوا یعنی چشمه ای فرهنگی که نیاکان مان سال های دراز از آب گوارای آن نوشیدند و خستگی از تن بیرون کردند. سادوا یعنی چشمه ای فرهنگی که نسل امروز بالاده از آب آن می نوشد. سادوا یعنی یادآوری نسل گذشته بالاده که در پیچ و خم زندگی روزمره، خودشان و خوبی هایشان و خاطراتشان را فراموش کرده ایم. سادوا یعنی نسل های آینده بالاده تا هویت فرهنگی خود را باز یابد. سادوا یعنی فرهنگ در برابر بی فرهنگی. سادوا یعنی هویت فرهنگی در برابر تهاجم فرهنگی. این را همه می دانیم که امروز، فرهنگ بالاده را به زلالی آب سادوایش می شناسند، همانگونه که طبیعت بالاده را به قله زیبای شاهدژ می شناسند.

دیگر خیلی دیر شده است (همچنان که از روز تولد سادوا هم خیلی دیر شده بود) که بتوان جلوی تراوش آب زلال و خنک سادوا را گرفت. دیگر کسی نمی تواند سادوا را ببیند و مغرضانه قضاوت کند. سادوا دیگر متعلق به شخص و گروه نیست. حتی متعلق به بالاده هم نیست. سادوا یک فرهنگ است که متعلق به فرهنگ مازندران است، متعلق به  فرهنگ ایران است، متعلق به فرهنگ بشری هست.

با احترام/ عین اله آزموده / مدیر سایت سادوای بالاده

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

تولد سادوا را به مدیر سخت کوش و عاشق فرهنگ آن و همچنین به همه ی بالادهی های عزیز تبریک می گویم. وب سایت سادوا را باید مانند همنام طبیعی اش، چشمه ی سادوا دانست که به واسطه ی جاری بودنش هیچ گاه خشک و یا گل آلود نمی شود. در پنج سال گذشته به واسطه ی ظهور و بروز وب سایت سادوا و متعاقب آن انجمن فرهنگی سادوا و دیگر وب سایت ها و انجمن های فرهنگی منطقه ی دوسرشمار اوضاع فرهنگی منطقه دگرگون شده و نشانه ی بارز آن را می توان تعداد بازدید وب سایت های منطقه دانست که از حدود ۲۰ تا ۵۰ بازدید که در ابتدا بود به حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ بازدید و حتی در بعضی مواقع تا ۱۰۰۰ ! بازدید در روز دانست که این را می توان نشانه ی گسترش و بسط فرهنگی است که در دل مردم منطقه جا کرده و هر روز بر دامنه ی گسترش آن افزوده می شود.
آقای آزموده! بنده به نمایندگی از مدیریت وب سایت دوسرشمار و همه ی دوسرشماری ها از تمام زحماتی که در مدت این ۵ سال و همین طور قبل از آن در قالبی دیگر برای فرهنگ منطقه کشیده اید صمیمانه سپاسگزاری کرده و امیدوارم که نتیجه ی مثبت این همه تلاش را که در مدت این ۵ سال کشیده اید، ببینید.
موفق و پیروز باشید. علی نظری / یکی از مدیران وب سایت دوسرشمار
……………………………………
سادوا: جناب نظری. از همکاری صمیمانه دوستان گرامی ای چون شما برای گسترش فرهنگ دیارمان صمیمانه سپاسگزارم.

قبل از هر چیز به مدیریت محترم این سایت ششمین سال فعالیت آن را تبریک گفته و امیدوارم که در ادامه فعالیت خود همواره کوشا و موفق باشند.
بر هیچ کس پوشیده نیست که در طول مدت فعالیت این سایت خبرها،گزارشات و مطالب آموزشی و فرهنگی زیادی در این فضای اینترنتی آورده شده و به شناخت بیشتر این منطقه از کشور عزیزمان کمک شایانی کرده است.به هر حال باید از این فرصت پیش آمده بیشترین استفاده را برده و از این طریق برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه اطلاع رسانی شود.
به هر حال اشکالات و نقایص در همه کارها و مجموعه ها وجود دارد که در جهت رفع آن نیاز به مساعدت و همکاری ما می باشد.
با آرزوی سلامتی برای همه عزیزان دلسوز

بی شک از بهترین سایت های فارسی زبان که در این سالها دیدم هستید, تبریک میگم و امیدوارم همچنان پایدار و پر دوام باشید.

سلام جناب آزموده گرامی و سخت کوش
خدا قوت دست مریزاد
بله حق هم چنین است که اگر ایثار عالمانه شما نبود بالاده اینطور سرزبانها نمی افتاد … و گرد از رخسار هزاران ساله قله باستانی شاهدژه و بالاده زدوده نمی شد و آفتاب وجودش تابندگی آغاز نمیکرد.
همیشه جنجالها، جلوی ابراز سخنِ تاریخِ ایستاده در سکوت، را نداده است
انگار این رسم دیرینه زمین است
چشمها خیره در افقی شده که سرزمین نیاکانمان را از گوشه تاریک و نمدار دل های ملازمانش که بلد راه نداشتند به بیرون کشید
کاری که لبخند بر لبان حتا مهر بر لب زدگان نشاند
عین اله آزموده پا به عرصه نهاد، یا علی گفت و با علم به همه همهمه های زنبوری سر راه که صبر و تحملی وافر می طلبید در جهت احیا میراث هزاران ساله بالاده حرکت کرد که امروز شاهد به ثمر نشستن همه آن زحمات و تلاشها هستیم.
چگونه میتوان روز را نادیده گرفت در حالی که تمام زوایای پنهان شب را در دل خود آشکار نموده؟ چگونه میتوان چشمها را بست و با اطمینان از شب سخن گفت؟
امروز بالاده و شاهدژ را همه می شناسند آنهم بواسطه مردی که رسالت زندگیش را شفاف دریافته است و درین راه جغرافیای وطن را از یاد نبرده است که به ادراک درونی « حب الوطن من الایمان » رسیده است.
آزموده راهش را یافت و در امتداد احساس درونی اش حرکت کرد، بقول آقای حجازی
« وقتی که همه خواب را خوشتر دارند
من
بیداری را جشن بگیرم
دوست دارم
در امتداد شب
با تمامی وجود
سحر را
بهانه کنم »

بهانه هایت همیشه بهشتی باد
ارادتمند
نادر چهاردهی