گزارش تصویری برنامه کوهنوردی ۳ آبان ۱۳۹۲ بالاده / بخش دوم / هادی نیک بین/ همیشه کوه و کوهنوردی برای طبیعت دوستان با تمام سختی هایش لذتبخش می باشد و طبیعت گردی باعث آرامش روحی انسان می شود. منطقه دوسرشمار با داشتن جاذبه های گردشگری و کوهنوردی هر ساله کوهنوردان زیادی را به سوی خود می کشاند؛ قله شاهدژ (۲۸۰۲ متر) و رشته کوه چهارنو (۲۸۸۲ متر) از نقاط دیدنی و جذاب برای کوهنوردی می باشد که علاقمندان زیادی از سراسر ایران برای صعود به این دیار می آیند.

یکی از این کوهنوردی ها با هماهنگی گروه کوهنوردی سادوا و با سرپرستی آقای عین اله آزموده در سوم آبان ۱۳۹۲ برنامه ریزی شده بود که بنده نیز افتخار حضور و صعود به قله شاهدژ را داشتم. در روز ۳ آبان قرار شد سه گروه کوهنوردی سادوای ساری، دانشگاه خوارزمی کرج و کانون بازنشستگان (تهران و کرج) به قله شاهدژ صعود کنند، گروهی که از کرج و تهران آمده بودند روز ۲ آبان از تهران و کرج حرکت کردند تا برای بازدید از چشمه سورت به آنجا بروند که گزارش آن بطور مبسوط در سایت وزین سادوا (گزارش بخش اول) آمده است. گروه پس از بازدید از چشمه سورت در ساعت حدود ۵/۳۰ عصر به بالاده رسیدند، گروه ۸ نفره که از دانشگاه خوارزمی آمده بودند شب را در منزل پدر بزرگوار مهندس ذبیح الله کاردگر اسکان یافتند و گروه ۳۵ نفره کانون نیز در مسجد بالاده اسکان داده شدند. هوا مه آلود، بارانی و بسیار سرد بود و مجبور شدیم در پیش بخاری (شومینه) که در اتاق وجود داشت آتش روشن کنیم که صحنه بسیار جالبی بود. مهمانان از این بخاری هیزمی بسیار خوش شان آمده و کلی از آن عکس گرفتند. آن شب را در کنار اساتید و کارکنان دانشگاه خوارزمی گذراندیم و در مورد برنامه فردا و صعود همفکری کردیم و ما هم از فرصت استفاده کردیم و در مورد منطقه اطلاعاتی به آنها دادیم، آقای نعمت الله آزموده هم در مورد فعالیت های فرهنگی خود با آقای دکتر کاظم میقانی استاد تاریخ دانشگاه خوارزمی که یکی از اعضای گروه کوهنوردی بودند صحبت کردند و ایشان نیز کتاب پیرون گفته را دیدند و از آن خوش شان آمد وب رای بهتر شدن کتاب نقدهایی را بر آن داشتند و راهنمایی های لازم را به آقای آزموده کردند. آقای عین اله آزموده هم به هر کدام از اعضای گروه یک جلد از این کتاب و دو عکس زیبا از طبیعت دوسرشمار را هدیه دادند. ساعت ۱۰/۵ شب خوابیدیم تا بتوانیم فردا صبح زود از خواب بیدار شویم.

ساعت ۵ صبح از خواب بیدار شدیم و بعد از نماز و صرف صبحانه مشغول جمع آوری وسایل شدیم. هوا همچنان مه آلود و سرد بود. به علت نامساعد بودن وضعیت جوی جهت صعود به قله مردد بودیم که خلاصه تصمیم بر این شد که ۶ نفر از اعضای گروه دانشگاه به همراه سه نفر از اعضای گروه سادوا (آقای منوچهر دهبندی، آقای اکبر چهاردیج و بنده) به سمت شاهدژ البته تا چشمه سادوا برویم که تاکید موکد آقای عین اله آزموده این بود که هر چه سریعتر برگردیم .چون هوا بسیار سرد و خراب بود. گروه کانون هم به همراه آقای عین اله و نعمت اله آزموده به سمت  چشمه و آبشار امدوا رفتند که گزارش آن در سایت سادوا آمده است. ما هم به سمت شاهدژ رفتیم.

ساعت ۸/۳۰ به آبگیر سادوای بالاده و بعد از یک ساعت کوهنوردی به پای تاج صخره ای شاهدژ رسیدیم. قرار بود از همین جا برگردیم ولی با اصرار آقای بنفشه مسئول گروه و بعضی از اعضا و با بهتر شدن شرایط هوا، تصمیم به صعود قله گرفتیم، چون از اول قصد صعود نداشتیم از سمت جنوب غربی قله معروف به دِبِرار رفتیم که بسیار سخت و دارای شیب بسیار تند بود. گروه سادوا برای صعود همیشه از ضلع شرقی می روند که شیب آن کمتر می باشد.

در بین راه رنگ درختان، برف و نور خورشید صحنه های بسیار زیبایی را آفریده بود که انسان را مسحور خود می کرد و ما هم از این فرصت استفاده کردیم و کلی عکس گرفتیم. خلاصه با تلاش بسیار زیاد و با دور زدن قله از طرف غرب ساعت ۱۱/۳۰ به زیر قله در سمت شمال که پر از برف بود رسیدیم و به دلیل صخره ای بودن و شیب بسیار تند ۹۰درجه ای و یخزدگی سنگها امکان صعود نبود و تصمیم به برگشت شدیم، ساعت۱۲/۳۰ به مسیر لنگر راه در سمت غرب شاهدژ رسیدیم و پس از ۲ ساعت پیاده روی، گروه صحیح و سالم  به روستای بالاده رسید.

 استفاده از عکس ها فقط با ذکر نام سایت تلسی و عکاس آقای هادی نیک بین قلعه مجاز می باشد.

(زیرنویس عکس ها از سادوا و با سپاس از آقای نیک بین و جناب مهندس فولادی مدیر سایت وزین تلسی قلعه)

شب قبل از صعود. آقایان منوچهر دهبندی (راست) و نعمت اله آزموده در کنار شومینه هیزمی

شب قبل از صعود

ساعت ۶ صبح صعود. چشمه سر بالاده: از راست: رضا حسین پور، هادی کلیدری، رضا بنفشه، عمران خوئینی و علی اصغر احمدی

آقای اکبر چهاردیچ عضو گروه کوهنوردی سادوای بالاده

راه خروجی در شمال بالاده

گروه در حال رفتن به سوی دامنه های جنوبی قله شاهدژ / دِکِل سر بالاده

گَت دِکِل سر بالاده

فِکِ بِن

کمی بالاتر از فِکِ بِن

 پایین تر از چشمه سادوا

 پایین تر از چشمه سادوا

آبگیر سادوا در زیر برف پاییزی: از راست: هادی نیک بین، قاسم علی شوقی، هادی کلیدری، علی اصغر احمدی و دکتر میقانی

آبگیر سادوا در آرامش صبحگاهی خود

بالاتر از آبگیر چِمازی

شیب مسیر بیشتر می شود/ جنگل های چِمازی

شدت سرما بقدری زیاد است که برف روی درختان یخ بسته است. از راست: رضا بنفشه، قاسم علی شوقی، رضا حسین پور، هادی نیک بین، اکبر چهاردیچ، منوچهر دهبندی، دکتر میقانی و علی اصغر احمدی

مناظر جنگل پاییزی در برف

صخره های صعب العبور قسمت جنوبی قله شاهدژ در منطقه دِبرار

آقای دکتر میقانی

هادی نیک بین (راست) و منوچهر دهبندی

از راست: اکبر چهاردیچ، دکتر کاظم میقانی، هادی کلیدری، علی اصغر احمدی، رضا بنفشه، قاسم علی شوقی، منوچهر دهبندی و هادی نیک بین

آبگیر چمازی و روستاهای بالاده، قلعه و پایین ده

گروه در حال استراحت

صخره های دیواره غربی قله شاهدژ. هوا صاف و چند درجه زیر صفر و بسیار سرد است.

تنگه معروف به « دِزدِ راه » که بخاطر برف گرفتگی و یخ زدگی و شیب ۸۰ تا ۹۰ درجه ای مانع از صعود و ادامه مسیر شد. این نقطه در ارتفاع ۲۷۴۰ تا ۲۷۵۰ متری قله و در جبهه شمالی آن واقع شده و فقط ۵۰ متر تا نوک قله فاصله دارد.

منوچهر دهبندی

گروه در حال برگشت

عکس یادگاری در کنار آبگیر چمازی در دامنه جنوبی قله شاهدژ

…………………………………………………………………………………………

و در قسمت دوم خواهید دید….

نقل از سایت وزین تلسی قلعه

مطالب مرتبط ……………………………………………………………………….

گزارش برنامه کوهنوردی ۳ آبان ۱۳۹۲ بالاده / بخش دوم / هادی نیک بین

نامه یکی از اعضای گروه کوهنوردی کانون بازنشستگان کرج و تهران

گزارش برنامه کوهنوردی ۳ آبان ۱۳۹۲ بالاده / بخش سوم / رضا بنفشه

وبلاگ انجمن کوهنوردی کارکنان دانشگاه خوارزمی کرج

وبلاگ گروه کوهنوردی کانون بازنشستگان (تهران و کرج)

 

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۶ آبان ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

بسیار بسیار زیبا / تشکر فراوان هم بابت عکسهای زیبا و هم متن زیبا تون / خدا قوت /

تلاش دوستان و پایداریی که از خودشون نشون دادن تحسین برانگیز هست. گزارشی هم که محبت کردند بقدری خوب نوشته شده بود که من خودم رو همقدم تمام اون لحظه ها احساس کردم. در واقع شما دوستان با عزمی که نشون دادید به بالاتر از شاهدژ صعود کردید و اون اینکه انسان تا چه حد میتونه در مقابل سختیهای زندگی موفق باشه. من از همینجا سلام میکنم به همه دوستان خاصه اکبر آقا ی چهاردیج که قبلا افتخار همنوردی با ایشون رو داشتم و اخلاق نیکو و چهره خندانشون فراموش نشدنی هست. خدا یار و نگهدار همگی شما باشه. داشت یادم می رفت عکسها واقعا زیبا بودن، متشکرم.
………………………………………………
سادوا: آقا جهانگیر عزیز٫ سلام. یقیناً همه دوستان کوهنورد گروه سادوا، حضور گرم و مهربان شما در صعود قبلی را همیشه بیاد خواهند داشت و آرزوی قلبی همه ما این است که بار دیگر و البته به زودی باز هم به شاهدژ صعود کنیم. به امید دیدار. ارادتمند شما/ آزموده

سلام همه یک طرف و ” سمبار سر ” یک طرف. خوش به حالتان که دل به کوه می زنید.

سلام آقای آزموده عزیز خسته نباشید خیلی خیلی زیبا بود.
……………………………………….
سادوا: سلام خانم رضوی. سپاس از محبت شما.

سلام؛ روز بسیار خوب و بیاد ماندنی بود، از اینکه دوستان همنورد تازه ای پیدا کردم بسیار خوشحالم. دست آقای آزموده درد نکند هم بخاطر برنامه ریزی کوهنوردی و اطلاع رسانی، و هم اینکه در نوشتن این گزارش که ناقص هم بود به من کمک کردند تا تکمیل شود. امیدوارم در برنامه های بعدی هم با ایشان همراه باشم. جای تمامی دوستانی که نبودند واقعا خالی بود. به امید آنروز٫
…………………………………….
سادوا: انشاء الله.

مصطفی محمدی واوسری گفت

چه روزهای قشنگی و چه آدمهای نازنینی!
کاش ما هم بودیم

امیر چهاردهی بالادهی گفت

سلام عمو جان
تشکر بخاطر جمع آوری این عکس ها..بسیار بسیار عکس های زیبایی بود