بالاده را چگونه می‌خواهیم+ تکمیلی/ چندی پیش مقاله ای با عنوان « سهم ما در سرنوشت بالاده » در سایت سادوا منتشر گردید که به داشته ها، کمبودها، تجربیات نسل های گذشته روستای بالاده پرداخته و موضوعاتی مطرح شد که تاکنون کمتر بدانها توجه داشته ایم. از جمله پیشنهاد گردید که موضوع « بالاده را چگونه می‌خواهیم » در قالب فراخوان اعلام گردد تا همه بالادهی ها از زوایای مختلف بهاین مسئله اندیشیده و این اندیشه ها آغاز راهی باشد برای داشتن بالاده ای بهتر.

اینکه هر کدام از ما چه انتظار و تحلیلی از وضعیت کنونی بالاده داریم – که متاسفانه به هیچ روی شایسته بالاده و بالادهی نیست – و قلباً به گذر هر چه سریع تر از وضعیت موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب و داشتن روستایی آبادتر علاقمند هستیم، ضرورتیست که لازمه اش ارائه دیدگاه، نظر، نقد، پیشنهاد، طرح مشکل و ارائه راه حل و مشارکت در امور می باشد. هر یک از ما زمانی می توانیم توقع روستایی آباد را داشته باشیم و این خواسته را در ذهن خود بپرورانیم و یا بر زبان بیاوریم که خود قدمی هر چند کوچک – حتی در اندازه یک پیشنهاد ساده – ارائه داده باشیم. بهبود امور یک روستا نیازمند مشارکت آگاهانه و دلسوزانه همه اهالی آن است.

با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت در نظر داشتن واقعیت های گذشته و کنونی، اندیشیدن در باره چرایی این وضعیت و بیان دیدگاه می تواند به عنوان بخشی از وظیفه و سهم ما در سرنوشت بالاده، دارای ارزش بوده و برای ساختن روستایی آبادتر موثر واقع شود؛ زیرا از «گذشته» برای ساختن «آینده» ای بهتر باید درس گرفت و اگر چنانچه در «گذشته» بمانیم و دنبال مقصر و مقصران وضعیت کنونی بگردیم، از «آینده» غافل شده و در جا خواهیم زد.

در این راستا، سایت سادوا از همه بالاهی های عزیز به ویژه نسل جوان و فرهیخته درخواست دارد تا دیدگاه خود در باره چگونه خواستن بالاده و یا هر یک از موضوعات مرتبط با روستا را بیان کرده و طرح و پیشنهاد خود را – حتی اگر در کوتاه مدت میسر نبوده و یا امکان برآورده شدنش در آینده نیز میسر نباشد – ارائه دهند تا ما فرزندان بالاده ضمن آشنایی با دیدگاه ها و نگرش های یکدیگر، نسبت به آینده ای بهتر چاره ای بیندیشیم.

خواهشمندیم دیدگاه خود را به صورت شفاف و با معرفی کامل خود (+ رشته تحصیلی و میزان تحصیلات و شغل و ایمیل) بنویسید و اگر تاکنون شماره تلفن از شما نداشته ایم، لطفاً شماره تماس موبایل خود را برای ما ارسال کنید. (شماره شما نزد مدیر سایت سادوا محرمانه می ماند).

…………………………………………………………………………..

در تاریخ ۲۸ آبان نیز پیامک زیر برای حدود ۴۰۰ نفز از بالادهی هایی که شماره موبایل آنها در سامانه سادوا ذخیره شده، ارسال گردید تا کسانی که به اینترنت دسترسی ندارند بتوانند با پیامک دیدگاه خود را اعلام نمایند (کسانی که پیام های سادوا را دریافت نمی کنند، لطفاً نام و مشخصات کامل خود را به شماره ۳۰۰۰۷۶۵۰۰۰۳۳۳۲ ارسال نمایند).

«سلام بالادهی عزیز/ بالاده را چگونه می‌خواهیم؟ برای پاسخ به سایت سادوا مراجعه، یا نظرتان را با پیامک به همین شماره بفرستید.

www.sadva.ir »

لازم به ذکر است که تمامی دیدگاه های دریافتی (چه در سایت سادوا نوشته و یا به صورت پیامک ارسال گردد) به صورت موضوعی دسته بندی شده و در آینده ای نزدیک در سایت سادوا منتشر و هم چنین در اختیار اعضای محترم شورای اسلامی بالاده نیز قرار خواهد گرفت تا در برنامه ریزی آنها مورد توجه قرار گیرد.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۷ آبان ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
حسین دهبندی بالادهی گفت

سلام آقای آزموده خسته نباشید. نمیدونم شما منو میشناسین یا نه؟

همانطور که شما گفتید بالاده کنونی شایسته هیچ یک از مردم بالاده نیست. اماریش سفیدان بالاده هر کجا که سکونت دارند تاالان که من اونا رو شناختم هیچ بهایی به جوانان بالاده ندادند. چون اونا خودشونو همه کاره میدونند. اگر بالاده خوب وآباد میخواهیم باید به جوانان فرصت داد. مرسی از شما.
…………………………………………………….
سادوا: سلام جناب دهبندی عزیز٫ از اینکه شما را به آسانی نمی شناسم به دلیل این است که در بالاده، عزیزانی چند هستند که نامشان «حسین دهبندی» است. خوشحال می شویم آشنایی بیشتری با شما داشته باشیم (حتماً با تلفن برای عرض ارادت). از یادداشت های چند روز گذشته شما که ما را مورد لطف خود قرار داده اید، سپاسگزاریم.
اگر می فرمودید که برای آینده، «بالاده را چگونه می خواهید» از دیدگاه شما بیشتر بهره مند می شدیم.
منتظر معرفی و اعلام دیدگاه شما هستیم.

هادی علامه قاسمی گفت

سلام و خسته نباشید
“بالاده” را چگونه میخواهیم؟
بالاده یعنی دهیست در بالا
دهی که در بالا و ارتفاع قرار دارد
دهی که فرهنگ کهن و بالائی دارد
دهی که ترقی و آبادانی بالائی دارد
و دهی که ویژگی های خوب بالائی دارد و . . .
بله. این انتظاریست که از نام بالاده بر میآید – اما انتظار تا واقعیت فرسنگها فاصله دارد
به راستی آیا مواردی که ایجاد آن مربوط به ما بالادهی ها بوده وجودی خارجی دارد؟ …
روزگار میآید و میگذرد و نسلها سلسله وار پیشنهاد میدهند و انتقاد میکنند و میروند
اکنون که ما آمدیم انتظارات بالایی هم داریم
دلها مملو از آرزو و امید که شاید این کهن دیارمان “بالاده” بالاخره تحولی را در خود ببیند و بشود چیزی که بایست بود. اما آیا راهی هست که بتوان بدان دل بست؟
بله همیشه یک راه بوده و آنهم راه عموم است و چاره در دستان آن عموم.
بقول بزرگ دین ما، خوشبختی و سرنوشت هر ملتی در گرو دستان همان ملت است
پس اگر مانده شدیم و غفلت کردیم خودمان کردیم و خود کرده را تدبیر نیست ولی کمی که تأمل می کنیم باز هم آنچنان دیر نشده … روزگار همیشه یک فرصت به ما میدهد و آن فرصت “فردا”ست / ماهی را هر زمانی که از آب بگیری، تازه است
بالاخره چه می شود کرد برای این بالاده؟
امیدها به تغییرات و شروع بکار شورای اسلامی جدید است که بشنویم اخبار تحولات بالاده را، منتظر اخبار تغییرات بودن و قضاوت برای عملکردشان هنوز خیلی زود است.
گذرا، چشم به دنبال روشنفکران و مسئولین نهادها و تحصیلکرده ها و جوانان و متمکنین و بالاخره همه مجریان که انتظار کار از آنان میرود، میافتد.

با خود مواردی را سالهاست که می پرسم؛ آیا روزی خواهد شد که این بار آرزوهایم به ثمر بنشیند و صلاح دانستم که آنرا به اطلاع عزیزان برسانم. امیدواریم موارد ذیل را که بخشی از دهها مشکلی است که بارها توسط دوستان به گوشمان رسیده را همه با کمک هم حل کنیم:
۱- تسطیح سازی کوچه ها و خیابانها، خصوصآ راه ورودی بالاده.
۲- ایجاد فضای سبز بیشتر با کاشت درختانی بومی مانند بید- صنوبر و . . . و کاشت درختان غیر بومی مانند اقاقیا – بید مجنون و … در مکانهای عمومی و معابر و جاهایی که فضای سبز تراکم ضعیفی دارد و همچنین کاشت درختان سیاه ریشه مثمر در حریم های شخصی.
۳- نصب سطل زباله و جمع آوری کلیه زیاله در یک مکان مشخص و ارسال و امحاء و دفن هفتگی آن در مکانی بیرون از محل که به محیط زیست خسارتی وارد نشود. جمع آوری و پاکسازی زباله های داخل دره کنار روستا.
۴- تعویض یا رفع عیب ترانس برق یا شبکه برق که در تابستانها مشکلات عدیده ای برای عموم بوجود میاورد
۵- نصب چراغهای برق معابری که فاقد روشنایی می باشند ( حتی الامکان لامپ زرد. بدلیل نور زیباتر و قویتر و عدم جذب پشه بهتر است)
۶- یکسان سازی شبکه آبرسانی و نصب کنتور آب که هم راهی برای حل مشکلات شکستگی و یا نشت لوله ها و اتصالات شخصی شود و هم هزینه آب برای عمران و آبادی محل هزینه گردد.
۷- جلوگیری از زمین خواری و تجاوز به حریم شخصی دیگران و حریم عمومی.
۸- انجام عقب نشینی و تعریض قبل از ساخت بنا یا ساخت حصار برای حریم کوچه ها و خیابانها.
۹- رعایت حقوق دیگران.
۱۰- ساماندهی به وضعیت دام های رها شده در کوچه ها و خیابانها (خصوصاً کنترل آنها در شب)
۱۱- دعوت و استفاده از نیروهای انسانی علاقمند و فی سبیل اللهی برای ایجاد خدمات فوق ( مثلأ در فصل درختکاری طرحی مانند طرح صعود به شاهدژ برای درختکاری حریم عمومی برنامه ریزی و دعوت عمومی شود).
۱۲- ارائه گزارش فصلی شوراها برای اطلاع یابی عموم از عملکرد آنها.
۱۳- برگزاری مراسم پرشور به مناسبت های مختلف / مراسم عاشورای امسال عالی بوده و خاطره ای به یادماندنی بر جا ماند.
۱۴- جلوگیری از تردد خریداران ضایعات به محل بر حسب تجربه روستاهای دیگر.
۱۵- حل مشکلات تقسیم بندی زمین های زراعی.
۱۶- عدم تبعیض بین مردم و ارائه خدمات خاص برای افرادی خاص از سوی شورا (خوشبختانه تابحال وجود نداشته است)
۱۷- برخورد قاطع شورا با نقض کنندگان مقررات شوراها.
و ……

به یقین انجام کامل موارد فوق، بیشترانتظارات همگان را برآورده خواهد کرد و این جز با همت همگان خصوصأ شورای اسلامی محترم و بزرگان و روشنفکران و جوانان و متمکنین و ….. و در کنار آنان اطلاع رسانی سایت سادوا انجام نخواهد پدیرفت ….
به امید آنروز که بالاده را آباد، زیبا، مترقی و شایسته با مردمانی خوب و خیّر و دوستان واقعی یکدیگر ببینیم .انشاءالله
……………………………………………………..
سادوا: جناب علامه قاسمی سلام. از شما بسیار سپاسگزاریم که با یادداشتی بلند و جامع دیدگاه خود را بیان کرده اید. امیدواریم سایر هم محلی های گرامی نیز دیدگاه خود را بنویسند تا تمام دیدگاه ها را جمع بندی و در مطلبی جداگانه در سایت سادوا منتشر کنیم.

سلام بر همه هم محلی های گرامی ام. درد همه ما مشترکه. نمیدونیم چکار باید انجام بدیم تا امورات بالاده سامان پیدا بکنه. اما می تونم بگم که درمان بالاده با همفکری و همکاری و دوری جستن از کدورت های قدیمی پدران مون هست.
من از آقای آزموده تشکر ویژه می کنم که این موضوع مهم رو مطرح کردن تا ما هم به خودمون بیاییم و برای آبادانی بالاده تامل بیشتر بنماییم.
ما باید اول از هر اقدام و کاری، کارگروه هایی برای شناخت دردها و مشکلات بالاده تشکیل بدیم و آسیب شناسی کنیم که این مشکلات چگونه پیدا شدن و چرا بدون حل مونده ان. بعد به فکر درمان تدریجی باشیم. هر ایده ای می تونه موثر باشه. بالاده بقدری آدم های تحصیلکرده و مدیر داره که ده تا روستا مثل بالاده را بتونیم در مدت ۵ سال آباد کنیم.
۱ . سنگ فرش کردن کوچه ها بجای آسفالتی که معلوم نیست کی می خواد بیاد.
۲ . تخلیه روش مند و مدیریت شده زباله ها
۳ . نشست های مختلف و پیاپی تا اونایی که اینترنت ندارن بتونن نظرشونو بگن.
۴ . شورای اسلامی محور این نظرها و مدیریت اجرایی بشه.
دعوت از نخبگان و مدیران و سپردن امور مشاوره و نظارت و ساخت به اونا.
۵ . استفاده از پیمانکاران بالادهی در ساختن بالاده که هم دلسوزن و هم هزینه بمراتب کمتری می گیرن.
۶ . انجمن فرهنگی سادوا و سایت سادوا به عنوان اتاق فکر و مشاور شورا و دروازه ارتباط شورا با مردم باشه.
۷ . دعوت از مدیران بازنشسته و شاغل بالادهی برای تشکیل اتاق تجربه.
مواردی دیگر هم هست که می خوام دوستان دیگه اونا رو بگن.
……………………………………………………..
سادوا: سلام جناب کاردگر عزیز٫ از اظهار نظر و پیشنهادات شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای سیدحسین ساداتی فرزند آقا جبرئیل و نوه بگم سیدعلی به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« سلام. بالاده با جاده ی درست و تمیز با سطل های زباله و درخت کاری. متشکرم از آقای آزموده»
………………………………………………………………………………..
سادوا: جناب ساداتی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

حسین دهبندی بالادهی گفت

سلام آقای آزموده خسته نباشید. ما نظرهای خودرا برای آبادانی هر چه بهتر بالاده میدهیم. اما باید شورا و مردم دست به دست هم دهیم تا رو به فردایی بهتر برویم. نظر من معلوم شدن راه اصلی و فرعی داخل روستا که متاسفانه دور خانه بعضی از عزیزان حصاری نیست و معلوم نیست این راه است یا حیاط. ما باید ظاهر روستا رو درست کنیم خراب کردن خانه های قدیمی که آوار شده اند و قابل استفاده نیستند (البته با رضایت از صاحبش ).
عرض شمادرست است که ماننداسم من زیاداست اما من از روستای یکه توت هستم.
…………………………………………………
سادوا: سلام دوباره خدمت جناب دهبندی عزیز٫ از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.
(البته می توانید خودتان را به صورت خصوصی و در همین جا بیشتر معرفی کنید که یادداشت شما منتشز نخواهد شد). سپاس٫

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای قربان چهاردیچ فرزند مرحوم مختار به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« علیک سلام بالادهی عزیز ، بالادهی آباد و تمیز میخواهیم. در ضمن ما که لبه دره هستیم داریم از گند و بوی آشغال های مردم خفه می شیم به فکر این مشکل هم باشید. باامید بالادهی سرشار از امید. باتشکر»
………………………………………………………………………………..
سادوا: جناب چهاردیچ عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای علی علینژاد فرزند مرحوم اصغر به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« آقای آزموده؛ بالاده را آباد و سرشار از صفا و صمیمت، بشرط آنکه چشم دیدن همدیگر را داشته باشند. با تشکر از زحمتهای بی شائبه شما عزیزان.
………………………………………………………………………………..
سادوا: جناب علینژاد عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای علی مهدوی فرزند عبدالله به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« با سلام. من به عنوان یک بالادهی ازتون میخوام از فروخته شدن زمین به غریبه ها مثلا غیر بالادهی خودداری شود. این نظر کل اعضای خانواده ماست.»
………………………………………………………………………………..
سادوا: جناب مهدوی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای مرتضی مهدوی فرزند عبدالله به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« زمین های بالاده را به غریبه ها نفروشید.»
………………………………………………………………………………..
سادوا: جناب مهدوی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای آرمان شاکری فرزند قاسم به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« با هر قدم یا هر روز رو به پیشرفت باشه و هر روز بهتر از روز قبل، آنقدر رو به پیشرفت باشد و پیشرفت کند که زبانزد عام شود. به امید بالادهی بهتر »
………………………………………………………………………………..
سادوا: جناب شاکری عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای سیدربیع صباغ فرزند مرحوم سیدمحمد به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« سلام. بنده دوست دارم بالاده از هر نظر یعنی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، وحدت بین مردم و سلامتی و خوشبختی همه بالادهی ها، آباد باشد »
………………………………………………………………………………..
سادوا: جناب صباغ عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای ابراهیم کاردگر فرزند عین اله به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« بالادهی آباد با مردمانی خونگرم و باصفا »
………………………………………………………………………………..
سادوا: جناب کاردگر عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط سرکار خانم فائزه کاردگر فرزند شعبان به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« سلام، اگر هر کدام از صاحبان ملک یا زمین لااقل فقط برای آباد کردن جایگاه خودشان بکوشند و قدمی بردارند مطمئنا بالاده آباد و زیباتر می شود.»
………………………………………………………………………………..
سادوا: خانم کاردگر عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط سرکار خانم سارا عادلی (چهاردهی) فرزند حسین به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
«سلام، بالادهی می خواهیم: آباد، آزاد، مستقل و پایدار، البته با تلاش و کوشش همه، امیدوارم در این امر موفق باشیم»
………………………………………………………………………………..
سادوا: خانم عادلی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای محمد دهبندی فرزند علی و نوه یدالله به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« زیباست و عاشق ولایتم هستم. کمبود هایی دارد و نیازمند رفع کمبودهاست »
………………………………………………………………………………..
سادوا: سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط سرکار خانم سیده رقیه ساداتی فرزند سیدکاظم به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
«با همه کمی و کاستی همیشه زیباست»
………………………………………………………………………………..
سادوا: خانم ساداتی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط سرکار خانم سیده سمیه ساداتی فرزند سیدکاظم به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
«در هر صورت بالاده عشقم هست با اینکه کم می بینمش »
………………………………………………………………………………..
سادوا: خانم ساداتی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط سرکار خانم شهربانو کاردگر فرزند محمدعلی به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« سلام خسته نباشی. ما بالاده را آباد می خواهیم. حق و عدالت وجود داشته باشد، هر کس زورش بیشتر است حق به او داده نشود، به جوان های باسواد فرصت داده شود .در آخر تشکر می کنم از کسانی که صمیمانه باعث پیشرفت بالاده می شوند»
………………………………………………………………………………..
سادوا: خانم کاردگر عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

سهیلا چهاردهی بالادهی گفت

با عرض سلام
بالاده سرزمین آباء و اجدادی:
هر کدام از مردم بالاده به دلایل خاص به شهرها و روستاهای دیگر مهاجرت کرده اند. اما همه آنها زادگاه خود را فراموش نکرده اند و برای یادآوری روزهای خوش گذشته و گذران اوقات فراغت به آنجا رفت و آمد می کنند. همه مشکلات ذکر شده توسط دوستان درست و لازم الاجرا برای برطرف شدن است. بالاده اولین چیزی که برای آبادانی و سربلندی بیشتر (با توجه به وجود طائفه ها و قوم های متعدد) نیاز دارد همدلی و یکرنگی و موًدت در کنار یکدیگر است. بالاده جوانان تحصیلکرده و موفق و کوشا در تمام زمینه ها دارد که باید با کمک جستن از تجربیات بزرگان آب دیده روزگار، برای آبادانی قدمهای مفید بردارند.

اینجانب دو نظر در مورد آینده بالاده دارم:

۱ – در کشورهای پیشرفته روستاهایی به نام روستاهای کهنسالی وجود دارد، به این معنی که افرادی که در شهرها زندگی کرده و به سن کهنسالی رسیده و دیگر انرژی زندگی در شهرها را ندارند به روستاهایی که امکانات مناسب برای گذران ادامه زندگی را دارند مهاجرت می کنند. اگر بالاده هم به پیشرفت و تکامل برسد کهنسالان عزیزمان می توانند سه ماه از سال را برای گذراندن بهتر و با آرامش بیشتر زندگی در بالاده سپری کنند.

۲ – بالاده با توجه به وجود اماکن توریستی طبیعی می تواند به روستایی توریستی تبدیل شود، می توان با برطرف کردن مشکلات موجود و معرفی بالاده در بین شهرهای اطراف از این روستا به عنوان گذرگاهی برای توریستها یا استراحتگاه توریست یا کوهنورد استفاده کرد که این خود باعث بوجود آمدن شغلهای فصلی برای جوانان می شود.
( سهیلا چهاردهی بالادهی / فوق لیسانس برنامه ریزی شهری )
……………………………………………………
سادوا: سرکار خانم چهاردهی عزیز سلام. از شما بسیار سپاسگزاریم که با یادداشتی علمی، دیدگاه خود را بیان کرده اید. یقیناً شما با توجه به تحصیلات عالیه خود در برنامه ریزی شهری، می توانید کمک فکری و راهنمایی زیادی نموده و در سایت سادوا مقاله هایی برای زندگی بهتر در بالاده نوشته و همه ما بالادهی ها را از روش های علمی و روزآمد مدیریت روستایی بهره مند سازید. ما منتظر مقاله های شما در این زمینه خواهیم بود.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای سیدرحمان رضوی فرزند میررحیم به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« بالادهی با مردمان با فرهنگی که داریم، بالادهی سر سبزتر از هر سال و آبادتر که زبانزد همگان باشد. تشکر »
………………………………………………………………………………..
سادوا: جناب رضوی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای سیدمحمد ساداتی فرزند میرمفید و پدر بزرگوار شهید سیدیحیی ساداتی به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« باسلام، دوست دارم زادگاه اجداد و بزرگان ما همچون جوانان شهید ما که سند افتخار ما و ولایت ما و ایران هستند، روستایی آباد و سند افتخار همه بالادهی ها باشد. »
………………………………………………………………………………..
سادوا: جناب حاج آقای ساداتی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم. امیدواریم با همت جوانان عزیز و با راهنمایی شما بزرگان گرامی، روز به روز بالاده را آبادتر کنیم.

فریاد خاموش دختر شهید گفت

یه پیشنهاد: اگر در تابستانها که جمعیت بالاده زیادتر از فصل پاییز و زمستان هست، یه کارگاهی برای انواع آموزشها مثل قالی بافی، بافتنی، قلاب بافی و …. دایر بشه، جوانها هم یک چیزی یاد می گیرند و به آموخته هاشون اضافه میشه و هم حوصلشون سر نمیره و وقت های بیکاری شون به بطالت نمیگذره،
این پیشنهاد هم مد نظرتون باشه. سپاسگزار از زحمات بی منت تون آقای آزموده.
………………………………………………………………………………..
سادوا: یادگار گرامی شهید عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم. یقیناً به نکته دقیق و ظریفی اشاره کرده اید. در گذشته کارگاه های بافندگی پارچه های پشمی در هر خانه ای دایر بوده و زنان و دختران اوقات بیکاری را در کارگاه های خانگی مشغول می شدند و جوانان پسر نیز همراه گله و یا غله جار و کارهای دیگر مشغول بودند و ….

من بالاده را می خواهم برای تعطیلات پایان هفته؛ من بالاده را می خواهم با ویلاهای مدرن؛ من بالاده را می خواهم با معماری نا متجانس؛ من بالاده را می خواهم بدون دهقان با زمینهای بدون کشت، من بالاده را می خواهم با ازال های شکسته؛ من بالاده را می خواهم بدون کِرگاه بدون وَرد بدون شونه؛ بدون چوقا بدون گِلیج؛ من بالاده را می خواهم بدون مختباد بدون چپون؛ بدون رَمه بدون بخته بدون نشون؛ من بالاده را می خواهم بودن مارو بدون تَلِم بدون کَهَر؛ من بالاده را می خواهم بدون شِیهه بدون تَلِه بدون مِقوم، من بالاده را می خواهم بدون کامشی بدون میوه بدون انگور؛ من بالاده را می خواهم با بنز و دوو؛ من بالاده را می خواهم با….
ناگاه از خواب پریدم و از پندار احمقانه ام رنجیدم.
………………………………………………………..
سادوا: جناب آتنی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما بسیار سپاسگزاریم.

همانطور که آقای علامه قاسمی گفتند: « بالاده دهیست در بالا »…و ما بالاده ای را میخواهیم که از همه ی جهات چه فرهنگی، چه ورزشی و… در منطقه اول باشد و ما هر روز شاهد پیشرفت آن باشیم…
مثلاً به نظر شما حیف نیست که همه ی زباله ها در «گَت دره» جمع شوند؟؟؟
ما باید سطل زباله هایی در بالاده نصب کنیم. من قصد توهین به اهالی محترم بالاده را ندارم ولی باید این فرهنگ در بین همه ی اهالی جا بیفتد که دیگر زباله ها را در دره نریزند و حداقل، جایی برای چرای گاوها و گوسفندهای اهالی باید در نظر گرفته شود تا محیط روستا آلوده نشود و بالاده ای داشته باشیم پاک…
به امید آن روز…
………………………………………………………..
سادوا: جناب ساداتی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما بسیار سپاسگزاریم.

با سلام خدمت جناب آقای آزموده و همولایتی های عزیز، ضمن احترام به نظرات و همچنین آرزوهای عزیزان، به نظر حقیر جناب علامه پیشنهادات تقریباً جامعی ارائه فرمودند. در تکمیل فرمایشات ایشان:
۱- پیشنهاد میکنم جاده های دسترسی به مراتع سمت “کمر سر “و”پِه گِریه”در محل های مناسبی قطع گردند و رفت وآمد اهالی و دامداران صرفاً از داخل محل بالاده صورت پذیرد.این عمل راه دست اندازی به عرصه های طبیعی و جنگلها و شکار بی رویه گونه های جانوری در معرض خطر را بسته و با توجه به ماجراهای سرقت احشام در مناطق مختلف، امنیت دامداران ما را نیز پایدارتر میکند.
۲- در بخش آب شرب، با انجام مطالعه مخزن ذخیره و شبکه توزیع میتوان مشکل آب شرب محل را بصورت ریشه ای و یکبار برای همیشه حل نمود. در این راستا صحبتی با یکی از اعضاء محترم شورا نیز داشتم و اعلام آمادگی شد تا ضمن برداشت وضعیت موجود مخزن و شبکه توزیع و تهیه طرح جدید و همپوشانی این دو طرح، اصلاحات و توسعه لازم انجام و مخازن جدید برای زون بندی روستا ساخته شود. حصول نتیجه به خواست و اراده قوی شورا،اهالی و متمکنین مورد اشاره آقای علامه بستگی دارد.
۳- در راستای عمل به آیتم ۸ پیشنهادات ایشان، شورا میتواند ضمن درخواست (منظور مجاب کردن) از اهالی برای عقب نشینی هنگام ساخت و ساز و رعایت عرض معابر، برای آن دسته از همولایتی ها که ساختمان کلنگی یا مخروبه آنها در تعریض از بین میروند قطعه زمین مناسب در قسمت افراز شده از منابع طبیعی از ” کوی مهندسین” گرفته تا “گَرِه” در نظر بگیرند تا انگیزه لازم در آنها ایجاد شود. بخش اعظمی از “کال خانه ها” با این طرح ساخته خواهند شد.
۴- با هماهنگی شورا، بخشداری و منابع طبیعی و جانمایی دامداری ها در فاصله مناسب از روستا میتوان به پیشنهاد شماره ۱۰ آقای علامه، جامه عمل پوشاند.
۵- در بسیاری از جوامع مثل انگلستان، میزان توسعه یافتگی با میزان مصرف رنگ نسبت مستقیم دارد هر کدام از ما میتوانیم با نقاشی شیروانی بامها و در و حیاط منازل، جلوه دیگری به روستای خودمان بدهیم.
………………………………………………………..
سادوا: جناب قربانی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما بسیار سپاسگزاریم.

باسلام خدمت بالادهی های عزیز٫ آقای آزموده؛ حرف های گفتنی و ایده و نظر زیاده، مثل همه ی عزیزانی که نظراتشون رو مطرح کردند. حال ” ای کاش این باشند عزیزان مسئولی که به این نظرات توجهی کنند و … ”
………………………………………………..
سادوا: سلام. تا نظر و ایده ای ندهید مسئولان چگونه می توانند به آنها توجه کنند؟ منتظر دیدگاه شما هستیم.

سلام بی پایان به همه عزیزان بالادهی
من خوشحالم که می بینم دوست عزیز ما جناب آزموده مثل همیشه یک مسئله قدیمی رو از دریچه جدیدی بهش نگاه کردن و همین باعث بوجود اومدن شوق اولیه و انشاالله حرکت متعاقب در همه علاقمندان خواهد شد.
من دارم به این فکر میکنم که موضوع اونقدر جالب هست که با چند کامنت نمیشه همه چیز رو بیان کرد فعلاً به همین مقدار بسنده میکنم تا بعد.
حقیر که اهل بالاده نیست ولی از علاقمندان به اون روستا، طبیعت زیبا و مردم مهربون و دوست داشتنی اش هست فقط از این جهت که از بیرون به موضوع نگاه میکند اینا رو مینویسم.
اصلی ترین وسیله توسعه و پیشرفت هر جایی و محلی؛ راه ارتباطی مطمئن و قابل استفاده در هر چهار فصل سال هست ( نگاه کنید به سفر اخیر اتوبوسی از کرج به بالاده در ۳ ابان ۱۳۹۲ و مشکلی که براشون بوجود اومده بود).
همه میدونیم که برای رشد اقتصادی و اجتماعی باید جمعیت منطقه رو افزایش داد چه جمعیت ثابت و ساکن و چه جمعیت مهاجر موقت مسافر و یا اهالی تابستانی خود بالاده. و مطمئن باشید تا راه مناسب نباشه انگیزه لازم برای رفتن به هر دلیلی به بالاده فراهم نمیشه (برای مثال پیشنهاد زیبای اون دوست در مورد زندگی باز نشسته های بالادهی در بالاده … که فکر خوبی هم هست ولی شما چطور میخواهید یه انسان ٧٠ ساله رو که هر لحظه ممکنه به دارو، پزشک و بیمارستان نیاز داشته باشه تشویق به زندگی در بالاده بکنین ؟ نگاه کنید به محل وفات ٩٠ درصد بالادهی ها که در اطراف و یا خود بهشهر و ساری و … اتفاق افتاده)
……………………………………………………
سادوا: سلام جناب آقا جهانگیر عزیز٫ ما شما را که از علاقمندان فرهنگ و آبادانی بالاه هستید، یک بالادهی می دانیم. نظرات ارزنده شما همیشه موجب دلگرمی ما می شود. فرمایشات شما بسیار متین و درست و واقعی می باشد.
به امید دیدارمان در بالاده. ارادتمند/ آزموده

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای سیروس دهبندی از یکه توت بهشهر به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« سلام. لطفا سرویس بهداشتی حسینیه بالاده برای خانم ها و آقایان جدا و بهداشتی شود. »
………………………………………………………………………………..
سادوا: جناب دهبندی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای سیداسماعیل ساداتی (فرزند شهید سیدخلیل) به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
«با سلام. مطمئناً دوستان نظرات زیبایی میدهند، اما مهم این است که چه کسی حاضر است از جان و مال و آبروی خود مایه بگذارد و برای آبادانی محل تلاش کند؟ در تصمیم گیری ها و انتخاب ها تعصبات قومی را کنار بگذارد و اولویت را بر آبادانی محل قرار دهد؟ آیا بزرگان محل حاضرند در زیر سایه شورای اسلامی حرکت کنند یا اینکه هر کس برای خود، ساز جداگانه ای میزند.؟ آیا دوست داریم قانون بر ما حکومت کند یا ما قانون را به نفع خود تغییر دهیم؟ »
………………………………………………………………………………..
سادوا: جناب ساداتی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم. یقیناً برای هر کار اجرایی حرف و حدیث خواهد بود و یا بعضی بداخلاقی ها بجای تشکر و همبستگی وجود دارد. امیدواریم با همت و یکپارچگی همه ما، بالاده آباد شود و روح تعامل و تفکر و آستانه تحمل ما بالاتر برود.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط سرکار خانم طاهره رضوی (فرزند مرحوم آق نصول) به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« سلام بالاده را بالاده قد یم با دود لوجم و زنان جرده به دوش با خانه های گلی که بوی بالاده امه پیئرجان و مارجان هادیه. التماس دعا آزموده جان »
………………………………………………………………………………..
سادوا: خانم رضوی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم. لوجم و کِلِه و هیمه و … خلاصه زیبایی های بالاده قدیم را می توان حفظ کرد و بالاده ای آبادتر هم ساخت. « بالاده ی کوچه مَمِر و سِرِه ها و … همیشک بوی اَمِه جان پیئرون و مارون ره دِنِه. خادا وشون ره بیآمرزه.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای کاردگر (۱۷ – - – ۰۹۱۱۲۵) به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« با سلام خدمت همه بالادهی های گرامی. انتظار:
۱ – تخریب خانه های مخروبه و احداث راه عمومی قابل تردد خودرو در بین آنها جهت ساخت بنای جدید
۲- گسترش و ایجاد فضای سبز مخصوصاً در منطقه اطراف مسجد تا منبع آب بالای محل و منطقه راه کمربندی سمت کشه
۳- از بین رفتن کدورت های طایفه ای
۴- بهسازی کوچه ها
‎ -‎۵عدم جستجو و دخالت دیگران در زندگی دیگران و پایان لقب گذاری و بیان لقب افراد. با تشکر. به امید آن روز٫ »
………………………………………………………………………………..
سادوا: جناب کاردگر عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم. امیدواریم خودتان را بیشتر معرفی کنید تا شماره شما را در سامانه سادوا هم ثبت کنیم.

سلام. موضوع خیلی مهم و خوبی رو مطرح کردید آقای آزموده عزیز عموی گرامی.
ما همیشه بالاده رو برای خودمون می خواهیم. خونه ای قشنگتر، حیاطی بزرگتر، آب توی لوله های خونه ما جریان داشته باشه. گرد و خاک جلوی خونه مون نباشه، همه به حرفای من گوش بدن، هیچ کی حق نظر نداشته باشه، همیشه خدا چند نفر برای مردم تصمیم بگیرن، مردم فقط در وقت بلا و ضرورت به حساب بیاین، هیچکی هم جوابگو نباشه، اگه یه کسی داره کار می کنه چوب لای چرخش بذاریم و مانعش بشیم یا پشت سرش حرف های بد بزنیم. هر کی برای خودش کدخدایی هست و ….
ما باید سعی کنیم افرادی که وجهه مردمی و کاری دارن رو توی امورات بالاده بکار بگیریم.
از انجمن فرهنگی سادوا می خوام که این افراد رو از زن و مرد دور هم جمع کنه و از شورای اسلامی هم دعوت بشه تا براشون اهدافی رو تعیین کنه و این افراد دلسوز هم کارشون رو برای ساختن بالاده شروع کنن. فقط از اعضای شورا که تازه اول دفعه ایه که شورا شدن و تجربه هم ندارن نمیشه انتظار معجزه داشت.
اگه همه مشارکت کنیم و کار و تلاش برای ساختن بالاده رو شروع کنیم اونوقت بالاده رو برای من، تو و ما میخواهیم.
ممنون از شما آقای آزموده که برای اولین بار (تا جایی که من یادم هست) همه مردم بالاده رو به این نظرخواهی دعوت کردین و یک بار دیگه ثابت کردین که بالاده رو برای همه بالادهی ها می خواهین. خدا نگهدارتون باشه.
………………………………………………………………………………
سادوا: آقا یا خانم چهاردهی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه و ابراز محبت شما سپاسگزاریم. اگر شورای اسلامی نیاز بداند که نخبگان و مدیران و تحصیلکرده های بالاده باید در مکانی برای آشنایی بیشتر و هم اندیشی گرد هم آیند ما هم می توانیم کمک زیادی به آنها در این زمینه کنیم. کارهای اجرایی بالاده با شورای اسلامی می باشد و انجمن فرهنگی سادوا نیز اهداف فرهنگی بالاده را دنبال می کند.
سپاسگزار شما می شویم اگر خود را بیشتر معرفی کنید (تلفن تان را هم برای ما بفرستید).

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای حجت چهاردهی (فرزند مرحوم مصطفی) به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
«سلام ! بالاده را با همان سبک قدیم یعنی دیوار گلی و لمپا سو میخواهیم! شاید محبتها به همین سبک برگردد!»
………………………………………………………………………………
سادوا: آقای چهاردهی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه و ابراز محبت شما سپاسگزاریم. شاید دیگر لمپاسو برنگردد ولی محبت ها را می توان گرمتر و فروزانتر از لمپایو کرد.

کمیل‏ ‏توبه‏ ‏بالادهی گفت

الا بذکر الله تطمئن القلوب/ غیر ممکن وجود ندارد، خواستن توانستن است، بخواهید تا بتوانید، غیر ممکن را ممکن کنید
انجمن ها و گروهای مردم نهاد در روستا می توانند از تاثیرگذارترین عامل برای پیشرفت روستا باشد و نقش موثری در هماهنگی و همکاری دو طرف دارند و در صورت همکاری تنگاتنگ و حمایت از یکدیگر می توانند گام های موثری در رشد فرهنگی روستا بردارند. “کمیته ی فرهنگی و گروه مردمی و گروه جوانان فعال البته زیر نظر شورای اسلامی محل” از جمله این تشکل مردم نهاد هستند که جنس فعالیت هایشان تا حدودی یکی است؛ اما هر یک بنا به اقتضای زمان و بر مبنای قانون و مقررات مشخصی ان شاءالله تشکیل می شوند که نقش تاثیر گذاری بر پیشرفت فرهنگی روستا داشته باشند.
اندیشه ی ما آینده و پیشرفت همه جانبه روستاست.
………………………………………………………………………………..
سادوا: آقا کمیل عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط خانم سیده زهرا رضوی (فرزند زنده یاد سیداحمد، نوه مرحوم میررحیم و مرحوم آقا نصول) به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« سلام و عرض خسته نباشید خدمت آقای آزموده. ما بالاده را با سنت دیرینه اش می خواهیم. جایی ک منازلش نه دری داشت نه پیکری. ولی کلمه ای داشت که در دنیا ی امروز نمیتوان آن را یافت. و آن چیزی نیست جز اعتماد و مهربانی. اگر چه سختی و یا کمبود امکاناتی احساس می شد ولی آرامش بود. »
………………………………………………………………………………..
سادوا: سرکار خانم رضوی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط خانم سیده فاطمه رضوی (فرزند سیداکبر) به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« سلام و عرض خسته نباشید دارم خدمت آقای آزموده . به نظر بنده اول از هر چیز خود مردمان بالاده باید با یکدیگر یکدل و مهربان باشند تا بالاده ای آباد داشته باشیم»
………………………………………………………………………………..
سادوا: سرکار خانم رضوی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

احسان الله شکراللهی گفت

با سلام و عرض ادب. از دیدار این سایت و مطالب ارزنده اش لذت بردم. به یاد شعری از دوست آذری ام آقای دکتر افتادم که از زبان یک روستایی یا علاقمند به روستا خطاب به یک شهرنشین سروده شده است. احساس می کنم بی مناسبت نیست، همزبان با بالادهی های غیرتمند آن را با هم بخوانیم:
ماییم دل پاک و خدای خودمان
قربان محبت و صفای خودمان
در شهر شما نمی شود عاشق شد
باید بروم به روستای خودمان
ارادتمند شما جناب آزموده ی عزیز، و همه علاقمندان به صفای روستا. احسان الله شکراللهی
…………………………………………
سادوا: سلام دوست عزیز جناب آقای شکراللهی. شما و همه مردم خوب طالقان که هم زبانان دیار مازندران کهن هستند را صمیمانه دوست می داریم. به امید دیدار.

امیر چهاردهی بالادهی گفت

با سلام. تا جایی که بنده دیدم و شنیدم توی بالاده هر کس خودش را بزرگ و همه کاره میدونه. تا این بزرگی و همه کارگی مطلق به یک نفر دانا و تحصیل کرده داده نشه، بالاده هیچوقت پیشرفت نخواهد کرد بلکه پسرفت خواهد کرد.
………………………………………………………………………………..
سادوا: جناب چهاردهی عزیز سلام. از ارائه دیدگاه شما سپاسگزاریم.

باسلام خدمت بـــالادهی های عزیز و آقای آزموده
ما بـــالاده را با مراسم و آیین های سنتی قدیمی خود میخواهیم، مراسمی مثل اجرای تعزیه در چشمه سر، کشتی های پهلوانی و سنتی، بازی در زمین فوتبال و …. که به گفته ی مادربزرگ عزیزم همه از هر جایی برای تماشای آن به بـــالاده می آمدند.
ما بـــالاده را میخواهیم با خانه های کاهگلی با نور لمپا و چراغ توری نه با ویلای…
“ما بــــالاده را میخواهیم بدون دنیای ماشینی”
و امیدواریم که اثرات این دنیای ماشینی بیش از این در اکوسیستم بـــالاده دخل و تصرف نکند.
……………………………………………….
سادوا: از اعلام نظر شما سپاسگزاریم

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای علیرضا قاسم پور بالادهی (رئیس محترم هیئت کوهنوردی شهرستان ساری و مدیر گروه کوهنوردی سادوای ساری) به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« سلام بر شما. درود بر همت والا و نیت پاک تان. عشق به آداب و رسوم دیار موجب طرح چنین سوالی می باشد که افکار را به سمت اندیشدن در زمینه ی ارتقاء سطح آگاهی همه ی اقشار خصوصاً نسل جوان سوق خواهد داد.
احترام به بزرگان، تجلیل از شهدا، برگزاری همایش ها و…. جزء مسآئل آمورشی است.»
……………………………………………….
سادوا: از اعلام نظر شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای شکرالله آخوندی به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« با سلام و خسته نباشید به شما عزیزان. از اینکه به یاد بالاده هستید تشکر می کنیم.
۱٫ تفرقه ای بین طایفه ها نباشد.
۲ . نظرات پیر و جوان منطقی باشد.
۳ . زمانى روستایی آباد داریم که همفکر و هم صدا باشیم.
۴ . از آقایان مهندسین، جوانان متفکر و روشنفکران بیشتر استفاده شود.
پیروز سر بلند باشید.
……………………………………………….
سادوا: از اعلام نظر شما سپاسگزاریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط سرکار خانم مرضیه اسکندری به سامانه پیامک سادوا ارسال شده است:
« همه دوست دارند وطن شان آباد و سرفراز باشد. بالاده هر چندکم و کاستی هایی دارد ولی باید هر چه زودتر در جهت آبادانی بیشتر تلاش کنند، به امید موفقیتشان.»
……………………………………………….
سادوا: از اعلام نظر شما سپاسگزاریم.