نقشه ی توسعه بارگاه امام زاده میرافضل روستای تیله بن/ طرح اولیه توسعه بارگاه امام زاده میرافضل روستای تیله بن حدود دوسال پیش شروع شد  که گلنک زنی توسعه حریم بارگاه امام زاده میر افضل نیز در دومین یادواره بزرگداشت امام زاده میرافضل تیله بن  و در حین اجرای بیست و هشتمین مراسم  یادواره شهدای منطقه دوسرشمار که در فضای اطراف امامزاده برگزار شده بود توسط مسئولان استانی، مدیریت حج و اداره اوقاف استان مازندران و تنی چند از شخصیت های استانی و محلی بر زمین زده شد و در این مدت با طراحی و ارائه نقشه های گوناگون توسط مهندسان و معماران  و برگزاری چندین نشست توسط اهالی تیله بن و هیأت امنای امام زاده  که با حضور مهندسان و مشاوران اداره اوقاف برگزار گردید، سرانجام نقشه زیر نهایی شده است. شایسته می باشد که از تک تک اهالی و اعضای هیات امنای امام زاده و مهندسان محترم تشکر ویژه گردد. ضمنا ًدر اطلاع رسانی های بعدی نماهایی از طرح و نقشه  به رویت عموم همولایتی ها خواهد رسید  و از نظرات سازنده  و علمی و منطقی صاحب نظران بهره مند خواهیم شد.

نمای فعلی امامزاده میرافضل که روکش فلزی بر روی گنبد قدیمی کلاه درویشی ( با مصالح آجر و گچ ) کشیده شده تا از تخریب بیشتر آن جلوگیری گردد.

برای دیدن پلان ها در مقیاس بزرگتر، لطفاً روی آنها کلیلک کنید.

پلان طبقه هم کف

پلان طبقه اول

نمای جنوبی

نمای شرقی

مقطع A -A

مقطع B -B

نقل از وبلاگ آفتاب تیله بن و با سپاس از آقایان سیدعقیل ساداتی تیله بنی و علی نظری (پایین دهی) که این پلان ها را برای سایت سادوا ارسال کرده اند.

………………………………………………………………………………………………

سادوا: ضمن خسته نباشید به اهالی محترم تیله بن و هیأت امنای امامزاده، از همه معماران  و مهندسان عمران منطقه دوسرشمار و صاحب نظران به ویژه در زمینه میراث فرهنگی تقاضا داریم نظر خود را پیرامون این طرح و نقشه اعلام نمایند تا این نظرات به اعضای هیأت امنای امامزاده منتقل گردد.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
عین اله عالیشاهی گفت

با سلام
بنده نقطه نظراتم را برای وبلاگ تیله بن ارسال کردم و از آنجایی که موضوع بصورت تخصصی به جامعه مهندسین عمران و معماری منطقه دوسرشمار مربوط می شود به جهت احساس تکلیف یک بار دیگر برای سایت سادوا نیز ارسال می کنم:
ظاهراً آنطوری که از اطلاع رسانی وبلاگ تیله بن استنباط می شود اجماع مهندسین اداره اوقاف روی نقشه های فوق ایجاد شده و نقشه ها نهایی شده است که اگر چنین است دیگر اعلام نقطه نظر بلا استفاده می شود. البته امیدوار هستم اینگونه نباشد. فعلاً با توجه به چند نقشه پلان و نما به لحاظ معماری (البته صاحب نظران اصلی در این بخش دوستان معماری هستند) پیشنهادهایی به شرح ذیل دارم:
۱ . چون ساختمان امام زاده در منطقه ای برف گیر ساخته می شود بهتر است حداقل شیب شیروانی با شیب ۲۰ درصد رعایت شود که در نقشه ها حدود ۱۶ درصد مشاهده شده است با عنایت به اینکه سطح برفگیر ساختمان نیز زیاد است.
۲ . با توجه به جهت وزش باد و بوران (غربی به شرقی و بالعکس) بهتر است درب های ساختمان در اضلاع شمالی و جنوبی واقع شود و از سمت شرقی بدلیل ارزش نور شرقی (بهترین نور) در نمای معماری بیشترین امکان استفاده از نور مهیا شود و در قسمت غربی چون یکی از نماهای اصلی محسوب می شود کار معماری خوب اما با حداقل نورگیری صورت گیرد (با توجه به اینکه اضلاع غربی در معرض بیشترین اصابت بوران و برف و بارن است در ضمن به لحاظ ارزش نور ضعیف ترین است).
۳- پیشنهاد می شود آبدارخانه نیز به قسمت ضلع شمال شرقی منتقل شود تا از بارگاه فاصله بیشتری داشته باشد.
۴-البته نکته ای که مهندسین و معماران طرح در انتخاب ورودی احتمالاً مد نظر داشتند اینکه بارگاه امام زاده در موقعیت تقارن قرار گیرد و چون امکان گسترش ساختمان به سمت غرب وجود نداشته ناچاراً با توجه به اولویت حفظ تقارن به سمت شرق گسترش داده و مجبور به انتخاب ورودیها در شرق و غرب شدند ولی فکر میکنم با تمهیداتی به لحاظ معماری می توان این مشکل را حل کرد تا به لحاظ سرویس دهی در دراز مدت مشکل و پشیمانی به همراه نداشته باشد.
۵ . به نظرم اگر بخواهیم نماها را اولویت بندی کنیم و بر اساس اولویت نمایی متناسب با ارزش سمت نگاه برای امام زاده داشته باشیم این اولویتها به ترتیب ذیل خواهد بود:
۱ . سمت جنوبی (بدلیل واقع بودن حیاط و جاده های ارتباطی منطقه)
۲ . سمت شرق (بدلیل ضرورت نورگیری)
۳ . سمت شمال (بدلیل ضرورت نورگیری )
۴ . سمت غرب (بدلیل اشرافیت ساختمان بر جاده)
که دوستان و همکاران معماری باید به این اولویتها در نماسازی امام زاده توجه دقیق داشته باشند.
۵ . با توجه به زلزله خیز بودن منطقه که جزو مناطق با میزان ریسک بالا محسوب می شود نیاز است پس از نهایی شدن کلیات نقشه های معماری، مهندسین عمران (محاسب) در خصوص انطباق نقشه های معماری با محاسبات مهندسین محاسب مطمئن شوند و نیز با توجه به میزان اهمیت ساختمان ضرایب اطمینان لازم را در محاسبات لحاظ نمایند که در منطقه ما زلزله در اولویت اول و برف در اولویت دوم است.
با احترام. عالیشاهی
……………………………………………….
سادوا: سلام جناب مهنس عالیشاهی عزیز٫ یقیناً مواردی که از دیدگاه تخصصی بدانها اشاره فرموده اید، می تواند (و می بایست) مورد توجه هیت امنای امامزاده و اداره اوقاف قرار گیرد. سپاساز یادداشت شما.

ساداتی تیله بنی گفت

جناب آقای آزموده و مهندس عالیشاه سلام. از اطلاع رسانی و حسن نظر شما در مورد نقشه امام زاده میرافضل کمال تشکر رادارم . آقای عالیشاه از بذل توجه جنابعالی خصوصا تشکر دارم و هیچ گونه نظری از جنابعالی به وبلاگ تیله بن نرسیده است و عینا نظر جنابعالی را به مهندس این طرح ارسال خواهم کرد. باز هم متشکرم