شما هم عضو شورای اسلامی بالاده شوید / عین اله آزموده / این روزها تب و تاب ثبت نام برای نامزدی شورای اسلامی شهر و روستا همه جا را فرا گرفته و هر کس که احساس کند می تواند به شهر و روستای خود خدمتی کند، خود را آماده نامزدی کرده است. در این میان روستای بالاده نیز می تواند با انتخاب سه عضو شورای اسلامی از این فرصت استفاده کند. شورای اسلامی فعلی بالاده در طول ۴ سال گذشته نهایت تلاش خود را کرده تا از مشکلات بالاده کاسته شود و ضمن اینکه در جاهای زیادی توفیق داشته اند در بعضی از جاها نیز نتوانستند بیش از آنچه بوده به وظیفه خود عمل کنند که دلایل متعددی نیز برای این عدم موفقیت می توان برشمرد که در این مقاله جای آن نیست.

روستای بالاده دارای وضعیت و ویژه گی های بخصوصی می باشد که کاندیداهای این دوره باید به این وضعیت توجه و اشراف کامل داشته باشند. این ویژگی ها به صورت خلاصه به شرح زیر است:

۱٫ دوری از مرکز بخش چهاردانگه و شهر ساری و به فراموشی سپرده شدن از سوی دولت. ( هر چند در ۳ سال اخیر و با حضور جناب آقای امینی در بخشداری چهاردانگه، ایشان توجه ویژه ای به بالاده و منطقه دوسرشمار دارند که واقعاً جای سپاسگزاری دارد).

۲٫ توسعه نیافتگی و یا بهتر بگوییم عقب ماندگی همه جانبه سال هاست مردم بالاده را رنج می دهد. در این روستا هیچ نهاد و اداره دولتی جز یک باب مدرسه وجود ندارد تا بتواند کارهای مردم را انجام بدهد و مردم حتی برای تزریق یک آمپول ساده و یا پرداخت قبض برق باید ده ها کیلومتر راه طی کنند.

۳٫ وضعیت جاده علی رغم پیگیری های سه ساله مردم و شوراهای اسلامی روستاهای منطقه دوسرشمار هم چنان نامساعد و بلاتکلیف است.

۴٫ مشکلاتی مثل نداشتن دهیاری، نداشتن ردیف ثابت بودجه، توزیع نامناسب آب و فرسوده بودن شبکه، وضعیت جاده، ساخت و سازها، بهداشت محیط و زباله، وضعیت کوچه ها و حریم خیابان ها، نداشتن درمانگاه، وضعیت زمین های کشاورزی و عرصه های طبیعی و مرتع و …. در حال حاضر در بالاده وجود دارد.

۵٫ بیشتر از ۹۰ درصد جمعیت بالاده به شهرها و روستاهای دشت مازندران مهاجرت کرده اند.

۶٫ بخاطر مشکلات فراوان موجود، سطح توقع مردم متناسب با شرح وظایف و امکانات شورا نیست.

۷٫ بعضی از مشکلات بالاده با دیگر روستاهای دوسرشمار و … مشترک است و اعضای شوراهای اسلامی همه این روستاها باید برای پیگری امور با یکدیگر تعامل و مشارکت داشته باشند. و …..

شاید شما هم با من هم عقیده باشید که « مشکلات بالاده با کمک مالی دولت و به دست  فرزندان بالاده حل خواهد شد » و با توجه به موارد بالا و دیگر مواردی که اکنون نیاز به گفتنش نیست، وجود یک شورای اسلامی قوی، مدیر و مدبر، دلسوز و پیگیر شدیداً احساس می شود و دیگر « کوچکترین مشکل، بزرگترین مشکل ما نخواهد بود ».
از این روی از همه بالادهی های عزیز (خانم و آقا) به ویژه افراد تحصیلکرده که توانایی خدمتگزاری به مردم بالاده و آبادانی زادگاه آباء و اجدادی خود که روزگاری نه چندان دور دارای آوازه ای بلند درمازندران بود، را دارا هستند تقاضا می شود خود را نامزد عضویت در شورای اسلامی بالاده نمایند و امیدواریم همه ما در کنار شورای اسلامی قدم هایی ماندگار و تاثیرگذار برای بالاده برداریم.

عضویت در شورای اسلامی بالاده:

عضویت در شورای اسلامی روستای دور افتاده ای چون بالاده در طول سه دوره گذشته همواره با حرف و حدیث و مشکلاتی برخوردار بوده و خواهد بود و لازم است کسانی که قصد نامزدی دارند پیشاپیش با این مشکلات آشنا شوند. بخشی از این مشکلات در همه روستاهای کشور وجود دارد اما بخشی دیگر منحصر به بالاده می باشد.

با مطالعه و بررسی عملکرد و تجربه شوراهای قبلی و با توجه به اینکه اعضای فعلی شورای اسلامی بالاده قصد نامزدی در این دوره را ندارند، در ترکیب اعضای آینده شورای اسلامی بالاده با چند احتمال روبرو هستیم و هر کدام از این ترکیب ها دارای ویژگی هایی می باشد:

الف. « هر سه عضو بومی باشند »: در این ترکیب برای پیگیری امور بالاده در ادارات دولتی ساری دچار مشکل خواهیم بود. زیرا روند طولانی پیگیری کارها در ادارات دولتی خود نیازمند حضور مستمر یک نفر با روابط عمومی قوی در ادارات دولتی است.

ب. « هر سه عضو مهاجر باشند »: در این ترکیب نه تنها نمی توان امیدی به حل مشکلات بالاده داشت بلکه بر مشکلات بالاده نیز افزوده خواهد گشت. وقتی هر سه عضو شورای اسلامی بالاده صدها کیلومتر دورتر ساکن باشند عملاً نمی توانند کارهای بالاده را در محل مدیریت نمایند و رفت و آمدهای طولانی و مداوم پس از مدت زمان اندکی آنها را خسته و فرسوده خواهد کرد. به عنوان مثال اگر لوله آب در ارتفاعات چهارنو بشکند (که چنین چیزی سابقه دارد) و هر سه عضو شورا نیز در دشت مازندران حضور داشته باشند، چگونه می توان این مشکل را برطرف کرد؟ و یا وقتی مامور دولتی به بالاده رفت، بدون حضور شورا چه باید بکند؟ هم چنین به این مشکلات، مشکل ارتباط مردم با شورا برای انجام کارهایی مثل سند خانه ها، تاییدیه گرفتن و … را اضافه کنید. این ترکیب عملاً به ضرر بالاده و بالادهی خواهد بود.

پ. «یک یا دو نفر بومی و یا مهاجر باشند»: اگر از بین اعضای سه نفره شورا، یک یا دو عضو بومی و حضوری مستمر در روستا داشته باشند، می توانند مشکلات بالاده و مردم را به موقع و از نزدیک بررسی و برطرف کنند. هر گاه مامور دولتی به بالاده وارد شود، می تواند با حضور حتی یک عضو شورا نسبت به پیگیری امور بالاده اقدام نماید. در فصل زمستان که راه های ارتباطی بسته می شود، اعضای بومی شورا نسبت به پیگیری امور زودتر و بهتر اقدام خواهند نمود. هم چنین یک یا دو عضو غیر بومی و ساکن دشت مازندران، می توانند در ادارات ساری پیگیر امور بالاده باشند.

با توجه به این ترکیب های احتمالی می توان انتظار داشت که افراد علاقمند با آگاهی کامل نسبت به نامزد شدن اقدام کنند. کسی که پیشاپیش مشکلاتِ مسئولیت خود را بداند، بهتر می تواند با آنها کنار آمده و به مردم خدمت کند.
یادآوری این موضوع بسیار مهم است که بدانیم در طول سال های گذشته نسبت به اعضای فعلی و قبلی شورای اسلامی بالاده کم لطفی های زیادی از سوی افراد ناآگاه و یا مغرض صورت گرفته است. نمی گویم که شوراهای گذشته ضعفی نداشته اند بلکه بر این موضوع تاکید دارم که برای قضاوت شورای اسلامی بالاده، ابتدا باید به شرایط ویژه و منحصر بفرد بالاده توجه کنیم. بالاده مثل روستاهای یکه توت و للـه مرز بهشهر و یا روستای سمسکنده ساری نیست که زیرساخت های آماده و جمعیت ثابتی را تحویل شورا بدهند و شورا برای تکمیل و ادامه کار فعالیت کند. بالاده با همه جای دیگر فرق دارد. وقتی بالاده را با یکه توت و للـه مرز و سمسکنده مقایسه نکنیم پس شورای آن را نیز نباید با شوراهای آن روستاها مقایسه و نقد کنیم.
اعضای فعلی شورای اسلامی بالاده با کوله باری از تجربه، این بار بنا به دلایل گوناگون قصد نامزدی ندارند و میدان برای حضور نیروهای دلسوزتر و کارآمدتر و یا منتقدین به عملکرد شوراهای قبلی باز است.
در اینجا بر خود وظیفه می دانم از زحمات اعضای شورای اسلامی بالاده جناب آقایان علی کاردگر و حسن اسماعیلی (که با مشکلات فراوان و بیماری مسئولیت قبول کرده اند) و  محمد آتنی مفرد (با داشتن شغل شریف معلمی و گرفتاری های خاص این شغل در منطقه دور افتاده ای چون بالاده) صمیمانه سپاسگزاری نموده و برایشان آرزوی تندرستی و موفقیت در زندگی را دارم.

سایت سادوای بالاده آمادگی دارد تا نسبت به معرفی همه نامزدها برای انتشار عکس، سوابق کاری، دیدگاه ها و نظرات، مصاحبه، ارسال پیامک به ۴۰۰ نفر از بالادهی ها، و … اقدام نماید. از کسانی که نامزد عضویت در شورای اسلامی بالاده می شوند درخواست داریم برای هماهنگی  و چگونگی تبلیغات با ما تماس بگیرند. ( تلفن: ۰۹۱۲۱۳۲۰۲۲۶ آقای آزموده )

مطلب مرتبط: زمان و نحوه ثبت‌نام از داوطلبان شرکت در چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی روستا

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۶ فروردین ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

درود بر شما جناب آزموده
اشراف شما بر همه امور ستودنی و قابل تقدیر است
هم پیگیر هستید، هم از نظر ترکیب، که من هم مورد سوم (یک یا دو بومی و مهاجر ) را قبول دارم. پیش آگاهی دادید و هم معرفی نامزدها در سایت.
امیدوارم موفق باشی