همایش های فرهنگی در منطقه دوسرشمار و اقبال عمومی/ عین اله آزموده/ در طی سال های اخیر، توجه به موضوعات و مسائل فرهنگی در منطقه دوسرشمار و به ویژه روستای بالاده رنگ و بویی تازه و سمت و سویی نوین یافته است. حقیقت مطلب این است که تا قبل از تاسیس انجمن فرهنگی سادوای بالاده در سال ۱۳۸۶، عمده فعالیت های فرهنگی به خصوص در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ به ورزش فوتبال و برگزاری یادواره شهدا و کوهنوردی های غیر سازمان یافته اطلاق می شد. اما با تاسیس انجمن های فرهنگی سادوای بالاده، تلسی قلعه و آفتاب تیله بن و راه اندازی سایت های بومی در هر روستای منطقه دوسرشمار (روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه و واوسر بخش چهاردانگه ساری)، نگاه ها به سوی دیگر موضوعات فرهنگی نیز سوق پیدا کرد، فعالیت های کوهنوردی به صورت رسمی و نیمه حرفه ای و با برنامه ریزی انجام می شود، همایش های فرهنگی با موضوعاتی متنوع و جدید اجرا می شود، عکس های زیادی به همراه مقالات فرهنگی در سایت ها منتشر می شود و …. هر چند لزوم تاسیس انجمن فرهنگی در روستاهای پایین ده، میرافضل و واوسرنو شدیداً احساس می شود. در این مقاله کوتاه، نگاهی گذرا به همایش های اجرا شده در سال های اخیر و پیامدهای مثبت آنها خواهم داشت:

۱ . همایش « نکوداشت آقای محمد آتنی مفرد آموزگار دبستان بالاده » / ساعت ۶ عصر هفتم مرداد ۱۳۸۸: این همایش با هدف توجه افکار عمومی به شرایط سخت تحصیل فرزندان منطقه و مشکلات آموزشی و  … آموزگار دبستان بالاده و به عنوان اولین همایش فرهنگی که با همکاری انجمن های فرهنگی سادوای بالاده و تلسی قلعه برگزار شد، از استقبال بسیار خوب اهالی منطقه دوسرشمار روبرو شد. حیاط دبستان که فرزندان منطقه در آن تحصیل می کنند به عنوان مکان اجرای همایش در نظر گرفته شد. (لینک گزارش برگزاری همایش)

پیامدهای مثبت این همایش:

الف. حضور مسئولان آموزش و پرورش بخش چهاردانگه و ساری در این مراسم و آشنایی نزدیک آنها با دانش آموزان و مشکلات دبستان.

ب. همگرایی مردم بالاده و منطقه دوسرشمار در تجلیل از زحمتکشان فرهنگی و آموزشی که بیش از دو دهه با تمام مشکلات، هنوز چراغ دبستان با حضور آنها روشن نگه داشته شده است.

پ. جلوگیری از تعطیلی دبستان بالاده بخاطر کمبود شاگرد در سال ۱۳۹۱٫

ت. ارتباط مستقیم و مستمر فرهنگیان بالاده با مسئولان آموزش و پرورش چهاردانگه و همفکری و مشورت در مواقع لزوم و حضور مسئولانه آنها به صورت دوره ای در دبستان بالاده.

ث. توجه افکار عمومی در تشویق دانش آموزان دبستان با اهدای لوازم کمک آموزشی و کتاب، دریافت همه ساله کتاب های کمک آموزشی از موسسه گاج تهران، خرید بیش از یک میلیون تومان هدایای تشویقی توسط یکی از نیکوکاران منطقه و … .

ج. درج عکس و گزارشات گوناگون از دبستان بالاده و به مناسبت های مختلف در سایت سادوا و دیگر سایت های منطقه.

چ. همکاری صمیمی و دوستانه بین اهالی دو روستای بالاده و قلعه در قالب تشکل های انجمن های فرهنگی پیرامون موضوعات مشترک فرهنگی و بومی.

ح. پختن آش محلی « دُو پَتی آش » توسط بانوان و تغییر آگاهانه در نحوه پذیرایی مراسم رسمی با خوراکی های بومی و پرهیز از آلودگی محیط زیست در استفاده نکردن از ظروف یکبار و همچنین حضور گرم و مشارکت داوطلبانه زنان بومی و غیر بومی در تهیه آش که موضوع پختن آش و همکاری خودجوش مردمی خود نیاز به نوشتن مقاله ای جداگانه دارد. و …

۲ . همایش « شب شعر شاهدژ » در بالاده / ساعت هفت عصر ششم مرداد ۱۳۸۹: اولین مراسم شب شعر منطقه که به همت انجمن فرهنگی سادوای بالاده و انجمن فرهنگی تلسی قلعه تدارک دیده شده بود، ابتدا قرار بوده در حیاط دبستان بالاده برگزار شود که متاسفانه با سوء تفاهماتی که برای بعضی از افراد بوجود آمده بود و مانع از برگزاری آن در دبستان شدند، در تکیه بالاده برگزار شد. این همایش نیز از استقبال بسیار خوب اهالی منطقه دوسرشمار برخوردار گردید. (لینک گزارش برگزاری همایش)

پیامدهای مثبت این همایش:

الف. فرصتی برابر برای شعرای بومی و گمنام منطقه در نشان دادن خلاقیت های ادبی شان.

ب. آشنایی مردم با شعرای بومی سرا و نیز آشنایی شاعران با سبک شعری یکدیگر.

پ. حضور فعال بانوان فرهنگی در این همایش و قرائت اشعارشان. چیزی که تاکنون سابقه نداشته بانوان در مراسم رسمی و فرهنگی در منطقه دوسرشمار مجال حضور یابند.

ت. همکاری صمیمی و دوستانه بین اهالی دو روستای بالاده و قلعه در قالب تشکل های انجمن های فرهنگی پیرامون موضوعات مشترک فرهنگی و بومی.

ث. درج گزارش این همایش در سایت های منطقه دوسرشمار .

ج. پختن آش محلی « دُو پَتی آش » برای پذیرایی.

۳ . هماش «‌در سایه سار چنار قلعه » / ساعت ۱۰ صبح روز ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۱ در روستای قلعه: این همایش نیز به همت انجمن های فرهنگی سادوای بالاده و تلسی قلعه تدارک دیده شده و در دو مکان مجزا برگزار شد. نیمی از مراسم و پذیرایی در حسینیه روستای قلعه و نیمی دیگر در پای چنار کهنسال قلعه برگزار شد. این مراسم به ویژه از سوی اهالی قلعه شدیداً مورد توجه و استقبال قرار گرفت. حضور جمعیت بقدری زیاد بود که در پای درخت چنار جایی برای ایستادن هم نبوده است. (لینک گزارش برگزاری همایش)

پیامدهای مثبت این همایش:

الف. بکارگیری تجربه های حضور و همکاری انجمن فرهنگی تلسی در اجرای دو همایش قبلی و اعتماد به نفس کامل آنها در برگزاری مراسمی بزرگ و شایسته.

ب. همگرایی و حضور مردم از همه روستاهای منطقه دوسرشمار ( حتی روستای واوسرنو) در این همایش.

پ. اجرای مراسم توسط یک بانوی فرهیخته پایین دهی که الحق بسیار مسلط و عالی این مراسم را اجرا کردند. چنین بانوان هنرمندی در روستاهای ما وجود دارند اما متاسفانه هیچگاه فرصتی برای همکاری آنها فراهم نشده است.

ت. فرصت یافتن بزرگان منطقه و چهره های ناشناخته بومی در بیان نظرات و خواندن اشعار خود.

ث. بیان خاطرات قدیمی با موضوع چنار برای آگاهی و ارتباط بیشتر جوانان با گذشته فرهنگی خود.

ج. حضور جناب مهندس فغانی مدیر محترم اداره محیط زیست شهرستان ساری در این همایش و سخنرانی ایشان.

چ. لزوم توجه افکار عمومی به اهمیت و حفظ چنار قلعه و احترام به محیط زیست طبیعی منطقه.

ح. ارائه مقاله ای علمی برای چنار قلعه چاپ آن در قالب بروشور.

خ. پختن آش محلی « دُو پَتی آش » برای پذیرایی. و …

۴ . همایش « نکوداشت بزرگان بالاده » / ۱۰ صبح ۱۴ تیر ۱۳۹۲: این همایش که با همت اهالی بالاده و با مدیریت انجمن فرهنگی سادوا و در دبستان بالاده برگزار شد یکی از بیاد ماندنی ترین همایش های تاریخ بالاده خواهد بود. تکریم بزرگان و پیشکسوتان بالاده در این همایش یادآوری شد و برای نخستین بار چهره بسیاری از بزرگان بالاده در قالب بنری بزرگ به نمایش گذاشته شد. (لینک گزارش برگزاری همایش)

پیامدهای مثبت این همایش:

الف. همکاری بسیار خوب اهالی در برگزاری این مراسم که نشان از اقبال مردم به همگرایی بیشتر پیرامون موضوعات بالاده در آینده می باشد.

ب. جمع آوری بیش از نیمی از عکس بزرگان بالاده با همکاری خوب جوانان.

پ. توجه دادن به جوانان در تکریم و احترام به بزرگان بالاده.

ت. حضور حداکثری مردم در فضای باز و زیر آفتاب شدید نیم روزی.

ث. همکاری بسیار عالی خانواده های گرامی شهدای بالاده در فراهم نمودن این مراسم و نیز اجرای آن.

ج. همکاری و همگرایی بین نهادهای فرهنگی و مدنی بالاده. (انجمن فرهنگی، بسیج،‌شورای اسلامی و ستاد یادواره شهدا)

چ. تقدیر از خانواده های دَویگار یا بومی و لزوم توجه بیشتر به این خانواده ها که با حضور دائمی خود باعث حفظ امنیت و هویت فرهنگی بالاده شده اند.

ح. حضور جوانان هنرمند بالادهی در رشته تئاتر که برای نخستین بار با اجرای تئاتری در بالاده رنگ و بویی تازه به مراسم داده بودند.

خ. ارائه مقاله ای در تکریم بزرگان توسط خانم مهندس نرگس کاردگر . (مقاله اصالت و بالندگی فرهنگ در بالاده)

خ. پختن آش محلی « دُو پَتی آش » برای پذیرایی. و …

برگزاری این همایش ها نشان از علاقه بسیار زیاد مردم به موضوعات فرهنگی بومی بوده و خلایی که سال ها در عرصه فرهنگی این منطقه مشاهده می شد، اندک اندک در حال از بین رفتن است. این همایش ها یک بار دیگر ثابت کرد اگر هدف متعالی باشد در دور افتاده ترین نقاط و با کمترین امکانات و کمترین هزینه هم می توان مراسمی را برگزار کرد که اگر بخواهیم در شهر برگزار کنیم مستلزم ماه ها برنامه ریزی و هزینه هنگفتی خواهد بود.

اقبال عمومی از پیر و جوان و از مرد و زن و از همه روستاهای دوسرشمار بیانگر این موضوع هست که منطقه ما نیازمند برگزاری چنین همایش های فرهنگی که ریشه در هویت بومی ما دارد، بوده و روز به روز بر دامنه اشتیاق و همسویی مردم با انجمن های فرهنگی افزوده می شود و متولیان امور فرهنگی باید به این مهم توجه کنند که « فرهنگ بومی منطقه دوسرشمار توسط مردم با فرهنگ آن دیار حفظ خواهد شد و با آماده نمودن شرایط ظهور خلاقیت ها و ایجاد فرصت برای حضور جوانان می توان بر دامنه مشارکت مردمی و گسترش فرهنگ سالم بومی کمک نمود». از خوانندگان گرامی درخواست می شود همچون همیشه با دیدگاه های خود ما را در پیگری امور فرهنگی بالاده و منطقه دوسرشمار یاری نمایند.

با احترام. عین اله آزموده/ مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۵ مرداد ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
کمیل توبه بالادهی گفت

با سلام / از همه ی کسانی که باعث وحدت و یکدلی مردم منطقه می شوند و از هر گونه کدورت پرهیز میکنند ، تشکر میکنم .

سلامی بر مدیر توانای سایت سادوا راستی همایش پیاده روی، فکر می کنم که از سوی پایگاه بالاده که بخاطر نیمه شعبان پارسال بوده یادتون رفته بگوید و از تمامی روستاها هم در این همایش بودند یادم میاد.
………………………………………………….
سادوا: با سلام. همایش پیاده روی چون از طرف انجمن فرهنگی سادوا نبوده ذکر نگردید. از یادآوری شما سپاسگزاریم.

سلام بر سادوانشینان. ایکاش این مراسم نکوداشت بزرگان هر ساله برگزار بشه تا خیلی ها بفمند و یاد بگیرن که همه مردم را به دور از طایفه و باند و جناح باید بزرگ شمرد نه اینکه یه عده ای خاص دنبال حیدری و نعمتی کردن مردم باشن.