چهره مردم بالاده / بخش هشتم – دیدن عکس مردم زادگاه مان بالاده که به نوعی همه با هم پیوندهای مشترک سببی و نسبی داریم، یادآور خاطرات گذشته است که با دیدن این عکس ها یک بار دیگر برای ما زنده می شود. از نام هایی که اکنون فقط عکس آنها را می بینیم، چیزهایی از دیگران شنیده ایم و شاید همواره به خود می گوییم که ای کاش عکس فلانی که سال هاست از این دیارخاکی رخت بربسته و یا فلانی که سال هاست در دیاری دور ساکن شده و از دیدنش محروم مانده ایم، را می دیدم. یا شاید با دیدن همین چهرها به خود بگوییم که گذشت روزگار شکل و شمایل بعضی از افراد را چقدر تغییر داده است و از این گونه افکار و یادآوری ها دائماً در ذهن ما تداعی می شوند.

یکی از دلایل انتشار عکس های چهره مردم بالاده یادآوری همین موضوعات است که سایت سادوا هر هفته ۱۰ قطعه عکس را منتشر می کند و به مرور تعداد بیشتری عکس را منتشر خواهد کرد و انتشار این مجموعه از عکس ها، تا زمان برگزاری همایش « نکوداشت بزرگان بالاده » در تابستان ۱۳۹۲ که در بالاده برگزار خواهد شد، ادامه خواهد داشت و از مردم محترم بالاده و جوانان عزیز درخواست می کنیم که بخاطر گستردگی محل سکونت اهالی این روستا و نداشتن نشانی همه آنها، عکس پدران و مادران، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، خود و بستگان و نزدیکان و سایر اهالی « به ویژه از خاندان توبه که تعدادی کم از آنها عکس داریم » را برای ما ارسال کنند. از دوستان گرامی آقایان عبدالعلی پناهی و حافظ محمدی و هم چنین سرکار خانم سکینه دهبندی  (فرزند علی) که تعدادی از عکس های این مجموعه را در اختیار ما قرار داده اند، صمیمانه سپاسگزاریم.

برای اطلاع از ویژگی عکس ها و نحوه ارسال بر روی لینک « فراخوان ارسال عکس مردم بالاده » کلیک کنید.

سخن سادوا:« خاطرات همواره به دنبال بهانه برای تازه شدن هستند و چه خوب است که از خود خاطره ای نیکو بر جای بگذاریم ».

………………………………………………………………………………..

عکس های رنگی از عین اله آزموده و استفاده از عکس ها با ذکر نام عکاس و لینک سایت سادوا آزاد است.

آقای علیرضا قاسم پور ( توبه) فرزند حاج علی – ساکن ساری – معلم ورزش مدارس ساری – رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان ساری و مدیر گروه کوهنوردی سادوای ساری (عکس: ۱۴ خرداد ۱۳۹۰ ارتفاعات چهارنو)

آقای محبوب توبه فرزند کریم و نوه ملا محمدمهدی معروف به مِلامحمدی – متولد ۱۳۴۶ – کارشناس ادبیات فارسی و دبیر آموزش و پرورش شهرستان بهشهر – از شاعران بالاده – ساکن بهشهر (عکس: مرداد ۱۳۸۶ بالاده ) تمنای وصال غزلی زیبا از آقای محبوب توبه ( لینک )

زنده یاد کربلایی رحمان نصرتی (چهاردهی) فرزند مرحوم مشهدی قربان و مرحومه سکینه چهاردهی- متولد ۱۲۸۷ و متوفی در سال ۱۳۶۹ – محل سکونت و دفن: روستای شهیدآباد (تروجن ) بهشهر (عکس: ارسالی از سوی آقای حافظ محمدی نوه ایشان)

زنده یاد محمد نصرتی (چهاردهی) فرزند مرحوم کربلایی رحمان و زهرا چهاردهی – متولد ۳/۱۱/۱۳۴۴ و متوفی در تاریخ  ۱/۴/۱۳۷۷ – محل سکونت و دفن: روستای شهیدآباد (تروجن ) بهشهر – دارای یک پسر که اکنون ۱۸ ساله شده است. زنده یاد محمد نصرتی از رزمندگان جنگ تحمیلی و دارای ۲۵% جانبازی بوده و طبق گفته پزشکان در اثر حمله قلبی که ترکشی موجب آن شده از بین ما رفت. به راستی که او را باید شهید گمنامی نامید که از این کشور و انقلاب اسلامی دفاع کرد و در سن ۳۳ سالگی و با تحمل سال ها درد و رنج مصدومیت جنگی، مظلومانه به سوی معبودش رفت. یادش همواره زنده و روحش با همسنگران شهیدش همنشین باد. (عکس: ارسالی از سوی آقای حافظ محمدی خواهرزاده آن مرحوم و نوه کربلایی رحمان نصرتی)

شهید اسماعیل پناهی

زنده یاد کربلایی رحمان پناهی ( دهبندی ) فرزند مرحوم یزدان – پدر بزرگوار شهید اسماعیل پناهی – متولد …. متوفی ۹/۷/۱۳۹۰ محل سکونت: روستای للـه مرز بهشهر – محل دفن: روستای حسین آباد بهشهر

زنده یاد سیدمصطفی رضی فرزند مرحوم … متولد …. متوفی ….. – ساکن روستای یکه توت بهشهر  ( و پدر آقای میرطاهر رضی) – محل دفن …. (عکس: ارسالی از سوی آقای عبدالعلی پناهی فرزند مرحوم محمد)

آقای سیدحسن ساداتی فرزند مرحوم کربلایی سیدحسین متولد …. ساکن بالاده – پدر آزاده سرافراز سیدمهدی ساداتی

زنده یاد ابراهیم کاردگر فرزند مرحوم کربلایی خلیل و مرحومه سیده بانو ساداتی – متولد … متوفی …. محل سکونت و دفن: محله زیروان بهشهر (عکس: ارسالی از سوی همسرش خانم سکینه دهبندی)

آقای محمد کاردگر – فرزند مرحوم حسن و مرحومه هاجر ( که در نودیجه کردکو دفن هستند) – متولد ۱۳۱۶ ساکن محله زیروان بهشهر

…………………………………………………………………………………………

برای آنانی که روی در نقاب خاک کشیده اند آمرزش و برای آنانی که از نعمت وجودشان برخوردار هستیم تندرستی آرزو داریم.

ما منتظر ارسال اطلاعات تکمیلی در باره عکس های این مجموعه هستیم تا این گنجینه هر روز پربارتر گردد.

لینک های مرتبط ……………………………………………………………………………….

چهره مردم بالاده / بخش نخست

چهره مردم بالاده / بخش دوم

چهره مردم بالاده / بخش سوم

چهره مردم بالاده / بخش چهارم

چهره مردم بالاده / بخش پنجم

چهره مردم بالاده / بخش ششم

چهره مردم بالاده / بخش هفتم

فراخوان برگزاری همایش نکوداشت بزرگان بالاده

فراخوان ارسال عکس مردم بالاده

نشست انجمن فرهنگی سادوای بالاده پیرامون همایش نکوداشت بزرگان بالاده

 

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
کمیل توبه بالادهی گفت

با سلام خدمت مدیریت سایت وزین سادوا آقای آزموده؛
رفتگان بسوی یار را خداوند رحمتشان کند و به بازماندگان طول عمر بدهد، و جوانان بالادهی را خداوند حفظ کند که برای جمع آوری عکس ها کمک می کنند تا هر چه باشکوه تر این مراسم نکوداشت برگزار شود.
……………………………………
سادوا: با سلام و سپاس٫ هم چنان منتظر لطف دوستان در ارسال عکس از چهره مردم بالاده هستیم.

آقای آزموده با سلام. ای کاش این کار پسندیده که شروع کرده اید با همه اون دوستانی که همایش عظیم در سایه سار چنار را پدید آورده بودید از بزرگان کل منطقه دوسرشمار تجلیل می کردید. از شما انتظار نداشتیم. شاید دوباره فاصله ها بین ما و شما زیاد شود و امیدوارم که اینگونه نشود.
……………………………………………..
سادوا: جناب نظری عزیز٫ بین ما و شما فاصله ای از بالاده تا قلعه و پایین ده هم نیست و شما و دوستان گرامی و فرهیخته روستاهای دیگر منطقه در قلب ما جای دارید. در باره پیشنهاد شما باید به عرض برسانم که انجمن های فرهنگی هر روستا ( سادوای بالاده – تلسی قلعه و آفتاب تیله بن ) ذاتاً دارای تعریف و کارکردی برای فعالیت های فرهنگی روستای خود هستند و اکنون انجمن فرهنگی سادوا در بالاده پیشقدم این مراسم برای بزرگان روستای خود شده است و هر کدام از انجمن های فرهنگی دیگر هم می توانند با همکاری و همفکری اهالی همان روستا چنین برنامه هایی را برگزار کنند. قبول کنید که برنامه ریزی برای نکوداشت همه بزرگان ۵ روستای منطقه کاری بس بزرگ و دشوار است که با شرایط مالی و فرهنگی فعلی و گوناگونی نظرها و دیدگاه ها، شاید نتوان بخوبی از پس اجرای درست آن بر آمد. لذا باید انجمن های فرهنگی و اهالی هر روستا برای نکوداشت بزرگان خود برنامه داشته باشند و از تجربیات یکدیگر نیز بخوبی استفاده کنیم.

سلام آقای آزموده عزیز٫ شِمان که بایتِنی به زبون مازنی بَنویسین مِنم تلاش هاکردمه تا پس از این با زبون مادری ام بَنویسم .
خَیلی کار خوبه هاکاردِنی که تصویر بزرگان بالاده ره نمایش هِدانی و اِمانا وِشون جا ویشتِر آشنا وومبِه. اَمه محله بزرگان زیادی دارنِه که اِمانا به داشتنِ چنین بزرگانی افتخار کامبی و امیدوارمِه در روزِ همایش در بالاده حضور دارم.
شِمِه دست درد نکنه.
………………………………………………………………
سادوا: سلوم بر شِما که اَم واری بَنویشتِن رِه یاد بَئیتِه. اَگِه اِتّا چَن روزی دیگه هم بِئی سادواء دِله و خاشِه گب ره بَنویسی قول دِمبه مِن جِم پیش هِکفی.
شِمِه خانابِدُن

با سلام خدمت آقای آزموده. از این که با پشتکار و جدیت این کار را پیگیری می کنید متشکرم. به امید آن روز٫
آقای نظری! شما هم پایین دهی هستی و به بالاده خودتون را داری زیاد نزدیک می کنی.
خواهشن زیاد در مورد بالاده پیشنهاد نده اگه دادی درستش رو بده تا جو خراب نشه. آقای آزموده با همکاری دوستان برای این سایت و فرهنگ سازی این روستای عزیزمان تلاش فراوانی می کنند، پس خرابش نکنیم.
……………………………………………
سلام بر خانم بالادهی. سایت سادوا همواره از نظرات سازنده دوستان ( حالا ساکن هر یک از روستاها باشد ) استقبال می کند و امیدواریم دوستان گرامی به این نکته نیز توجه کنند که هدف همه ما ارتقای فرهنگ بالاده و بالادهی و به تبع آن منطقه دوسرشمار است.
از محبت شما نسبت به سادوا سپاسگزاریم.

ساداتی تیله بنی گفت

سلام . خدا قوت . خیلی عالی است خدا رحمتشان کند کسانیکه اکنون در بین ما نیستند ، یاد کربلایی رحمان نصرتی و محمد نصرتی و مادرش زهرا چهاردهی گرامی باد و آن عزیزانی که در قید حیات می باشند خداوند عمری با عزت بدهد. دو چیز آفت دین و اخلاق و معرفت: یکی خود دیدن و دیگران ندیدن. دیگر اینکه خود را برتر از دیگران دیدن. امید است خدا همه ماها را از تمام آفت های زمینی و آسمانی محصون بدارد

با سلام خدمت جناب آزموده عزیز
شِمِه دست درد نکنه که این گنجینه های خفته ی بالاده ره اَی دِواره زنده هاکاردی.
آقای نظری عزیز و گرامی از نظرِتون استفاده هاکاردِمی ولی اِما ترسمبی که
مارگ مارگ بِیین سادوا رِم اون تا واری بَیرین بورین و خاشِ پشت سرم نشین.
………………………………………
سادوا: سلام بر تمومه ریکائون عزیز بالادی. شمه خانابدون. همه وِنده یاری هاکُنیم تا دِواره بالاده، بالاده بَوو. ضمن سادوا فقط بالاده ء هسته و قرار نیـیه کسی وه ره اَم دس جه بیره. سادواء خانکِ وا بالاده و دِسرشمار و چهاردونگه و ایران ره نواجش دِنه.

درود فراوان بر جناب ساداتی تیله بنی.
خیلی وقت بود که دنبال مطلبی با این مضمون می گشتم. از این کامنت شما بسیار لذت بردم و با اجازه شما در زیر دوباره آن را می آورم: ” دو چیز آفت دین و اخلاق و معرفت: یکی خود دیدن و دیگران ندیدن. دیگر اینکه خود را برتر از دیگران دیدن. امید است خدا همه ماها را از تمام آفت های زمینی و آسمانی محصون بدارد.” بدرود.

ساداتی تیله بنی گفت

جناب ساداتی سلام . اگر خدای نکرده هر کس از گفته من برای نیشتر زدن به دیگران لذت برد، خودش در دایره شمول آن قرار دارد. این را هم بدانیم که در همه ی ما انسانها خود دیدن و خود برتر دیدن وجو دارد. اگر این دیدن در جهت اثبات خود و فرهنگ و سنت جامعه خود بدون نفی دیگرا ن باشد ارزشمند است. هر کس به فراخور توان و استعداد خود می کوشد تا اخلاق و رسم های سالم و عبرت آموز جامعه خویش را به دیگران معرفی کند و از توانایی اندک دیگران هم استقبال کند. بنظرم ساداویان و سادوا واردان انشاءالله چنین هستند و اگر کسی در این بین حس پان اش قویتر جلوه گری می کند بخاطر افشای ضعف دیگران نیست بلکه تحریک و ترغیب دیگران به کارهای مثبت می باشد.

با سلام خدمت آقای آزموده. خسته نباشین برادر. از اینکه از مردم بالاده تا این اندازه عکس گرفتین جای تقدیر داره و چقدر خوبه که یک نفر پیشقدم شده و داره از چهره مردم عکاسی می کنه و از قدیمی ها هم عکس جمع می کنه. دست شما درد نکنه که باعث و بانی امر خیری شدیدن تا ما نسل جوان با همولایتی هامون بیشتر آشنا بشیم.
……………………………………………………………….
سادوا: سلام بر اکبررضا ( یا اکبر و رضا ؟! ) از ابراز محبت شما سپاسگزاریم. شما هم در جمع آوری عکس مردم بالاده به ما کمک کنید ما هم دعایتان می کنیم.

باسلام و ادب و احترام
باران باش و ببار و نپرس که این کاسه های خالی از آن کیست!
حضور خانم بالادهی و بالادی ریکا: مرزهای اروپایی بدون هیچ محدودیتی در رنگ، مذهب و نژاد به روی انسانها باز شده است و هنوز افرادی در یک وجب خاک یافت می شوند که مزربندی نموده اند البته با نادیده گرفتن این مورد که حتی زبان و گویش آنها هم مثل هم است.
از نظر بنده بودن در کنار افرادی با این طرز تفکر، نه تنها مسرت بخش نیست که آزار دهنده نیز می باشد.
فقط آرزویم این است که این گونه افراد حداقل به سالمندان خود احترام گذاشته و در معرفی این افراد ادبیات عامیانه را مخلوط ننمایند چون کم نیستند افرادی که همه را با القابی …. به دیگران می شناسانند.
در پایان از آقای آزموده عذرخواهی می کنم که مجبور شدم در جواب خانم و ریکای بالادی چند سطری را بنویسم.
آقای نظری نظر شخصی خود را اعلان کردند به نظر بنده، نظر آقای نظری جای بحث داشت. خیلی بی ربط نبود، با توجه به نظرات ارائه شده.
سپاسگزار همیشگی شما
…………………………………………..
سادوا: از اظهار نظر شما سپاسگزاریم و مطمئن هستیم خوانندگان فهیم سادوا بر دوستی ها و در کنار یکدیگر زیستن، بیشتر از مرزبندی های جغرافیایی و … اهمیت می دهند.

با عرض سلام و خسته نباشید
خیلی خوشحالم که تونستم به عنوان یک بالادهی کوچک و برای معرفی شخصیت
های این روستا زیبا و بکر قدمی بردارم. از حسن انتخاب شما متشکرم
موفق باشید.
……………………………………..
سادوا: سلام آقا حافظ عزیز٫ سادوا و بالاده به داشتن جوانان خوب و مهربان و فهیمی چون شما بسیار خوشحال هستند و امیدواریم این همکاری ارزنده شما باعث معرفی بیشتر بزرگان و مردم بالاده به یکدیگر شود. از همکاری صمیمانه شما سپاسگزاریم.

با سلام خدمت جناب آزموده عزیز
اقای ز٫ت حمایت از هم محلی بکن ولی حمله به بالادهی نکن.

آنگاه که غرور کسی را له می کنی . . .
آنگاه که کاخِ آرزوهای کسی را ویران می کنی !
آنگاه که شمع امیدِ کسی را خاموش می کنی . . .
آنگاه که بنده ای را نادیده می انگاری . . .
آنگاه که حتی گوشَ ات را می بندی ،

تا صدای خرد شدن غرورش را نشنیده بگیری . . .
آنگاه که ” خدا ” را می بینی ،
و ” بنده خدا ” را نادیده می گیری . . .

می خواهم بدانم !
دستانت را بسوی کدام آسمان دراز می کنی ،
تا برای خوشبختی خودت دعا کنی ؟؟؟
……………………………………………
سادوا: با سلام. نظر ز٫ت ، در حمایت از کسی یا روستایی و رد بالاده و بالادهی نبوده و افق دید بزرگتری در حد جهان را یادآوری نموده اند. نمی دانم ارتباط این جمله و شعر با موضوع چهره مردم بالاده چیست؟ سپاسگزار شما می شویم از یادداشت های حاشیه ای پرهیز کنید.

با سلام خدمت جناب آقای آزموده

“سخن میان دو (شخص) چنان گوی که گر دوست گردند شرم زده نشوی.”
میان دو کس جنگ چون آتشست
سخن چین بدبخت هیزم کشست
میان دو تن آتش افروختن
نه عقلست و خود در میان سوختن
پیش دیوار آنچه گویی هوش دار
تا نباشد در پس دیوار گوش
………………………………………….
سادوا: با سلام. نمی دانم ارتباط این جمله و شعر با موضوع چهره مردم بالاده چیست؟ سپاسگزار شما می شویم از یادداشت های حاشیه ای پرهیز کنید.

یاسر توبه بالادهی گفت

سلام
فقط می گم عالی بود.متشکرم از زحمتتون.
هرچند،چند سالی هست که بالاده اومدنم چند روز بیشتر نیست ولی دیدن چهره های بالاده واقعا لذت بخش است.
با خبر شدیم که حال مادرگرامیتان ناخوش است از ایزد منان خواستاز بهبودی برای تمام بیماران بالاخص مادر گرامیتان هستیم.
………………………………………………
سادوا: با سلام. از محبت و از احوالپرسی شما برای مادر اینجانب بسیار سپاسگزاریم. انشاء الله خداوند به همه بیماران شفا بدهد. با احترام/ آزموده

با سلام و ادب و احترام حضور خانم یا آقای ر – ده .
عرض نماییم که به کسی حمله نشده است. اگر نظری داده شده فقط خواستم که افق دید افراد را تا شعاع بیشتری باز نمایم البته اگر امکان پذیر باشد! صرفا جهت اطلاع !!!
دنیا آنقدر کوچک است که مطمئنیم اگر بخواهیم خودمان را در لابلای آن گم کنیم امکان پذیر نباشد. ما همه از یک منطقه هستیم و خاطرات مشترک زیادی با یکدیگر داریم ممکن است که در ییلاق، آبادی هایمان فرق کند ولی مطمئنم که اکثریت ما در کنار هم روی یک میز و نیمکت درس خوانده ایم و اگر نسبت نسبی نداشته باشیم حتما نسبت سببی داریم و تا آخر عمرمان به همدیگر نیازمندیم حتی بعد از ۱۲۰ سال عمر با عزت خودمان باید گوشه تابوت همدیگر را به صورت زنجیره ای بگیریم. پس بهتر است که نژادپرستی را تعطیل مطلق اعلام کنیم و مثل آبله که در سال ۱۹۷۸ ریشه کن جهانی شد آنرا ریشه کن دوسرشماری نمایم. انشاءالله
اگر نظرات خانم بالادهی و بالادی ریکا را دوباره بخوانید متوجه می شوید که کاملاً بدون منطق بیان شده است.
یادم می آید وقتی که مدرسه می رفتم معلمی داشتم که تنها یک جمله به من گفت که واقعاً برای همیشه آویزه گوشم شده و آن این بوده که: فهمیدن مسئله نصف جواب است و ما خوانندگان سادوا فکر می کنم که باید هر پیامی را دو یا سه بار بخوانیم تا دو پهلو حرف نزنیم.
در خاتمه در جواب شعر ر-ده عرض نمایم که من برای خوشبختی خود دعائی نخواهم کرد چون معمولاً با خدایم امری صحبت میکنم. خواهش از خداوند یعنی اینکه شاید خداوند آلوده به صفات انسانی باشد در حالی که خداوند رحیم، مهربان، علیم، قادر و بسیار بسیار سخی و غنی است. سعه صدر یادتان نرود دوستان !!!!!!!!
با سپاس فراوان از مدیریت محترم سایت سادوا. ارادتمند همیشگی شما
……………………………………………….
سادوا: سلام و سپاس از یادداشت شما که یاد این جمله افتادم که « باید از خورشید آموخت روشنایی و گرمی بخشیدن بدون تبعیض به همه را »

با سلام خدمت آقای آزموده عزیز
از زحمات شما بسیار سپاسگزارم

نعمت اله چهاردهی گفت

خسته نباشد.

باسلام
مرحوم سیدمصطفی رضی فرزند حاج میرکریم رضی و کربلایی فاطمه رضی و محل دفن ایشون روستایی للـه مرز هست.