چهره مردم بالاده / بخش پنجم – پس از نمایش چهار سری از عکس آقایان بالادهی، این بار یک مجموعه ده تایی از عکس مادربزرگ ها را نشان می دهیم تا از مادران زحمتکش بالاده نیز به نیکی یاد کرده باشیم. متاسفانه جامعه ما هنوز جایگاه واقعی مادران و مادربزرگ های بالادهی را در تربیت پدران و مادران ما به خوبی نشناخته و تصور نادرستی از بزرگان دارد و هنگامی که صحبت از بزرگان بالاده می شود، نگاه ها بیشتر به سوی مردان معطوف می شود و سهم زنان و مادران بزرگوار بالاده همواره در سایه می ماند و کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

مادران و مادربزرگ های ما در بالاده زحمات زیادی برای رشد و تربیت فرزندان و کمک به درآمد خانواده کشیدند و با شرافت زیستن را به ما آموختند و باعث آبروی بالاده بوده و هستند. این مادران ۲۰ دلاور از جان گذشته را در دامان پاک و پر مهر خود تربیت کردند که در جبهه ها و در دفاع از سرزمین و اسلام و انقلاب به شهادت رسیدند و ده ها رزمنده و جانباز و آزاده را پرورش دادند. آنان در بالاده یا در غله جار بودند و یا به کار گاو و گوسفندان می رسیدند و یا در حال « دست ایندوی » خانه های خود بودند یا در تنور نان می پختند و اگر هم به دشت مازندران مهاجرت کردند یا در شالیزار هستند و یا در پنبه زار و باغات مرکبات و … در حالیکه کودکان را بر پشت خود بسته اند، دوشادوش پدران مان کار می کنند. مادران نسل ما همواره تن هایشان خسته و دردمند بوده و همیشه نگران فرزندان خود بودند و تلاش کردند آنها را به مدرسه و تحصیل در دانشگاه ها فرستادند که بالندگی نسل تحصیلکرده امروز بالاده مرهون زحمت و تلاش و از جان گذشتگی آنهاست. گاهی با خود می اندیشم که کدام کار و محبت ما فرزندان جبران زحمت های مادران و پدران ما خواهد شد؟ باید پای درد دل های آنان نشست و شنید و نوشت و ضبط کرد تا این همه از خود گذشتگی و فداکاری آنان به نسل های آینده بالاده منتقل شود.

انتشار این مجموعه از عکس های مردم بالاده که به صورت پیوسته و هر هفته ۱۰ عکس از هفته اول دی ماه ۱۳۹۱ تا زمان برگزاری همایش « نکوداشت بزرگان بالاده » در تابستان ۱۳۹۲ در بالاده ادامه خواهد داشت، نیازمند همکاری همه شما عزیزان بالادهی می باشد. به یاری ما بیایید و در معرفی بزرگان و چهره مهربان مردم زحمتکش بالاده سهمی هر چند کوچک داشته باشید. ما بخاطر گستردگی محل سکونت اهالی این روستا در دشت مازندران و ده ها شهر دیگر ایران و خارج از کشور و نداشتن نشانی و دسترسی به همه آنها از شما بزرگوارانی که این مطلب را می خوانید درخواست می کنیم که لطفاً عکس پدران و مادران، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، خودتان و بستگان و نزدیکان و سایر اهالی بالاده را برای ما ارسال کنند.

برای اطلاع از ویژگی عکس ها و نحوه ارسال بر روی لینک « فراخوان ارسال عکس مردم بالاده » کلیک کنید.

سخن سادوا: « مادران مان را دوست بداریم و در روزگار پیری شان با یک لبخند و دست نوازش، زحمت های آنها را به یاد آوریم»

………………………………………………………………………………..

عکس های رنگی از عین اله آزموده و استفاده از عکس ها با ذکر نام عکاس و لینک سایت سادوا آزاد است.

زنده یاد معصومه دیوبند فرزند مرحوم ….. خواهر مرحوم قاسمعلی دیوند و همسر مرحوم حاج مصطفی موسوی – یکه توت بهشهر – متولد: …..  وفات: ………… محل دفن: ….. / عکس از منزل حاج سعدالله دهبندی پدر بزرگوار شهید یدالله دهبندی کپی شده است.

زنده یاد حاجیه زهرا کاردگر فرزند مرحوم ذبیح الله و مرحومه لیلا -  همسر مرحوم حاج عبدالله دهبندی (حاج حسن عبدالله) و عمه بزرگوار شهید ولی الله کاردگر – متولد ….. – وفات: ۶ خرداد ۱۳۹۱ – محل دفن: بهشهر / عکس: از اینترنت

خانم نجیبه عباسی فرزند مرحوم ….. متولد ….. همسر مرحوم ابراهیم آتنی مفرد – ساکن بالاده – مادر گرامی آقای محمد آتنی مفرد آموزگار بالاده / عکس: ۱۴/۲/۱۳۸۷ بالاده

خانم بتول دهبندی فرزند مرحوم مسیب و مرحومه لیلا - همسر مرحوم هاشمعلی کاردگر – متولد …..  – ساکن بالاده / عکس: ۱۴/۲/۱۳۸۷ بالاده

خانم سیده جده ساداتی فرزند مرحوم سیدجلال – همسر سید حسن ساداتی و مادر گرامی آزاده عزیز آقای سیدمهدی ساداتی - متولد …..  -  ساکن بالاده – عکس: مرداد ۱۳۸۸ بالاده

خانم سیده حوریه ساداتی فرزند مرحوم سیدجلال – همسر مرحوم عباسعلی عالیشاه – خاله گرامی آزاده عزیز آقای سیدمهدی ساداتی – متولد ….. – ساکن روستای قلعه / عکس: ۲۳/۴/۱۳۹۱ قلعه

خانم رقیه کاردگر – همسر مرحوم میرتراب ساداتی – متولد …..  – ساکن بالاده / عکس: ۴/۱۰/۱۳۸۸ بالاده

زنده یاد حاجیه صدیقه دهبندی – همسر حاج سعدالله دهبندی و مادر گرامی شهید یدالله دهبندی – متولد …..  – ساکن روستای یکه توت بهشر – وفات:  ۷ خرداد ۱۳۹۱ – محل دفن یکه توت / عکس: ۳/۱/۱۳۹۰

زنده یاد ریحانه چهاردهی فرزند مرحوم احمد – همسر مرحوم مشهدی داود چهاردهی – متولد …..  – ساکن روستای یکه توت بهشهر – وفات ۳۰/۱۱/۱۳۹۰ محل دفن: یکه توت / عکس: شهریور ۱۳۸۸ یکه توت

خانم زینب چهاردهی بالادهی فرزند مرحوم غضنفر و مرحومه صبح نساء و همسر آقای اکبر دهبندی ( معروف به شِکُوه اکبر) – متولد ۱۰/۹/۱۳۱۲ . ساکن زیروان بهشهر / عکس: ۲۳/۱۰/۱۳۹۱ زیروان ( با سپاس از فرزندش مهندس منوچهر دهبندی که این اطلاعات را در اختیار ما قرار دادند)

…………………………………………………………………………………………

برای آنانی که روی در نقاب خاک کشیده اند آمرزش و برای آنانی که از نعمت وجودشان برخوردار هستیم تندرستی آرزو داریم.

ما منتظر ارسال اطلاعات تکمیلی در باره عکس های این مجموعه هستیم تا این گنجینه هر روز پربارتر گردد.

لینک های مرتبط ……………………………………………………………………………….

چهره مردم بالاده / بخش نخست

چهره مردم بالاده / بخش دوم

چهره مردم بالاده / بخش سوم

چهره مردم بالاده / بخش چهارم

فراخوان برگزاری همایش نکوداشت بزرگان بالاده

فراخوان ارسال عکس مردم بالاده

نشست انجمن فرهنگی سادوای بالاده پیرامون همایش نکوداشت بزرگان بالاده

 

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۳ بهمن ۱۳۹۱
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
کمیل توبه بالادهی گفت

مادر اگر دستم به دامانت رسد باز …….. می بوسم آن دامان پاک نازنین را
بااشک می‌شویم غبار غم ز چهرت را …….. وز شوق می‌سایم به درگاهت جبین را

با سلام خدمت مدیریت سایت وزین سادوا جناب آقای عین اله آزموده؛
مادرانی که فوت کرده اند خدایشان رحمت کند خداوند به زنده ها طول عمر عطا بفرماید.
………………………………..
سادوا: ان شاء الله تعالی.

باسلام خدمت آقای ازموده
از اینکه یادی از مادران و مادربزرگان دلسوز و زحمتکش بالاده را هم در راستای کار خود قرار دادید جای بسی تقدیر و تشکر دارد.
امیدوارم همه ی ما قدر این برکات الهی را بدانیم.

با سلام خدمت آقای آزموده مدیر شایسته سایت وزین سادوا
تشکر و سپاس فراوان بخاطر کارهای ارزشمند و قشنگ تان.
به امید همکاری همه هم ولایتی های عزیز و پربارتر شدن این گنجینه

مادر را خدا آفرید تا از خود گذشتگی را معنا کند
مادر مظهر رحمت حق، آیه لطف الهی و چشمه مهربانی و صفاست. در چنین دامنی است که غنچه لطیف کودک به نیکوترین گونه رشد می کند و بالنده می شود
جبران محبّت و مهر مادر، هرگز در ظرف توان فرزند نیست …
خدا این بزرگان را بیامرزد و آنانکه در قید حیاتند سلامتی و عمر با عزت عنایت کند.
……………………………………………..
سادوا: ان شاء الله تعالی.

(یادی به گذشته)
خونه مادر بزرگه هزار تا قصه داره
خونه مادر بزرگه شادی و غصه داره
خو نه مادر بزرگه حرفای تازه داره
خونه مادر بزرگه گیاه وسبزه داره

مادر تابلوی آفریدگار است. تار و پود روح مادر را از مهربانی بافته اند.
عشق مادر هدیه بزرگ خدا به انسان است. پس قدر این هدیه بزرگوار را بدانیم.
با تشکر از شما مدیریت محترم سایت سادوا.

درود و خسته نباشید
با عرض شرمندگی، تازه می خواستم انتقاد کنم چرا وقتی گفتین بزرگان؛ فقط عکس آقایان رو میفرستن که رودست خوردم. هر چند همین تاخیر چند هفته ای خود مبین رسوخ فرهنگ عرب در جسم و جان و حتی متاسفانه روح و فکر و اندیشه ما دارد. البته بکار بردن لفظ انتقاد چیزی از ارزش کار شما و ارادت بنده نسبت به شما کم نمیکنه واژه دیگه ای به ذهنم نرسید.
……………………………………………….
سادوا: با درود بر لچارگو ریکا. بدلیل اینکه از مادران و مادربزرگ ها عکس کمی داریم لذا باید به تعداد کافی عکس جمع می کردیم تا بتوانیم برای سه ماه آینده یعنی تا عید و هر یک ماه ده عکس از مادران بالاده منتشر کنیم. وگرنه دل ما می خواهد عدالت را رعایت کنیم و عکس پدران و مادران بالاده را به نسبت مساوی منتشر کنیم.
در باره انتقاد شما هم به نظرم اگر وقتی یک عیبی از سایت سادوا به ذهن شما راه پیدا می کند، همان را اگر یادآوری کنید خیلی بهتر است. انتقاد کردن « خیلی خیلی خیلی » ساده است و بقول بالادهی ها « مرغانه دِلِه می وِه بَگِردِستِن » خیلی راحت است. این ضرب المثل دقیقاً برای بهانه پیدا کردن و به دنبالش زود انتقاد کردن است. با همه این احوال از شما سپاسگزاریم که صادقانه حرف می زنید و راهنمایی مان می کنید.
منتظر عکس های شما هم هستیم.

سلام و درود می فرستیم به همه مادران مهربان و زحمت کش بالادهی
و سپاس ویژه از عمو عین اله عزیزم
………………………………………………..
سادوا: ما هم درود می فرستیم بر مادران عزیز و شما عمو غفار عزیز

ساداتی تیله بنی گفت

با سلام به همه مادران عزیز و شما برادر محترم آقای آزموده. بسیار عالی بود و هست و از چهره هر کدام می توان گذشته سخت و دشوار را با جان دل دید. آنان که در قید حیاتند خدا حفظشان کند و آنان که به رحمت ایزدی رفتند خدا رحمتشان نماید. البته اگر ناراحت نشوید مادران و زنان منطقه بنظرم دو کارشان بیش از دیگر کارها که یاد کردی ارزشمند بوده و می باشد
یکی همانطور که ذکر شد تربیت فرزندان که واقعاً دومین مربی بعد از خالق هستی می باشند که در جای خود بحث بسیار زیاد دارد.
دوم اینکه از کار ریسندگی و بافندگی و هنرمندی آنان یادی نشد مثل گلیج، خارجین، دوش توره، پرزو، کج کیسه، چرم دله، چوقا و پشلوار، حمام سری، چادر شو، سفره، دستکش، کلاه و دیگر دست ساخته ها آنان که وقتی آن بافتنی ها را می بینیم، هزاران بوسه بر آن دستهای هنرمند حتی قیمت یک لحظه کار و تفکرشان را ادا نمی کند. در پشت همان کارگاها ( کِرگاه) چه نواهایی برای خود و عزیزان خود زمزمه می کردند. در همین مورد مطالبی آماده شده انشائالله شاید تا قبل از عید به همراه تصاویر ارائه شود و در بخش معرفی بزرگان بالاده باید از زنان شاخص گذشته و حال یاد می شد که قابل تقدیر است.
………………………………………………………….
سادوا: جناب ساداتی عزیز
سپاس از دقت نطر شما. اگر همه زحمات و هنرمندی های زنان و مادران بالاده را ننوشتیم دلیل بر نادیده گرفتن آنها نیست. بلکه در این مقاله کوتاه جای این بحث مفصل نبوده و گذرا باید رد می شدم.
حرف های شما همیشه بالای سر ما جای دارد و با اشتیاق آن را می پذیرم.

با سلام و عرض ادب خدمت مدیر سایت سادوا آقای آزموده و همه همولایتی های عزیز بالادهی
نمی دونی دیدن این چهره های معصوم و دوست داشتنی چقدر برایم لذت بخش بود. خیلی در دلم براشون فکر کردم که چه جوری هر کدوم هشت ده تا بچه قد و نیم قد رو بزرگ کردند. به این همه محبت و انرژی شون درود می فرستم.
چندی پیش که بالاده رفته بودم یکی از مادران به من گفت که « پسرم « فلانی » رو می بینی؟» گفتم « آره ! می بینمش!» گفت: « بهش بگو یه مادر پیری هم داره که اونو بزرگش کرده! یه تلفن زدن هم براش زحمته؟ مادر نبودم دایه که بودم!!»
خدا شاهده بغض گلومو فشار داد و به هر زحمتی بود خودمو کنترل کردم. ازش پرسیدم: « مگه «فلانی» بهت سر نمی زنه؟ » گفت: « سال در سال یک تلفن خشک و خالی بهم نمی زنه چه برسه به اینکه سر بزنه!! »
یه چند روز بعد که به مازندران رفتم پسرش رو دیدم و رک و پوست کنده بهش گفتم « مادرت ازت خیلی گلایه داره! چرا خبری ازش نمی گیری؟ » همونجا شماره مادرش رو گرفتم و گوشی رو دادم بهش تا با مادرش حرف بزنه.
خلاصه اینکه نکنه فردا ما هم مثل این دوست مون مادرامونو فراموش کنیم و قدردان محبت شون نباشیم.
از مدیر سایت سادوا که سنت زیبای تکریم بزرگان رو در سایت سادوا مطرح کردند کمال تشکر دارم.
……………………………………………………………
سادوا: جناب کاردگر سلام. ما هم از شما برای بیان این خاطره تلخ سپاسگزاریم. امید که همه ما قدردان زحمات مادران و پدران و همه کسانی باشیم که در بزرگ کردن ما سهمی داشته اند.

مادر قسم به تو، که تویی نور کردگار
یزدان تو را، ز نور وفا آفریده است
نازم به آن شکوه و به آن عزّت و مقام
جنّت به زیر پای تو خوش آرمیده است

سلام گرامی
از کار ارزشی و فرهنگی شما کمال تشکر را دارم
چه بجا و شاسیته یادکردن از بزرگان
موفق باشید

دلسوخته و عاشق بالاده و بالادهی گفت

با سلام
سادوای عزیز هرچند که برای معرفی مردان بزرگ بالاده به نظر نمیرسد متناسب عمل کرده باشید اما به حق در معرفی زنان بزرگ بالاده مناسب عمل کردید . امید است در مورد معرفی مردان بزرگ بالاده نیز حق مطلب را بدون حاشیه و جهت گیریهای قومی و قبیله ای اداء نمائید .
با تشکر

با سلام خدمت جناب آقای آزموده
از اینکه تصاویری از مادران زحمتکش گذاشته اید متشکرم……
کارتان بسیار عالی بود….
***اجرکم عندالله***

نمیدونم چرا یه دفعه ای با دیدن این عکسها اشکم در اومد!