گزارش برگزاری نشست انجمن فرهنگی سادوای بالاده / نشست انجمن فرهنگی سادوای بالاده در ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه روز جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۱ در حسینیه باب الحوائج محله زیروان بهشهر با حضور بیش از ۴۰ نفر از اعضای محترم انجمن فرهنگی سادوای بالاده و همولایتی های فرهنگ دوست جهت تبادل نظر پیرامون برگزاری هر چه بهتر « همایش نکوداشت بزرگان بالاده در سال۱۳۹۲» برگزار شد. در ابتدای این نشست آیاتی از کلام الله مجید توسط آقای احمد نظری تلاوت شد و سپس آقای عین اله آزموده مدیر انجمن فرهنگی سادوا به حاضرین که از ساری و نکاء، روستاهای یکه توت و حسین آباد و للـه مرز و شهیدآباد (تروجن) و بهشهر قبول زحمت کرده و به این نشست تشریف آوردند صمیمانه سپاسگزاری و قدردانی نموده و موضوعاتی را به شرح زیر مطرح کرد:

۱ . گزارش کوتاهی از فعالیت های انجمن در برگزاری مراسم مختلف از جمله اینکه هر ساله یک برنامه فرهنگی در بالاده اجرا می کند که در سال ۱۳۸۷ مراسم نکوداشت معلم بالاده، در سال ۱۳۸۸ برنامه شب شعر شاهدژ و در سال ۱۳۸۹ نیز تبلیغات یادواره شهدا را انجام داد و در سال ۱۳۹۱ در برگزاری همایش در سایه سار چنار کهنسال قلعه در کنار انجمن فرهنگی تلسی قلعه بود. در سال ۱۳۹۲ نیز بنا داریم در تکریم بزرگان بالاده مراسمی را برگزار کنیم که هدف از این نشست نیز بحث و تبادل نظر پیرامون این موضوع است.

۲ . از زنده یاد علی چهاردهی عضو انجمن فرهنگی سادوا که چندی پیش به رحمت خدا رفتند به نیکی یاد کرده و بیان نمود که مرحوم علی چهاردهی با کهولت سن و بیماری همواره در جلسات انجمن حضور می یافتند و مشوق و حامی ما در کارهای فرهنگی بودند.

۳ . به استاد سیداکبر ساداتی (فرزند مرحوم حاج سیدحسین) که در سال ۱۳۹۱ موفقیت های علمی مختلفی را کسب کرده اند تبریک گفت و در ادامه از ایشان درخواست کرد تا گوشه هایی از فعالیت ها و موفقیت های علمی خود را برای حاضرین بیان کنند و استاد ساداتی نیز شرح مختصری از سابقه علمی و موفقیت ها و کتاب های تالیفی خود را به اطلاع حاضرین رساندند (لینک گزارش موفقیت های علمی استاد سید اکبر ساداتی).

۴ . با اشاره به برگزاری نشست هم اندیشی برای ساخت مجتمع فرهنگی مذهبی بالاده که چندی پیش برگزار شده بود، گلایه کرد که جای خالی انجمن فرهنگی سادوا در این نشست احساس می شود و این انجمن می توانست برای برگزاری هر چه بهتر این نشست از طریق سایت سادوا و سامانه پیامک سادوا اطلاع رسانی کند و به نظر من برگزاری اینگونه نشست ها با حضور جمع بیشتری از مردم، برای بالاده لازم و ضروری است.

۵ . گزارشی از وضعیت جاده در دست تعریض و آسفالت ایلال تا بالاده ارائه کرد ( هر چند مستقیماً به این جلسه مربوط نمی شد) و بیان نمود که چندی پیش گزارشی مکتوب از وضعیت این جاده را به درخواست جناب آقای مهندس جلیل بشارتی (مشاور محترم قبلی رئیس جمهور و رئیس مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم کشور که اکنون پس از بازنشستگی، در مسئولیت پیگیری و تهیه گزارش از مناطق محروم دفتر مقام معظم رهبری مشغول هستند)، تهیه و خدمت شان ارسال کردم و در اتوماسیون معاونت راه های روستایی وزارت راه نیز ثبت شده است. بنده و انجمن فرهنگی سادوا و همه دلسوزان بالاده تا جایی که بتوانیم برای حل مشکلات این جاده و سایر مشکلات تلاش خواهیم کرد تا کارها زودتر به نتیجه برسد. ( تهیه این گزارش با همکاری شورای اسلامی بالاده و بخشدار محترم چهاردانگه جناب آقای امینی بوده و نسخه ای از آن و نامه های مربوطه دیگر در اختیار آنها نیز قرار گرفته است).

۶ . تصحیح و تدوین کتاب ضرب المثل های بالاده به پایان رسیده و اکنون جناب آقای دکتر یحیی کاردگر در حال اعمال آخرین نظرات علمی بر روی آن هستند و تدوین کتاب های شعر، داستان ها و خاطرات بالاه را در نیز دست تالیف داریم و از همه دوستان به ویژه جوانان عزیز درخواست داریم تا نسبت به جمع آوری خاطرات و عکس های بزرگان بالاده اقدام کنند تا در کتاب های بعدی بالاده به چاپ برسانیم. متاسفانه با چشم فرو بستن هر یک از  بزرگان، دنیایی خاطره نیز با آنان دفن می شود و لازم است جوانان نسبت به جمع آوری و ضبط آن اقدام کنند و به انجمن فرهنگی سادوا بدهند تا مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه آقای محبوب توبه در باره این همایش برای حاضرین توضیحاتی دادند و صحبت خود را در باره شناخت بیشتر مردم بالاده از یکدیگر شروع کردند و بیان نمودند که اگر مردم بالاده به ویژه جوانان، بزرگان را نشناسند روز به روز بزرگان ما فراموش تر خواهند شد و این ناشناسی لطمه سنگینی به همه ما وارد خواهد کرد. پیامبر گرامی (ص) می فرمایند « وطن دوستی از ایمان است»، وطن و خاک بدون انسان ارزشی ندارد، وطن با آدم های که زنده هستند و یا مرده اند ارزش دارد. تکریم آباء و اجداد و برگزاری این همایش در آینده ارزش های خود را بیشتر آشکار خواهد کرد. پدران ما اکثراً کشاورز و دامدار بودند و بیسواد ولی چنین فرزندان فرهیخته ای تربیت کردند. ما دست یاری و کمک را به سوی همه شما دراز می کنیم و کمک کنید تا شخصیت های بالاده را بیشتر بشناسیم و نمی خواهیم اشخاص را واشکافی کنیم که کی چی بود، چون چنین حقی نداریم و قاضی اصلی خداوند هستند. بزرگان، حقیقت تاریخ بالاده هستند و قابل انکار نیستند. ما باید تمام بزرگان بالاده را به جوانان و آیندگان معرفی کنیم و این سخن خداوند است که می فرمایند احترام به پدر و مادر واجب است. یک روزی ما هم پیر و سالخورده خواهیم شد و  فرزندان ما هم وقتی ببینند ما چنین کاری در حق بزرگان مان انجام دادیم آنها نیز در حق ما چنین خواهند کرد. در نهایت خروجی این همایش برای تاریخ و فرهنگ بالاده بسیار مفید خواهد بود.

آقای آزموده مجدداً پیرامون این همایش توضیحات بیشتری دادند: الف. بودجه این همایش حدود یک تا یک و نیم میلیون تومان است که از محل بودجه انجمن فرهنگی سادوا تامین خواهد شد که در حال حاضر حدود ۷۸۰ هزار تومان در حساب انجمن فرهنگی سادوا موجودی داریم. ب. بنا داریم تا با اهدای هدیه ای از بزرگان خانواده های بومی بالاده نیز تقدیر کنیم. پ. در باره محل و زمان همایش  هنوز به قطعیت نرسیده ایم و در این نشست در این باره نیز حتماً همفکری خواهیم کرد.  ت. تبلیغات همایش به صورت طراحی بنر بزرگی شامل عکس بزرگان (پدران و مادران) در ابعاد ۲/۵ در ۱۰ متر که در چشمه سر نصب خواهد شد و لازم است جوانان عزیز عکس همه بزرگان را برای ما ارسال کنند و …. . ث. نشست بعدی پیرامون این همایش در ایام نوروز ۱۳۹۲ و در روستای للـه مرز و یا یکه توت خواهد بود که به صورت عمومی اعلام خواهیم کرد. هر چند قرار بود این نشست در روستاهای مذکور برگزار شود ولی بخاطر برگزاری مراسم در حسینیه این روستاها، به ناچار این نشست در زیروان برگزار شد.

سپس هر یک از حاضرین در این نشست دیدگاه خود را بیان کردند.

آقای حاج رمضان خاسب پدر بزرگوار شهید عبدالخالق خاسب: تشکر می کنم از این اقدام انجمن فرهنگی سادوا و بنده از نظر مادی به این همایش کمک خواهم کرد و می توانم شعر هم بخوانم. بالاده دارای مردمانی باگذشت و خیلی خوب بود که دارای سرمایه بسیار زیادی هم بودند. شهرت و خصوصیات مثبت آنها را همه می دانند و مالدارهای بالاده در گستره وسیعی از ساری تا ترکمن صحرا ساکن بودند و نام بالاده در میان همه روستاهای مازندران از هزارجریب و بهشهر تا سوادکوه و  ساری تا ترکمن صحرا پرآوازه بود.

آقای محمد علی کاردگر( فرزند مرحوم حاج محمدقلی معروف به برارقلی و برادر شهید بزرگوار باقرعلی کاردگر ): ضمن تشکر از انجمن سادوا، برگزاری این همایش موضوع خوبی هست و ما باید قدم های بزرگتری در برگزاری جشنواره ها و حتی در سطح ملی برای بالاده برداریم.

آقای منصور علینژاد: ضمن تشکر از انجمن سادوا برای برگزاری این نشست به این نکته اشاره کنم که ما داریم فکری را در سطح ملی انجام می دهیم و وقتی در باره موضوعی صحبت می کنیم این صحبت ها از طریق سایت سادوا در سطح جهانی مطرح می شود. باید طوری قدم و قلم بزنیم که فردا روز با فرهنگ بالاده بازی نشود. من از همه می خواهم تا با سایت سادوا همکاری کنند و بار مسئولیت آقای آزموده کمتر شود.

غلامرضا خاسب فرزند حاج جبار: بنده علی رغم اینکه به بالاده کمتر می روم ولی از دوستان انجمن سادوا تشکر می کنم که می خواهند این همایش را برگزار کنند.

غفار خاسب فرزند حاج جبار: از انجمن سادوا تشکر می کنم و پیشنهاد می دهم تا عکس مادران ما را هم در سایت قرار بدهید و عکس جوانی و کهنسالی بزرگان را هم منتشر کنید. در باره نظراتی که در سایت سادوا با نام مستعار نوشته می شود بهتر است دوستان خود را معرفی کنند. چون بعضی افراد با نام مستعار بحث های حاشیه ای مطرح می کنند که ناراحت کننده است و  آقای آزموده هم با حوصله به آنها جواب می دهند.

آقای علیرضا اسکندری فرزند نورالله: بالاده خیلی شناخته شده است و بزرگانش را همه می شناسند و بالادهی ها نفوذ زیادی در هیئت حاکمه در دوره رضا شاه و پس از آن داشتند. ما اکنون باید بالاده را گسترش بدهیم و خیلی خوشحال هستم که در این نشست حضور یافتم و اعلام کنم که بنده دارای فرزند بیماری هستم که برای درمانش نیازمند کمک مردم بالاده و همه خیرین هستم. (ساوا: در باره بیماری این نوجوان عزیز به زودی گزارشی در سادوا منتشر خواهیم کرد تا همه به یاری این خانواده عزیز بشتابیم).

احمد نظری پایین دهی: من دو تا صحبت دارم، اول اینکه آیا در برگزاری این همایش انجمن سادوا با پایگاه شهدای بالاده همکاری می کند؟ دوم اینکه در باره زمان برگزاری مراسم نیز دقت شود تا مثل هر سال حرف و حدیث بوجود نیاید.

آقای آزموده: در باره برگزاری همایش قطعاً نیازمند همکاری پایگاه شهدای بالاده و ستاد یادواره شهدا هستیم و با آنها نیز جلسه ای برای هماهنگی و همکاری برگزاری خواهیم کرد. در باره زمان برگزاری نیز چه قبل و چه بعد از یادواره باشد همواره عده ای حرف و حدیث خواهند گفت. ما مراسم نکوداشت معلم بالاده ۱۳۸۷ و هم چنین شب شعر ۱۳۸۸ را یک روز قبل از یادواره و پس از مراسم مزار شهید سیدیحیی ساداتی برگزار کردیم تا بتوانیم از برکت وجود شهیدان، از حضور حداکثری مردم استفاده کنیم. متاسفانه عده ای ما را متهم به « ضد شهدا بودن » کردند و حتی به حراست آموزش و پرورش کیاسر تلفن زدند و گفتند اینها می خواهند با برگزاری مراسم شب شعر که اتفاقاً در آن از شهید و شهادت هم گفتیم و شنیدیم و حتی خانواده های گرامی شهدا نیز برای ما شعر خواندند، یادواره شهدا را « تحت الشعاع » قرار بدهند و منجر به این شد که اجازه برگزاری آن مراسم را در حیاط دبستان بالاده ندادند و به ناچار در حسینیه بالاده برگزار کردیم. امسال مراسم چنار قلعه را یک روز بعد از یادواره گرفتیم که باز عده ای هم همان حرف و حدیث های خودشان را زدند. این همولایتی های گرامی لازم است بدانند که یکی از وظایف تعریف شده انجمن فرهنگی سادوا، گسترش فرهنگ ایثار و شهادت و همکاری با یادواره شهدای بالاده و سایر روستاهای منطقه دوسرشمار است که تا بحال نیز با جان و دل همکاری کردیم و بسیار ی از اعضای این انجمن از خانواده های گرامی شهدا و جانبازان و رزمندگان هستند. بنده در عرایضم گفتم که در همایش بزرگان بالاده نیز از ۲۰ شهید بالاده که بزرگ همه بزرگان ما هستند و خانواده های گرامی شان تجلیل خواهیم کرد. ما برای همین نشست از دوستانی که انتقاداتی به زمان برگزاری برنامه های انجمن فرهنگی سادوا دارند، دعوت کردیم که متاسفانه هیچ کدام از آنها تشریف نیاوردند تا بتوانیم در این باره با آنها مشورت کنیم. اکنون در این نشست در باره زمان برگزاری همایش نیز هر چه این جمع تصمیم بگیرند ما می پذیریم.

سیدیحیی رضوی فرزند میرشعبان و نوه حاج میرزمان رضوی: به نظر من سه تشکل در تصمیم گیری های بالاده نقش خیلی مهمی دارند؛ شورای اسلامی، پایگاه بسیج شهدا و انجمن فرهنگی سادوا. این سه تشکل باید دست اتحاد به هم داده و برای پیشرفت بالاده تلاش کنند. در باره زمان برگزاری همایش نیز بهتر است یک روز پس از یادواره شهدا باشد.

مهندس ذبیح الله کاردگر: من یک سوالی در باره سن بزرگان دارم و آن اینکه آیا محدودیتی برای دوره زمانی آنها وجود دارد؟ چگونه از بزرگانی که عکسی از آنها نداریم باید قدردانی کنیم؟

آقای عین اله آزموده: از همه بزرگان بالاده چه آنهایی که در دوره معاصر زندگی می کنند و زنده هستند و یا روی در نقاب خاک کشیدند و چه آنهایی که ۱۰۰ سال و حتی جلوتر از این زمان زندگی می کردند، در این همایش تجلیل خواهد شد. اگر از بزرگان عکسی نداریم و متعلق به دوره زمانی ۱۰۰ سال پیش هستند با بردن نام شان تجلیل خواهیم کرد.

نعمت اله آزموده: من در جواب دوستی که پرسید آیا با بسیج و یادواره همکاری خواهید کرد اینگونه بگویم که اعضای یادواره و بسیج بالاده و همه مردم در این همایش حضور خواهند داشت و باید در همه مسایل بالاده شریک باشیم. انجمن سادوا امروزه جزیی از شخصیت و فرهنگ بالاده شده و همه از طریق فعالیت های این انجمن باید همدیگر را پیدا کنیم و از یکدیگر غافل نباشیم. پیشنهادی شده که از بزرگان بالاده قدردانی کنیم تا فردا فرزندان مان از ما تجلیل کنند و ما نباید از هم فاصله بگیریم. فرهنگ ما سینه به سینه هست و ما باید از وجود بزرگان به عنوان یک گنجینه استفاده کنیم و آنانی که سال هاست به بالاده نیامده اند بتوانند در قالب این همایش به بالاده بیایند و مراسمی که مربوط به شأن و شخصیت بالاده هست و ما در آن از پدر و مادر و عمو و دایی خود می خواهیم تجلیل کنیم همه جلو بیایند و یاری کنند و شرایطی را فراهم کنیم که همه بتوانند در این همایش شرکت کنند.

آقای منصور علی نژاد: این چیزها باعث نشود تا فردا فرهنگ بالاده لطمه بخورد و نباید حقایق را پنهان کنیم و یا از آن رد شویم. باید کارگروه های مختلفی در زمینه تاریخ و … تشکیل شود و کارها کارشناسی شود. کسانی که انتقاد دارند باید بیایند در این جلسه حضور یافته و حرف شان را بزنند و از آرمان بالاده دفاع کنند.

آقای نعمت اله آزموده: ما گنجینه ای بزرگ از بالاده داریم و می خواهیم از آنها تجلیل کنیم و وظیفه نداریم علیه کسی بدگویی کنیم. امروز از کسانی که دیروز زندگی می کردند فقط یک عکس و خاطره ای در یادها باقی مانده است. در باره مکان همایش؛ اگر این مراسم در چشمه سر برگزار شود مزاحم آسایش بعضی از مردم می شود و باید جایی را در نظر بگیریم که مردم در آن مکان بتوانند با آرامش برنامه را اجرا کنند.

آقای غلام دهبندی فرزند مرحوم حاج نعمت الله: فعالیت های انجمن سادوا بسیار باوقار و جالب است. در بعضی از روستاهای هزارجریب کتابچه ای برای معرفی روستای خود نوشته اند و به ادارات مختلف هم داده اند و ما هم باید این کار را انجام بدهیم تا بالاده بیشتر معرفی شود. من تاسف می خورم که چرا تاکنون در نشست های انجمن حضور نیافته ام. بنده هر نوع کمک و همکاری لازم باشد انجام خواهم داد.

سیداسماعیل ساداتی فرزند شهید سیدخلیلی ساداتی: من از آقای آزموده که مقدمات این نشست را فراهم کردند تشکر می کنم. هم چنین از آقای محمدعلی کاردگر که به امور عمرانی بالاده در استانداری مازندران توجه می کنند تشکر می کنم. تقاضای من این است که در باره حدود این طرح دقت بیشتری شود تا مشکلی پیش نیاید. اگر بتوانیم در زمین فوتبال این مراسم را برگزار کنیم خیلی خوب است چون خاطرات گذشته زنده می شود. حیاط مدرسه هم مکان مناسبی است.

سیدعرفان ساداتی فرزند سیدحسین نوه میرخالق: از آقای آزموده برای جواب دادن به کامنت های سایت سادوا تشکر می کنم که هر موقع ما کامنت گذاشتیم خیلی زود جواب دادند. در باره مکان همایش پیشنهاد می کنم که در زمین پشت مخابرات اگر برگزار شود مناسب است. پیشنهاد دیگرم این است که در کنار بزرگان از نخبگان بالاده که اکنون در کشورهای خارجی مثل انگلیس و کره جنوبی هستند و ناشناخته، نیز یادی بشود و تاسف می خورم که ما بالادهی ها آنها را نمی شناسیم و این کار فقط از دست سادوا بر می آید.

عین اله آزموده: ما از معرفی این عزیزان استقبال می کنیم و تاکنون چند تن از عزیزان بالادهی را به عنوان نخبه معرفی کردیم و اگر جناب سیدعرفان ساداتی زحمت تهیه متن معرفی و عکس این عزیزان را بکشند با کمال میل در سادوا آنها را معرفی خواهیم کرد. متاسفانه در زمینه معرفی نخبگان با بیش از ۱۰ نفر از آنها تماس های پیاپی گرفتیم تا زندگینامه و کارنامه علمی خود را به ما بدهند که تاکنون همکاری نکردند.

مدیر انجمن فرهنگی سادوا در پایان این نشست از جناب آقای محمدعلی کاردگر به عنوان یکی از فرزندان زحمتکش بالاده تقدیر کردند و  تعدادی از دوستان نیز بیان کردند که انتظار داریم تا همه بالادهی ها از ایشان که در انتخابات سال ۱۳۹۲ کاندیدای شورای شهر بهشهر خواهند شد، حمایت کنند.

آقای محمدعلی کاردگر: ما باید نقاط قوت خودمان را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم چون در بالاده بهترین و پاک ترین و با صداقت ترین نیروها را داریم. ما مثل مهندس قربانی که مدیر رده بالای کشوری و خوشنام هستند و  هم چنین مهندس نورالله دهبندی، آقای منصور علی نژاد که خود مدیری فرهیخته هستند و یا آقایان حامد چهاردهی و جبرئیل کاردگر که در فرمانداری بهشهر هستند در بین بالادهی ها کم نداریم و از کسانی که امروز در عرصه کار هستند باید برای بالاده بیشتر استفاده کنیم.

در پایان این نشست موارد زیر به تصویب حاضرین رسید و مقرر گردید که :

۱ . زمان برگزاری همایش نکوداشت بزرگان بالاده روز جمعه یک روز پس از برگزاری مراسم یادواره شهدا سال ۱۳۹۲ باشد ( یادواره سال ۱۳۹۲ در روستای میرافضل برگزار خواهد شد و در باره زمان دقیق برگزاری آن هنوز تصمیم گیری نشده است ).

۲ . ساعت برگزاری: ۹ تا ۱۱ صبح

۳ . مکان برگزاری: حیاط دبستان بالاده

۴ . همایش دارای شعاری محوری باشد و شعارهای پیشنهادی همایش به این شرح است: تلاش دیروز بزرگان بالاده؛ سپاس امروز فرزندان بالاده / دست در دست هم دهیم به مهر – بالاده خویش را کنیم آباد / احترام به بزرگان بالاده؛ قدرشناسی از زحمت آنهاست / ……. لطفاً شما خوانندگان گرامی سادوا نیز یک یا چند شعار برای این همایش نوشته و برای ما بفرستید.

جلسه در ساعت ۱۶ و ۵۰ دقیقه با سپاسگزاری از حاضرین و صلوات بر نبی مکرم اسلام (ص) به پایان رسید و مبلغ ۳۲۹ هزار تومان از سوی اعضای انجمن بابت حق عضویت سالیانه و هم چنین حاضرین جهت برگزاری این همایش پرداخت گردید که طبق روش مالی انجمن فرهنگی سادوا به نام اهدا کننده قبض صادر  شد تا مبلغ به حساب انجمن واریز شود و فیش آن توسط پرداخت کننده قابل دریافت خواهد بود.

اعضای محترم انجمن فرهنگی سادوا که نتوانستند در این نشست حضور یابند و هم چنین سایر خوانندگان گرامی سایت سادوا می توانند دیدگاه خود را در باره این نشست و موضوعات مطرح شده در آن بیان کنند.

………………………………………………………………………………….

عکس های این نشست توسط جناب آقای محمد بزرگزاده ( نوه دختری حاج جبار خاسب) تهیه شده که صمیمانه از ایشان سپاسگزاریم


ارائه گزارش کار و بیان اهداف نشست توسط عین اله آزموده مدیر انجمن فرهنگی سادوا

جناب آقای حاج رمضان خاسب پدر بزرگوار شهید عبدالخالق خاسب که حضور گرمشان همیشه باعث دلگرمی ما هست.

از راست: آقایان محمد قربانی، مهندس وهاب کاردگر و محبوب توبه

از راست: آقایان غلامرضا خاسب، منصور علی نژاد، محمدعلی کاردگر

از راست: آقایان عبدالله توبه، مهندس قاسم دهبندی، نادر نوبری و مهندس اسماعیل دهبندی

 

از راست: آقایان احمد توبه، دانیال تاجی، اکبر کاردگر، علیرضا کاردگر، سیدعرفان ساداتی، سیداسماعیل ساداتی، کمیل توبه و اکبر دهبندی

از راست: علیرضا اسکندری در حال بیان دیدگاه های خویش، معین علامه قاسمی و حاج رمضان خاسب

از راست: آقایان ریزعلی خاسب ( فرزند حاج رمضان)، یزدان فولادی، غفار خاسب و غلامرضا خاسب

از راست: مهندس کاوه آتنی مفرد، سیدیحیی رضوی، سیدرضا عمادی، احمد نظری، علی نظری و مسیب محمدزاده (کاردگر)

استاد سیداکبر ساداتی

 

از راست: عزیزالله آخوندی، احمد دهبندی، غلام دهبندی، مهندس منوچهر دهبندی، نعمت اله آزموده، حافظ محمدی و اکبر چهاردیچ

از راست: آقایان سیدمحمد رضوی ( فرزند سید ادریس) و شعبان محمودنیا

مهندس ذبیح الله کاردگر در حال بیان دیدگاه های خویش

صدور قبض رسید برای کمک های نقدی

آقای محمد بزرگزاده که زحمت عکاسی این نشست را کشیدند/ عکس: عین اله آزموده

…………………………………………………………….

همایش نکوداشت بزرگان بالاده در سال ۱۳۹۲

فراخوان ارسال عکس مردم بالاده

چهره مردم بالاده / بخش نخست

چهره مردم بالاده / بخش دوم

چهره مردم بالاده / بخش سوم

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۵ دی ۱۳۹۱
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
احمدرضا چهاردهی گفت

سلام و سپاس خدمت همه شما
باعث افتخار ما هستید

میلاد بابازاده گفت

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیریت انجمن فرهنگی سادوا. اینجانب به شخصه از زحمات پرشور شما دوستان در زمینه ی پیشرفت روستای بالاده تشکر بسیار دارم و امیدوارم روز به روز موفقیت های بیشتری را کسب کنیم.
در آخر در مورد تهیه گزارش از فرزند آقای علیرضا اسکندری خواهشمندم که هر چه زودتر اقدام شود، چون وقت بسیار اندک است. با تشکر
………………………………………………….
سادوا: با سلام. از پیگیری شما در کمک به همنوع بسیار سپاسگزاریم. به جناب آقای اسکندری پیشنهاد تهیه گزارشی از وضعیت درمانی دختر خانم ایشان را درخواست کرده ایم و امیدواریم این گزارش را زودتر بدست ما برسانند.

کمیل توبه بالادهی گفت

با سلام خدمت مدیریت سایت وزین سادوا جناب آقای عین اله آزموده؛
اشعار زیبای بزرگان ادب:
شاد بودن هنر است، شاد کردن هنری والاتر، گر به شادی تو دل های دگر باشد شاد،
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندیِ ماست، هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود، صحنه پیوسته بجاست
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد
(شعر: ژاله اصفهانی)

با سلام و خسته نباشید خدمت برادر بزرگوار جناب آقای آزموده .
ضمن تقدیر و تشکر از انعکاس چهره های بالاده در سایت. لازم به ذکر میدانم به اینکه تصویر برخی از افراد در سایت مانند (… ) و (… ) و… چندان ضروری به نظر نمی رسد. افرادی که حتی شنیدن نام آنها انسان را ( …) . لذا خواهشمند است در نشان دادن تصاویر این نکته را مورد توجه قرار دهید . با تشکر
……………………………………………
سادوا: با سلام. روش ما بر این است که چهره همه مردم بالاده را بدون توجه به سابقه و شخصیت و بدون قضاوت مثبت و منفی در باره آنها نشان دهیم و از دیدگاه سایت سادوا، همه کسانی که عکس آنها نشان داده می شود هم بالادهی هستند و هم لازم است تا مردم با چهره آنها آشنا شوند. اگر بنا بر قضاوت باشد، چه کسی صلاحیت انتخاب آنان را دارد؟ ما خود را در جایگاهی نمی بینیم که افراد را به صورت گزینشی نشان دهیم و در باره آنها قضاوت کنیم چون در این سایت بنا نیست بر علیه شخصیت کسی چیزی بنویسیم. در آن صورت هر کس می تواند بر علیه دیگری قضاوت نادرست هم بکند. از اینکه قسمت های (…) را پاک کردیم بدلیل این است که با خط و مشی انجمن فرهنگی سادوا سازگار نبوده و از این بابت ما را ببخشید.

سلام آقای آزموده عزیز٫ از زحمات شما که بالاده را زنده کرده اید تشکر می کنم و از اینکه بخاطر مسافرت نتونستم توی این جلسه شرکت کنم از شما و همه دوستان عذرخواهی می کنم. تعجب من از این است که چرا بعضی از این افراد نشسته اند روی کَشِه و بالاده را می پاین که کی چی گفت و کی گاو خوابیده ای را بیدار کرد!!! کاش همه این دوستایی که فقط انتقاد می نویسن توی اینجور جلسات بیاین و حرفشونو بزنن نه اینکه دستور بدن عکس فلانی و فلانی ( که می دونم منظورشان چه کسانی هستن) را توی سایت نذارین. در اینجور جلسات حداقل من به عمرم ندیدم چه در بالاده و چه در روستاهای اطراف که برقرار بشه و اینقدر از فرهنگ و احترام به یکدیگر و بزرگان صحبت بشه و بحث های جمع بندی شده اونو هم منتشر کنن.
باز هم از شما تشکر می کنم که فرهنگ بالاده را جانی دوباره دادین.
………………………………………………….
سادوا: از محبت شما سپاسگزارم و جایتان در این نشست خالی بود. نظرها اگر بوی توهین و بدگویی نداشته باشد ما آن را منتشر می کنیم و در مورد اخیر هم دلیل آن را بیان کردم. نشست های انجمن فرهنگی سادوا تمرینی هست برای جلسات عمومی بالاده که تحمل ایده های گوناگون و حتی مخالف را داشته باشیم و نظم و احترام بر این نشست ها حاکم باشد.

با سلام. شخصیت بزرگان بالاده بسیار بالاتر از این حرف هاست که با یک همایش همه اونا رو بازگو بشه. خاطراتی که پدربزرگا و مادربزرگامون تعریف می کنن نشونه سخت کوشی و کار زیاد اونا در بدست آوردن روزی حلال توی اون روزگار قدیم بوده.
با این حال برگزاری این همایش که قبل از این توی بالاده سابقه نداشته خیلی کار ارزنده ای هست تا ما با بزرگامون بیشتر آشنا بشیم. دست تک تک تون مخصوصاً آقای عین اله آزموده و عمو محبوب توبه عزیز درد نکنه.
……………………………………………………………….
سادوا: سلام. هر قدمی که برای نکوداشت و بیاد آوردن بزرگان بالاده برداشته شود می تواند مفید باشد و همکاری همه شما عزیزان باعث مفیدتر شدن این همایش خواهد شد. سپاس از محبت شما.

ساداتی تیله بنی گفت

ضمن تشکر فراوان از آقای آزموده که در برگزاری این همایش نقش اول را دارند و همچنین از فرهیختگان بالاده که در این نوع جلسات شرکت نموده و حمایت مالی و معنوی از انجمن های فرهنگی دارند . برای اینجانب چندین مساله قابل هضم نبود و نیست و این موارد را چندان خوشایند برای وحدت و یکپارچگی روستای بالاده نمی دانم و در اینجا به چند مورد اشاره می شود.
۱- همه شما می دانید که تمام کارهای عمرانی و اجتماعی هر روستا باید با هماهنگی شوراو یا نمایندگان محل واعمال نظر آنان انجام شود من در نظرات فوق نظر نمایندگان محترم بالاده را نخواندم و یا اگر حضور داشتند و نظری بیان نمودند چرا گفته نشد.
۲- مسئولین این نوع همایش باید با سعه صدر و درایت تمام به معرفی بزرگان بپردازند و از هر گونه واشکافی و گذشته افراد (همانطور که آقای توبه ذکر کردند) جداً خوداری شود وگرنه هزار حیف که به وحدت و هماهنگی این نوع جلسات لطمه ای فراوان وارد خواهد شد.
۳- متاسفانه از حضور دو قشر در این جلسه استفاده نشده یا نیامدند و یا نخواستند بیایند. یکی روحانیون محترم بالاده و دیگر زنان و دختران فرهیخته و صاحب نظر که استفاده از نظرات این دو طبقه بهیچ وجه نباید گذشت کرد. باز روحانیون محترم نظرات و انتقادهای خودشان را در جای هایی عنوان می کنند ولی زنان دانا و صاحب نظر هیچگاه فرصتی چنین بدست شان نمی آید که بتوانند از تجربیات و نظرات شان استفاده کنند و در این خیال و باور تلقی می شود که خدای نکرده ما آنان را فقط در تدارکات و انجام کارهای یدی بیشتر نیاز داریم تا در کارهای فرهنگی این چنین بزرگ.
۴- باید جدا از تنگ نظریها و خود دیدن ها پرهیز شود که آفات جدی برای اینگونه جلسات و کارهای فرهنگی است اگر از دوستان روستای دیگر در این گونه جلسات دعوت می شود باید با احترام خاص از از آنان و روستایشان صحبت بمیان آورده شود
۵- انصافاً کاری بسیار بزرگ است و قابل سپاسگزاری فراوان ولی می خواستند به نقطه ضعیف هم اشاره بکنم که ذکر شد که کتابی بنام ضرب المثل بالاده را در دست تدوین داریم. کاریست بسیار ارزش مند و ستودنی. ولی آیا گویش و ضرب المثل بالاده را از سایر روستا ها تفکیک کردید؟ که امریست غیر ممکن. پس آیا بهتر نیست که نام کتاب ” بنام ضرب المثل بالاده و دیگر روستاهای دو سرشمار” انتخاب شود؟ تا بعداً کسی چه می دانم ، دو سرشماری و…. به نقد و انتقاد و اختلاف نپردازد. آقای آزموده می توانید این نظرات را اصلاح و ویرایش و حتی منتشر نکنید.
………………………………………………..
سادوا: جناب ساداتی عزیز سلام. ضمن سپاس از یادداشت ارزنده شما به ترتیب به سوال های شما پاسخ می دهم:
۱ . اعضای محترم شورای بالاده یعنی آقایان محمد آتنی و علی کاردگر خود عضو شورای انجمن هستند و اینگونه نشست ها با نظر و مشورت آنان برگزار می شود. آقای آتنی و حسن اسماعیلی در محاصره برف بالاده بودند و آقای کاردگر هم بخاطر شرایط خاص جسمی نتوانستند در این نشست تشریف بیاورند و بنده شب همان روز در ساری خدمت شان رسیدم و گزارش جلسه را خدمت شان گفتم.
۲ . از راهنمایی شما در حفظ وحدت و یکپارچگی در این نوع جلسات و همایش ها سپاسگزاریم و حتماً به این موضوع توجه ویژه ای خواهیم داشت.
۳ . از هر سه روحانی محترم بالاده برای این نشست دعوت کردیم که جناب آقای توبه در مشهد تشریف داشتند و زنگ زدند که نمی توانند بیایند ولی دو بزرگوار دیگر نیامدند ولی قبلاً با آنها مشورت کرده بودم و موافق برگزاری این همایش هستند. از بانوان گرامی نیز تا جایی که تلفن آنها را داشتیم اطلاع رسانی کردیم و در سایت سادوا هم اعلام نمودیم، دو سه نفری آمده بودند و چون احساس تنهایی می کردند به نشست وارد نشدند.
۴ . اگر از عزیزی در این گونه نشست ها دعوت می شود حتماً حرمت و شأن ایشان را هم حفظ خواهیم کرد و اگر کسی حرفی بزند الزاماً نظر انجمن فرهنگی سادوا نیست.
۵ . کتاب ضرب المثل ها به دنبال بالاده نام روستاهای دوسرشمار را هم دارد و چون از مجموعه کتاب های فرهنگ نامه بالاده می باشد شاید نام بالاده کمی پررنگتر دیده شود. از همه دوستان فرهنگ دوست روستاهای اطراف نیز درخواست داریم تا با توجه به موضوع هر کتاب که حتماً در سادوا هم اعلام خواهد شد با ما همکاری کنند و در این باره قبلاً به صورت تلفنی با دوستان فرهنگی این روستاها تماس گرفتم و درخواست همکاری کردم.
در پایان ضمن سپاس دوباره از راهنمایی های ارزنده شما، نظرتان را بدون ویرایش و کم و زیاد کردن در سادوا قرار دادم.

صادقعلی توبه گفت

ضمن تقدیر و سپاس از ارائه طریق جناب آقای ساداتی مزید بر اطلاع ایشان مستدعی است هر از چندگاهی به کامنت ها و نقطه نظرات دوستان ملاحظه ایی بفرمایند چرا که عزیزان نظرات ارشادی شان را در مواقع ضرورت و نیاز قطعاً به مسئولین محترم انجمن فرهنگی و همایش مذکور و سایر فعالیت ها و اقدامات ارائه خواهند کرد بعنوان نمونه به بخش دوم همایش در قسمت نظرات دیگران مراجعه بفرمایند تا نظرات حقیر را عینا مدیر محترم سایت منعکس فرمودند. در خاتمه چنانچه جناب آقای آزموده فرمودند حقیر علاقه وافری داشتم تا برای عرض ادب و زیارت اقوام و همولایتی ها در نشست مذکور حضور پیدا کنم که متاسفانه بدلیل مشغله کاری و پیگیری همزمان برای معالجه چندتن از همولایتی ها در مشهد توفیق شرکت در نشست مذکور از حقیر سلب شده، علیهذا موفقیت دوستان و سربلندی و صحت و سلامتی همه همولایتی های عزیزم آرزوی بنده است.
…………………………………………
سادوا: جناب آقای توبه عزیز سلام. از اینکه همواره به سادوا لطف وافری دارید همیشه سپاسگزار شما هستیم و راهنمایی های ارزنده شما باعث قوت قلب ما بوده و هست. انشاء الله تعالی بتوانیم این همایش را با همکاری و همفکری همه فرزندان و دوستداران فرهنگ بالاده به زیباترین و شایسته ترین شکل اجرا کرده و خستگی یک عمر تلاش صادقانه را از تن پدران و مادران مان بیرون کنیم.
از طرف اهالی محترم بالاده و سایر همولایتی هایی که حضرتعالی با جان و دل در درمان آنها کوشا هستید صمیمانه از شما سپاسگزاری کرده و از خداوند برای شما و خانواده گرامی تان توفیق و رستگاری آرزو داریم.