گزارش تصویری برگزاری دومین جشنواره هلی ترشی بالاده- ۱۳۹۶/ بخش دوم/ در بخش نخست گزارش به اجرای برنامه های دومین جشنواره هَلی تِرشی بالاده (پختن رب آلوچه جنگلی) پرداختیم و در این بخش به چگونگی تهیه مقدمات و کارهای پیش از اجرا و از چند روز قبل از جشنواره می پردازیم. دومین قسمت از گزارش تصویری دومین جشنواره هلی ترشی بالاده را با محوریت چیدن و شستن و مراحل پختن هلی ترشی تقدیم می کنیم و به مرور قسمتهای دیگر نیز در سایت سادوا بارگذاری خواهد شد.

…………………………………………………………………..

عکسها: سید فاطمه رضوی و عین اله آزموده (عکاسی با موبایل)

 

بنرهای راهنما از دارپشت کیاسر تا بالاده در ۵ دوراهی نصب شد تا مهمانان و گردشگران بتوانند با کمترین مشکلی مسیر را پیدا کنند.

صبخ روز چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ عده ای از اهالی بالاده با ماشینهای شخصی خود را برای هلی چینی آماده کرده و به همراه یکدیگر به جنگلهای منطقه تروک در ۵ کیلومتری غرب بالاده رفتیم. آقای سیدفخرالدین ساداتی عضو شورای اسلامی بالاده.

چند نفر با چوب بلند (روشا) بر درخت آلوچه می زدند و عده ای نیز پارچه ای بزرگ را زیر درخت گرفتند تا آلوچه ها درون پارچه بریزد. آقای اکبر کاردگر.

اگرچه آلوچه ها ریزند اما  خوشمزه و رسیده و آبدار هستند

خانمها آلوچه های برزمین ریخته را جمع می کنند

جمع کردن آلوچه ها از میان سنگها، کاری بس دشوار است.

عده ای از خانمها آلوچه های چیده شده را تمیز می کنند. خانم معصومه آزموده چهاردهی و خانم خیران چهاردهی

آقای سیدرضا ساداتی با دستانی پر از آلوچه های رسیده. با تلاش سه ساعته حدود ۱۰۰ کیلو آلوچه چیده شد.

آقای شکرالله آخوندی که زحمت تهیه چای و صبحانه را بر عهده گرفتند.

و چای آتشی خوشمزه!

و در سایه سار درخت جنگلی، صبحانه خوردیم.

عده ای برای پختن هلی ترشی هیزم جمع آوری کردند. از راست: آقایان مهندس حسین دهبندی وعلیرضا چهاردهی.

و هیزمها در حیاط دبستان بالاده برای پختن هلی ترشی در روز مراسم جشنواره. آقای شکرالله آخوندی.

آلوچه ها در آشپزخانه حسینیه بالاده شسته شد. خانمها سیده سکینه رضوی، زهرا بابایی تیلکی، آقای مهندس حسین دهبندی و خانم سیده فاطمه رضوی.

چه لذتی دارد دیدن و خوردن این میوه های خوشمزه…

آلوچه ها در دو دیگ بزرگ روی اجاق قرار گرفت تا کمی بپزد که به این مرحله «پِتکا» شدن می گویند و هسته از گوشته جدا میشود. خانم سیده فاطمه رضوی.

 برای جدا کردن هسته از گوشته، هلی نیم پخت را داخل آبکش ریخته و با سابیدن به کف آبکش، هسته ها از گوشته جدا میشوند. خانمها مریم فولادی و سیده سکینه رضوی.

سپس هسته های جدا شده را با کمی آب مخلوط کرده و دوباره در آبکش ریخته و گوشته های باقیمانده را جدا می کنند. خانمها سیده فاظمه رضوی و خیران چهاردهی.

 پتکا کردن و جدا کردن هسته از گوشته از تخصص بانوان پرتلاش بالاده هست.  خانمها سیده سکینه و سیده فاطمه رضوی، مریم فولادی و خیران چهاردهی.

پس از جدا کردن هسته، گوشته را دوباره بر روی آتش گذاشته و پیوسته هم می زنند تا ته نگیرد و سفت شود. آقایان حامد چهاردهی و حسن اسماعیلی.

خانم خیران چهاردهی که در چیدن و شستن و پختن هلی خیلی زحمت کشیدند.

………………………………………………………………………

همراهان هلی چینی و هلی پجی:

خانمها: سیده سکینه رضوی، سیده فاطمه رضوی و دخترش زهرا آشکاران، یگانه ملاشاهی، زهرا بابایی تیلکی، خیران چهاردهی، زهره رضایی، معصومه آزموده/ و خانم مریم فولادی در هلی پجی.

آقایان: شکرالله آخوندی و پسرش محمدرضا، مهندس حسین دهبندی، سیدخلیلی ساداتی، سیدفخرالدین ساداتی، آقارضا ساداتی، علیرضا چهاردهی، اکبر کاردگر، نعمت اله آزموده و پسرش امیرمحمد، عین اله آزموده.

موضوعات مرتبط ……………………………………………………………………….

گزارش تصویری برگزاری دومین جشنواره هلی ترشی بالاده- ۱۳۹۶/ بخش نخست

هلی ترشی مازندران به ایستگاه دوم جشنواره رسید

دومین جشنواره هلی ترشی مارندران در بالاده برگزار می شود

نشست انجمن فرهنگی سادوا پیرامون برگزاری جشنواره هلی ترشی ۱۳۹۶

برگزاری جشنواره هلی تِرشی در بالاده و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی آن

گزارش تصویری نخستین جشنواره هلی ترشی روستای بالاده ساری ۱۳۹۵

 

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

سلام بر همه دست اندرکاران برگزاری جشنواره هلی ترشی بالاده/ دست همه شما درد نکنه عزیزون/ کاری کردید که ما در هر جای مازندران باشیم، با افتخار از بالاده یاد کنیم. بعلت مشغله و شیفت کاری نتونستم بیام. قرار بود یک مینی بوس از همکارام با من بیاند که اون صبح هوای ساری بارندگی شدیدی شد و جاده تاکام هم بسته شد.
حسته نباشی عمو آزموده و همه عزیزان زحمتکش.