فراخوان جمع آوری و انتشار داستان های بومی و خاطرات قدیمی/ آگهی دوم: در روزگارانی که رسانه های مکتوب مثل کتاب و مجله و روزنامه و هم چنین رسانه های صوتی و تصویری مثل رادیو و تلویزیون و … وجود نداشت، نیاکان ما پس از کار و تلاش روزانه، در شب نشینی ها دور هم جمع می شدند و ضمن دید و بازدید و صله رحم، قصه های قدیمی و خاطرات خود را تعریف می کردند و گاهی هم صدای لَلِـه وا (نی بومی مازندران) و خواندن یکی دو بند کتولی و امیری و نجما همراه با شب چره های محلی مثل حلوا و پِشت زیک زینت بخش محفل گرم و دوستانه آنها بود تا این فرهنگ نسل به نسل منتقل شود. خاطرات و داستان های محلی جزیی از زندگی روزمره آنها بود که در طول تاریخ شکل گرفت، پرورده شد، به شاخ و برگ هایش افزوده و اکنون سینه به سینه به نسل ما منتقل شده است.

انجمن فرهنگی سادوای بالاده پس از چاپ کتاب «پیرون گفته» (ضرب المثل های عامیانه) از مجموعه کتاب های فرهنگ نامه، در نظر دارد تا در راستای حفظ هویت فرهنگی و فرهنگ فولکلور دیارمان، دومین جلد از این مجموعه را به «داستان ها و خاطرات قدیمی مردم منطقه دوسرشمار چهاردانگه» (روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه و واوسر) اختصاص دهد و تاکنون نیز حدود ۲۰ داستان و خاطره بومی بلند و کوتاه دیارمان جمع آوری و بازنویسی شده و چند خاطره و داستان کوتاه نیز در سایت سادوای بالاده منتشر شده است.

از این روی از همه همولایتی های گرامی دعوت می شود ما را در این راه فرهنگی یاری نمایند. بدین منظور درخواست داریم تا داستان های قدیمی و خاطرات مردم که به نوعی به زندگی و آداب و رسوم گذشتگان دیار ما مربوط می شود را جمع آوری و ضبط نموده و برای ما ارسال کنید تا در کتاب مورد نظر به نام شما منتشر گردد:

  1. هر گونه داستان محلی قدیمی که از زبان بزرگان خانواده می شنوید، را روی موبایل، دوربین و یا هر وسیله دیگری به صورت فایل صوتی و یا تصویری ضبط کنید.
  2. خاطرات شخصی پدران و مادران، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و سایر افراد را ضبط کنید.
  3. اتفاقات قدیمی که برای اشخاص روی داده و گاهی شنیده می شود را ضبط کنید.
  4. بازدید از یک محل می تواند منجر به نوشتن سفرنامه شود. اینگونه سفرنامه ها نیز می تواند در این کتاب مورد استفاده قرار گیرد.
  5. هر اتفاق کوچکی می تواند قابل نوشتن و ویرایش و تبدیل شدن به یک داستان کوتاه و خواندنی شود. پس اینگونه داستان های کوتاه را نیز می توان جمع آوری کرد.
  6. در ابتدای فایل، نام و مشخصات کامل گوینده (نام، نام خانوادگی، نام پدر و مادر، تاریخ تولد و محل سکونت و … )، تاریخ و مکان ضبط و نام و مشخصات کامل ضبط کننده را یادآوری کنید.
  7. در صورتی که فایل صوتی می باشد، یک عکس نیز از گوینده و ضبط کننده تهیه و همراه فایل ارسال کنید.
  8. تمامی داستان ها و خاطرات ارسالی شما ویرایش ادبی و محتوایی شده و با توجه به ساختار داستانی بازنویسی خواهد شد.

لطفاً داستان ها و خاطرات ضبط شده (به صورت متن و یا فایل صوتی و تصویری) را با مشخصات و تلفن همراه خود به نشانی ایمیل انجمن فرهنگی سادوا sadva86@gmail.com ارسال نمایید تا در کتاب «داستان ها و خاطرات قدیمی مردم منطقه دوسرشمار» به چاپ برسد. برای اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

با احترام/ عین اله آزموده/ مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده  ۱۳۹۲/۸/۱۵

…………………………………………………………………….

بعضی از داستان ها و خاطرات منتشر شده در سایت سادوا:

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۵ آبان ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

با سلام خدمت شما همشهریان عزیز مازندرانی در انجمن فرهنگی سادوا .
لطفا جهت حمایت از موسیقی اصیل مازندرانی ؛ سایت ” کله ونگ | مرجع دانلود موسیقی مازندرانی ” را لینک کرده و در صورت امکان در یک مطلب به دوستان و مخاطبین وب سایت خود معرفی نمایید . در حمایت از موسیقی اصیل تبری با ما همگام شوید.